Årets karriärmässa ska slå rekord

Nu är det dags för årets upplaga av karriärsmässan Next Step som anordnas av studenter på Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Den 21 februari samlas omkring 70 företag under ett och samma tak på Campus Arena.

– Förväntningarna är att det kommer bli lite större och lite bättre än förra året, säger Maria Crona, marknadsföringskoordinator för Next Step.

Förra året lockade karriärmässan över 2 000 besökare och i år satsar man på att öka antalet ytterligare. Maria Crona berättar att teamet har jobbat hårt med att marknadsföra mässan genom sin hemsida och app, men även via sociala medier.

– Vi jobbar aktivt för att knyta bra kontakter och göra högskolan attraktiv. Blir mässan större gör det högskolan mer ansedd, vilket i sin tur är viktigt för Jönköpings attraktivitet. Vi vill även få studenter att förstå att det här är en bra väg in i arbetslivet.

Årets mässa är öppen för alla men företagen som kommer vänder sig främst till studenter och nyexaminerade.

Nytt för i år är att mässan erbjuder företag som vänder sig till studenter från alla fackhögskolorna. Dessutom har man infört något som heter Contact calls, vilket innebär att man får möjligheten att prata i enrum med vissa företag.

– Det är något som man får ansöka om nu i förväg på vår hemsida och sedan väljer företaget ut vilka de vill prata med. Så det blir ungefär som en anställningsintervju.

Bakom mässan står en projektgrupp bestående av 16 studenter från Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Syftet med arrangemanget är att erbjuda studenter och företag en plattform för nätverkande.

– Det är ett tillfälle för oss studenter att möta näringslivet, knyta kontakter och söka jobb eller praktikplats.

Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios kommer att vara huvudföreläsare under mässan och som avslutning på dagen väntar en bankett på Elite Stora Hotellet.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.