Danilo Giannini tillbaka med ny konstutställning

För mer än hundrafemtio år sedan gick den franske författaren Charles Baudelaire till angrepp på fotografiet som konstart under rubriken “Fotografiet och den moderna publiken” (ung övers ). Han menade att fotografiet inte kunde anses vara Konst eftersom det var “alltför sant” och dess uttryck alltför nära verkligheten. Därmed lämnades inget över till betraktarens egen föreställning och fantasi – något som är en hörnsten i varje annan konstart. På sin höjd, menade han, kunde fotografiet anses vara en sorts industriell aktivitet i vetenskapens tjänst.

Hundrafemtio år senare, i den digitala eran, frågar vi oss istället ofta om inte fotografiet är “alltför falskt” för att anses vara konst – manipulerat, förskönat och utan spontanitet, med andra ord alltför artificiellt och falskt till sitt uttryck. Fotografiet, en lägre konstart enligt somliga, befinner sig idag mellan det alltför sanna och alltför falska.

Min serie av bilder “Souvenirs vagues” vill sätta pendeln i rörelse mellan dessa två sätt att se. Jag hoppas det ska ge en impuls åt Betraktaren att fylla fotografierna med lite ur sina egna föreställningar.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.