Zlatan och Victoria bäst på att marknadsföra Sverige

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpandestudier av svenska folkets inställning till olika varumärken. Inför Sveriges nationaldag den 6 juni fick 1000 svenskar ta ställning till vem de tycker marknadsför varumärket Sverige bäst.

Zlatan Ibrahimovic toppar listan som svenskarnas favorit då varannan menar att han är Sveriges bästa varumärkesambassadör. Nästan lika många (47 %) svarade Kronprinsessan Victoria och var tredje (33 %) har IKEA:s Ingvar Kamprad som favorit.

– Zlatan har synts väldigt mycket senaste tiden, både för sina fotbollsprestationer men även i sina samarbeten med Vitamin Well och Volvo. Svenska folket tycks inte kunna få nog av Zlatan utan tycker att han marknadsför Sverige bäst, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

H.M. Konung Carl XVI Gustaf rankas på fjärdeplats (31 %), följd av skådespelerskan Alicia Vikander (13 %).

Ingvar Kamprad är den enda affärsmannen som rankas högt och andra kända entreprenörer såsom Stefan Persson (H&M), Minecrafts Markus (”Notch”) Persson och Spotifys Daniel Ek fick endast sex respektive två och en procent av rösterna.

Vem, eller vilka (max 3) av följande personer tycker du bäst marknadsför varumärket Sverige?

Zlatan Ibrahimovic 50 %

Kronprinsessan Victoria 47 %

Ingvar Kamprad 33 %

H.M. Konung Carl XVI Gustaf 31 %

Alicia Wikander 13 %

Max Martin 11 %

Avicii 10 %

Henrik Lundqvist 8 %

Stefan Löfven 8 %

Måns Zelmerlöw 7 %

Stefan Persson (H&M) 6 %

Stellan Skarsgård 6 %

Alexander Skarsgård 5 %

Petra Mede 5 %

Felix (”Pewdiepie”) Kjellberg 4 %

Peter Stormare 4 %

Robyn 4 %

Joel Kinnaman 2 %

Markus (”Notch”) Persson 2 %

Naomi Rapace 2 %

Per Gessle 2 %

Daniel Ek 1 %

Dolph Lundgren 1 %

Loreen 1 %

Malin Åkerman 1 %

Marie Fredriksson 1 %

Markus Samuelsson 1 %

Vet ej 4 %

Annan 2 %

Ingen av ovanstående 2 %

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.