Kvinna höll på att vräkas efter slarvfel

En hyresvärd noterade att en av hyresgästerna inte hade betalat sin senaste hyra och ansökte därför om avhysning hos Kronofogden.

När hyresgästen fick hem en skriftlig uppsägning kontrollerade hon sina betalningar och det visade sig att hon av misstag hade skickat hyrespengarna till en annan hyresvärd. Hon såg då till att pengarna kom till rätta och pratade sedan med sin hyresvärd, som var förstående och drog tillbaka uppsägningen.

Men varken hyresgästen eller hyresvärden tänkte på att kontakta Kronofogden som därför fortsatte jobba med ärendet.

Samma dag som Kronofogden skulle verkställa vräkningen fick kvinnan reda på detta. Hon ringde då till Hyresgästföreningen som omedelbart kontaktade Kronofogden och drog tillbaka uppsägningen. 

– När man får ett krav från Kronofogden är det alltid viktigt att man skickar in ett skriftligt svar, där man antingen bestrider eller accepterar kravet. Det är också alltid bra att ringa och kontrollera så allt är i sin ordning, för att inte riskera att ett ärende fortsätter utan att man vet om det, säger Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, i ett pressmeddelande. 

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.