Hon hjälper dig att överleva vardagsstressen

Sandra Furulund drabbades av utmattningssyndrom för fyra år sedan. Nu är hon tillbaka och vill använda sina erfarenheter för att hjälpa andra i samma situation. Med rent fokus på stressrådgivning har hon tagit ett helt nytt koncept till Jönköping.

Sandra Furulund, 32 år, är Jönköpings senaste tillskott av stressrådgivare med fullt fokus på ämnet. 2012 drabbades hon själv av utmattningssyndrom när hon arbetade som kommunikatör hos en arbetsgivare i Jönköping.

– Vid den tidpunkten trodde jag att jag kunde klara allt. Jag vågade inte sjukskriva mig utan körde på som vanligt, berättar Sandra Furulund.

Konstant huvudvärk och ömma axlar

När hon ser tillbaka på den perioden av sitt liv förvånas hon över att hon kunde gå så länge med så mycket symtom utan att förstå vad det handlade om. Sandra berättar att hon gick runt med konstant huvudvärk i omkring nio månader. Hon mådde ofta illa, hade ont i axlarna, var känslig för ljud och kunde inte röra på sin nacke ordentligt.

– Det pratades inte så mycket om stress då. Jag minns att jag kände mig jättesvag och undrade vad det var för fel på mig. Jag kopplade inte det till stress. Idag pratas det mycket mer om stress och det är mer accepterat.

Det tog flera år för Sandra att komma tillbaka. Hon räknar sig som helt frisk sedan ett år tillbaka. Under tillfrisknads perioden grottade Sandra ner sig i ämnet och hittade då en utbildning i Stockholm, via Sverigehälsan, som hon hoppade på.

Vill hjälpa andra

I våras bestämde sig Sandra för att hon vill använda sina kunskaper inom stresshantering för att hjälpa andra. Hon startade upp sitt företag, Hållbart liv stressrådgivning, som Jönköpings första stressrådgivare med rent fokus på stress, och har arbetat aktivt i tre veckor. Företaget riktar sig till såväl privatpersoner som företag och erbjuder samtal med KBT-inriktning och individuella återhämtningskurser.

– Jag arbetar både förebyggande och uppbyggande med stressrådgivningen. För att det ska funka i längden krävs en beteendeförändring. Det innebär att man kan behöva begrava en del av sig själv och istället hitta nya delar.

– Jag ser mig lite som en personlig tränare.

Stress är individuell

Sandra Furulund erbjuder sina kunder ett smörgåsbord av metoder inom stresshantering. Det finns många olika typer av stress och det som funkar för någon funkar kanske inte alls för någon annan. 

– Stress är väldigt individuell. För en del fungerar till exempel yoga som bra avslappning, medan det för någon annan, som tycker att yoga känns kravfyllt, kan vara dålig.

– Olika perioder i livet kan också ge olika typer av stress.

Även positiv stress skadar

Sandra Furulund säger att hon tycker att det är jättekul att få arbeta med det hon brinner för, men påpekar att det kommer krävas en enorm självdisciplin från hennes sida för att inte falla tillbaka in i gamla mönster.

– Det är viktigt att hitta en strategi som gör att man håller. Även positiv stress ger skada på kroppen efter ett tag. Det tar bara lite längre tid.

– Responsen så här långt har bara varit positiv och det är redan många som har vågat ta steget att be om hjälp – både män och kvinnor.

Vad har du för förväntningar inför framtiden?

– Jag lever nu och det är det som räknas för mig. Men det jag brinner för att den som kommer till mig ska få med sig något hem som gör att den kan hålla.

 

fakta

Sandras tips för att hålla i längden:

1. – Pausa! Man får inte glömma att pausa. Det är så lätt att tappa de naturliga pauserna i vardagen och släppa alla intryck för en kort stund. Ibland kan det krävas att man planerar in dem. Det räcker med att man tar tio minuters paus mellan sina möten, eller att man sitter kvar två minuter i bilen innan man hämtar barnen på dagis. Det behövs för att hjärnan ska kunna varva ner och sedan fokusera på nästa sak.

2. – Rör på dig regelbundet. Att ta en kort promenad på lunchen ger större effekt än vad man kan tro.

3. – Andas! Att fokusera på sina andetag är ett effektivt sätt att hjälpa kroppen från ständig alarmberedskap till nedvarvning. Det krävs inte många djupa andetag för att det ska hjälpa.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.