De lotsar in äldre i den digitala världen

ITEQ UF-företag, som drivs av elever på Plusymnasiet, vill utbilda äldre inom sociala medier och mobilt användande.

– Syftet är att få de äldre att känna sig lika delaktiga i den digitala världen som vi är, som är uppvuxna i den. Det finns verkligen ett stort intresse och många vill lära sig. Vi vill ena generationerna, säger Victoria Nielsen, administratör för ITEQ.

Victoria Nielsen, Anton Johansson, Therese Hallman, Julia Gustafsson och Wilma Levinsson läser sista året på ekonomiprogrammet på Plusgymnasiet i Jönköping. Via kursen entreprenörskap har det fått chansen att starta UF-företaget ITEQ med fokus på att utbilda personer som är 65 plus inom sociala medier och mobilt användande.

– Det vi främst hjälper till med är de grundläggande funktionerna, de enklaste sakerna du kan göra, berättar Anton Johansson, ekonomiansvarig på ITEQ.

– Det är inget avancerat utan sådant som alla kan lära sig. Det kan vara hur man tar en bild, hur man förstorar texten, hur man swishar, skickar sms eller hur man gör med telefonen när man åker utomlands för att undvika dyra telefonräkningar.

Välkommen till den digitala världen 

För att ta reda på vilket behov som fanns genomförde eleverna en marknadsundersökning på A6 Center. Utifrån det resultatet har de utarbetat en handbok och kompletterande föreläsningar som planeras starta efter nyår. Handboken Välkommen in i den digitala världen håller på att tryckas upp i 35 exemplar till en början.

– Föreläsningarna ger tid för mer personliga frågor. Till en början kommer föreläsningarna att hållas i skolan, säger Victoria Nielsen.

– Men vi är även beredda att ta oss till andra platser efter önskemål, för att nå ut till fler, tillägger Anton Johansson.

Hur fick ni affärsidén?

– Man har ju hört mormor och morfar som har haft problem och så har man fått hjälpa till. Det är ofta samma frågor som dyker upp flera gånger. Det var så idén till en bok kom upp. Då kan man hänvisa till den i fortsättningen, säger Therese Hallman,  produkt- och inköpsansvarig.

Vad har ni fått för reaktioner så här långt?

– Det är många som har varit positiva. Det märktes inte minst på vår marknadsundersökning, där var det många som uttryckte att de var i behov av hjälp. Många sa även att deras barnbarn hade tragglat med dem länge, men att tålamodet tar slut tillsist, säger Julia Gustafsson.

Största utmaningen med att driva ett UF-företag?

– Man får utmana sig själv, ta kontakt med mycket folk och verkligen våga visa sig liksom, säger Therese Hallman.

– Man börjar verkligen från noll. Det är ingen som känner till en, vilket gör det svårt att hitta möjligheter att komma framåt. Det är få som vågar satsa och utan kapital kommer man inte så långt, säger Anton Johansson.

– Det känns som att vi är rätt i tiden. Om tio år kommer den digitala världen att ha hunnit ännu längre och har man då inte grunderna med sig kommer det bli svårt att hänga med. Det blir ett utanförskap, avslutar Julia Gustafsson.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.