Per Holknekt: ”Smålänningen är en cool och driven jävel”

I torsdags gjorde superentreprenören Per Holknekt ett avskalat och öppenhjärtigt bejublat uppträdande inför 250 personer under en inspirations-afterwork för företagare. Jmini/Jaffärer fick en pratstund med den framgångsrika företagaren som har en tydlig mission vart han än föreläser – våga visa dina svagheter.

Småland och Jönköping är definitivt ingen vit fläck för Per Holknekt. När Holknekt under intervjun får frågan vilken relation han själv har till Vätterbygden, radar han upp exempel på möten med Jönköping smålänningar som har präglat hans liv.

– Det är vitt och brett. En gång i tiden vann jag Skateboard-SM i störtlopp i Huskvarna. Jag har en kusin som är gift med en man som tog guld med HV71 (Hans Abrahamsson) – och dessutom har jag ju levt med en småländska, Lena Philipsson, säger han och skrattar.

Finns det något som du själv kan se är utmärkande drag hos smålänningarna?

– Smålänningen är behäftad med en falsk fördom – en småkristen snål jävel. Jag tycker smålänningar är coola och bra folk. Jag tycker om Småland och ser en stark drivkraft här. Alla smålänningar jag har mött tar sig för, hittar på grejer och lutar sig inte tillbaka.

– Jag ser smålänningen helt enkelt som en driven jävel som är väldigt snäll.

Vad händer för dig annars framöver, har du något annat stort projekt på gång?

– Jag jobbar som marknadsdirektör för ett stort svenskt belysningsföretag, som arbetar mot hotell och restauranger i världen. Dessutom föreläser jag väldigt mycket, en eller ett par gånger varje vecka, året runt. Under senare tid har jag också varit mental coach för Mora Hockey. Vi leder Allsvenskan just nu, vilket är mäktigt. Så något rätt har jag gjort, säger Holknekt och ler.

I den digitala världen finns det gott om personer som är Youtube- och Instagramstjärnor, men jag vill påstå att du är den enda stora ”superstar” som finns på Linkedin.

– Konstigt nog. Eller så är det så enkelt att ingen fattar att det är ”wide open”, säger Holknekt som förklarar hur det hela startade.

– Det började med att jag läste på Linkedin och följde flödet och såg att det bara fylldes på med en massa gamla affärsklichéer och tänkte: ”Gud, vad enkelt och roligt det är att vara obstinat men i konstruktivt syfte. Nu har jag fått ett form av verifikat på att det behövdes och jag tror att jag just nu har flest följare, delningar och likes i Sverige, säger han och fortsätter vidare:

– Jag försöker få dem som är i underläge att få luft, att de är bättre än vad de tror. Jag vill få folk att de skall förstå deras värde. Jag har inget till övers att strö olja över de som redan är i medgång, säger han.

Det måste vara befriande för många att ta del av det nu när vi lever i en pretentiös digital värld?

– Mycket så. Jag petar de gamla betongkostymerna ibland och vill spränga gamla system som finns idag.

Om vi tittar i spåkulan, vad ser du framför dig när det kommer till entreprenörsskap och företagande?

– Jag pratar gärna om framtidens bolag som jag ser redan är här. Ta spelföretaget Dice i Stockholm som exempel. De är hur stora som helst. Sitter med benen i kors på golvet, utan ledningsgrupp, knappt en styrelse. Förra veckan blev de utsedda årets kontor i Sverige. Med det sagt så tror jag att det framöver kommer väldigt spännande bolagsstrukturer där man inte tittar så mycket i backspegeln.

– Historiken i ett bolag har aldrig betytt så lite som den gör idag, säger Holknekt avslutningsvis.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.