De storsatsar efter studierna på JU

De kommer från Hässleholm och Holland och träffades på insparken till Jönköping University för två år sedan. Oscar Eriksson och Sander van Leuven storsatsar nu på sitt nystartade företag i Jönköping. 

– Vi tror stenhårt på det här, säger Oscar Eriksson.

Oscar Eriksson och Sander van Leuven möttes för första gången på Jönköping University för två år sedan, där de läste samma masterprogram. Nyligen tog de examen och bestämde sig för att satsa på marknadsföring. Tidigare i år kom de i kontakt med Science Park och i samband med det startade de sitt företag NYTHINK. 

– Många upplever digital marknadsföring som väldigt störande med ständiga reklamavbrott i musik och videor. Vi vill i stället göra reklam som ger konsumenterna något positivt, säger Sander van Leuven. 

Holländska och skånska rötter

Båda entreprenörerna kom utifrån till Jönköping: Oscar från Hässleholm och Sander från Holland. De säger att de trivs bra i Jönköping och därför valt att stanna kvar även efter att studierna nu är färdiga. Just från Holland har duon hämtat mycket av sin inspiration till konceptet som deras företag använder sig av.

Field marketing, eller fältmarknadsföring på svenska, betyder att man rör sig på till exempel gator och events för att dela ut varuprov och gratisprodukter som marknadsför en tjänst eller produkt. De menar att den här typen av marknadsföring är vanligare i till exempel Holland och andra länder, men att det är ovanligt att se i Sverige. Något som duon planerar att ändra på.

– Gör inte vi det så kommer någon annan göra det. Vi tror stenhårt på det här, säger Oscar Eriksson.

Internet som ett komplement 

De menar att konceptet framförallt har två stora fördelar. Det gynnar företagen eftersom de får en chans att testa sin produkt med direkt respons och feedback från folk ute på ”fältet”. Dessutom får kunderna en positiv upplevelse genom gratisprodukter. 

– Vi vill komma ifrån det passiva som digital marknadsföring medfört och verkligen möta kunder. För att uppnå effektiv marknadsföring är det face-to-face som gäller, menar Oscar.

– I bland måste man ta ett steg tillbaka för att kunna ta flera steg framåt. Även vi använder oss av internet, men det är mer som ett komplement i efterhand där vi lägger upp foton och videor för att nå ut till fler. Fokus ligger främst på fältmarknadsföring, sen blir det en kombo med social media för att nå alla målgrupper, förklarar Sander.

Studenter från JU kan bli ambassadörer

Företaget har flera planer på gång, bland annat ett stort enduroevent på Gotland som de nu söker kunder till. Nyligen hade de ett samarbete med en av Jönköpings nattklubbar.

– Det var ett jättelyckat event. Det var varmt väder så vi delade ut glass till folk för att promota nattklubben. Deras biljettförsäljning ökade så det känns att konceptet verkligen fungerar, säger Oscar Eriksson.

Tack vare tiden på JU och att Jönköping är en studentstad menar duon att de har bra chanser till samarbete med studenter.  

– Tanken är att ge studenter extraknäck som ambassadörer åt oss. Då får de träning i den produkt eller tjänst som ska promotas för ett företag, och sen ger de sig ut för att marknadsföra den, säger Sander van Leuven.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.