Exklusiv intervju: It-proffsets bästa tips i den digitala revolutionen

På fredagsmorgonen bjöd Ny Position in sina kunder och samarbetspartners till en frukostföreläsning med Google Sveriges marknadschef Gustav Radell.  Inför 130 deltagare delade han med sig av de senaste insikterna kring framtidens konsumenter, vilka teknikskiften vi har framför oss och hur man som företagare och individ ska kunna tackla den framtiden.

Hur hinner vi med att uppdatera oss på allt som sker i den digitala revolutionen? Och hur transformerar vi våra företag för att möta morgondagens konsumenter?

Gustav Radell är ansvarig för Googles marknadsföring i Sverige och för bolagets konsumentmarknadsföring i norra Europa. På fredagsmorgonen delade han med sig av sina bästa tips när det gäller digitaslisering, i samband med en frukostföreläsning i regi av Ny Position, på Elmia Kongress och Konserthus i Jönköping.

– Jag tror att det handlar väldigt mycket om att förbereda sin organisation genom att ta in rätt kompetens i styrelse- och ledningsgrupper. Framför allt rör vi oss mot en framtid där mobilen är central, säger Gustav Radell till JKPG News.

År 2020 räknar man med att åtta miljarder människor, det vill säga alla på jorden, har möjligheten att gå online.

– Det kommer att innebära en stor utmaning, men också en stor möjlighet för svenska företagare. Likväl som du kommer ha större konkurrens av bolag som kan sälja sina varor i Sverige så kommer svenska bolag att ha en fantastisk möjlighet när det kommer till konsumentmarknaden utomlands. De här extra fem miljarder människorna kommer att komma ombord via mobiltelefoner. Som företagare måste man fundera över hur ens bolag påverkas av en värld där alla har tillgång till internet på ett billigt och effektivt sätt, säger Radell.

– Du behöver inte vara ett onlinebolag för att digitaliseringen ska påverka dig.

Lejonparten av alla Google-sökningar kommer via mobilen.

– Har man som företag ingen mobilanpassad hemsida så stänger du i stort sätt ditt skyltfönster till hälften av de som är ute och söker efter dina varor och tjänster, säger Radell och tillägger:

– Vi använder mobilen ungefär 150 gånger per dag. Det är det första man plockar upp på morgonen och det sista man lägger ifrån sig på kvällen.

Hur påverkas vi människor av att vara uppkopplade dygnet runt?

– Jag tror att vi successivt blir mer och mer bekväma med att använda teknik. Den blir snarare ett hjälpmedel för oss, säger Radell.

Som exempel nämnder han ett nystartat företag som heter BikeAround där man använder sig av Google Street View för cykel, för att behandla folk med Alzheimers sjukdom.

Alla bolag påverkas av digitalisering

I Sverige finns några av världens mest avancerade internetanvändare. Men Radell menar att företagare måste börja ta sig an internet i betydligt större omfattning än vad man har gjort hittills.

– Det kan handla om att starta ett bokningssystem om man är frisör, att våga annonsera på nätet, att starta en e-handel, eller att mobilanpassa sin hemsida. Det handlar om att successivt våga börja ta steget ut och våga bry sig om vad digitalisering innebär för just ditt bolag. För det finns inget bolag i dag som inte påverkas av digitaliseringen, säger han.

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.