Populära butiken kan vinna prestigefyllt modepris

Butiken i Tenhult kan bli ”Årets modebutik” i Sverige. Verksamheten är en av tre nominerade till det prestigefyllda branschpriset som kommer att delas ut under ”Habit Modegalan 2017” i Berns salonger i Stockholm den 16 november.

År 1904 byggde målarmästare Ström en målarverkstad på Centrumvägen 13 i Tenhult. Flera år senare gjordes byggnaden om till en färgbutik som drevs av målarmästarens dotter i många år – en historia som sitter kvar i byggnadens väggar.

Men i dag är det vita lilla huset känt för något helt annat. För tjugo år sedan tog nämligen Susanne Ahlberg och Anette Floss över och öppnade Butiken i Tenhult, där de i dag säljer alltifrån kläder av märken som 2nd Day, Mos Mosh och Blankens till smycken och inredningsartiklar. En liten livsstilsvärld med små märken och mycket känsla är deras ledord.

– När vi sa att vi skulle starta det här i Tenhult så var det väldigt få människor som trodde på oss. För tjugo år sedan fanns inte den här typen av koncept ute på landsortern, berättar Ahlberg.

– På den tiden fanns det en tydlig landsortskund och en tydlig storstadskund. Det var där vi stack ut hakan och tyckte att så behöver det inte vara. Vi var tidiga med den åsikten, fortsätter Floss.

Med små medel har duons vision inte bara överlevt en konkurrenskraftig bransch utan dessutom gjort sig framgångsrik. Varje dag lockar butiken långväga kunder.

– Dagligen ifrån sju mils håll. Det kommer även kunder från Stockholm, berättar Ahlberg.

2009 utsågs Butiken till ”Årets butik” i Sverige och nu är verksamheten en av tre nominerade till det prestigefyllda branschpriset ”Årets modebutik”. Något som JP.se (betalvägg) var först med att skriva om.

– Att vara en av tre i hela Sverige är väldigt stort. Det är en bekräftelse på att vi jobbar rätt och att vi kan mäta oss med andra stora butiker. Vi kavlar upp ärmarna varje morgon och står här och jobbar hela dagarna – och att sen få blickarna på sig utifrån, det känns fantastiskt roligt, säger Ahlberg.

Den 16 november avgörs tävlingen i samband med ”Habit Modegalan 2017” i Berns salonger i Stockholm, den årliga branschgalan som hyllar förebilder, inspiratörer och innovatörer inom modebranschen i Sverige.

Ahlberg och Floss tror att deras främsta framgångsfaktor är den kunskap som de har byggt upp om sina kunder under årens gång. Personlig service både i butiken och i webbshoppen är a och o enligt duon.

– Här trillar det inte in kunder per automatik utan vi får alltid jobba hårt för att kunderna ska hitta hit, säger Ahlberg.

– Vi tillbringar ju alla våra timmar här, det här är vårt hem. Vi känner det som att folk kommer hem till oss och jag tror att man som kund känner sig sedd när man kliver in här, säger Floss.

– Vi kommer aldrig att flytta från Tenhult, det här är ju moderskeppet. Det tillhör koncepten att finnas här i ett mindre samhälle utanför stan. Härifrån får de nog bära ut oss på 93-årsdagen, fortsätter Ahlberg.

Ägarna säger att utmaningen inför framtiden handlar om att hela tiden vässa både sig själva och sitt koncept.

– Jag önskar och tror att vi kommer att syssla ännu mer med rådgivning. Den dagen som man tappar den här uppriktiga glädjen över när det blir riktigt bra för kunden, då kan man nog inte syssla med sälj längre, säger Floss avslutningsvis.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

 

Juryns motivering:

Butiken för sakletare och klädsugna i Tenhult

”Omsorgsfullt valda produkter, uppbackade av ett aktivt arbete i sociala medier lockar långväga kunder till en livsstilsvärld där butik och produkt, snarare än varumärken, regerar. Med god service och klockrena inköp har butiken inte bara överlevt, utan dessutom varit framgångsrik, i 20 år – trots sitt ocentrala läge.”

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.