Kommunen satsar på e-handel

Under år 2018 räknar projektledaren Thomas Rodén att Jönköpings kommun har ett eget e-handelssystem. Ett datasystem, som kommer att förenkla beställningar och fakturor från upphandlare. Avtal, produkter och upphandlare kommer att finnas i systemet.

I dag, berättar han, får kommunens beställare gå in och besöka flera olika webb-butiker och leta sig fram till rätt produkt. Med det nya systemet, kommer det att räcka att skriva in produkten man söker för att få träff.

– Om det till exempel handlar om att köpa en penna, så kommer man att kunna söka ”penna” i systemet och systemet kommer att visa upphandlade och avtalade produkter, säger han.

Beställningen lägger man sedan  i en varukorg, som går iväg till leverantören.

Faktura skickas automatiskt

Systemet kommer även att förenkla fakturahanteringen. När ordern gått iväg till leverantören, så kommer fakturan skickas och betalas automatiskt. Skulle fakturasumman inte stämma, så säger systemet till.

Det nya datasystemet kommer att spara pengar. Detta då det inte är det lättaste för kommunens medarbetare att alltid beställa rätt produkt.

– Med datasystemet kommer man få upp de avtalade produkterna.

Anställer koordinator

Just nu söker Jönköpings kommun en e-handelskoordinator. Ytterligare en anställning är på gång längre fram.

Under våren och sommaren kommer man att upphandla och skaffa ett e-handelssystem. Sedan kommer personal att utbildas.

Under första kvartalet under år 2018 kommer man att köra igång ett pilotprojekt för att se hur systemet fungerar.

– Vi har en häftig tid framåt!

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.