Stollarna har tagit över E4

Kombinationen dyr, stor bil och vissa män verkar vara osedvanligt dålig. Vet inte om det gjorts några vetenskapliga undersökningar – men det räcker med att ge sig ut på vägarna för att se resultatet.

Något klickar till i hjärnan och den förmodligen vanligtvis sansade medborgaren förvandlas till trafikens svar på IS. Alltså total brist på civiliserat beteende.

Av olika anledningar har jag de senaste 17 åren tillbringat löjligt mycket tid på E4 mellan Jönköping och Stockholm. Brukar skoja om att jag skulle kunna blunda och köra sträckan – något en del blindstyren till bilförare verkar göra.

Det fanns en tid fram till för ungefär ett par år sedan då det var någon slags elementär ordning på E4. Vi som följer trafiktempot – det vill säga något över det lagliga – kunde med ett leende konstatera att de som blåste förbi oss i 160 km/h ofta fastnade i en kontroll eller fångades av civila poliser.

Det var då det. Minns knappt när jag såg en civilbil eller fartkontroll senast på sträckan. I stället är det stollarna som tagit över.

Här några exempel från en resa för en vecka sedan:

o Under en omkörning av personbil kommer stor lyxbil i hög hastighet och tvärnitar någon meter bakom. Börjar omedelbart blinka med helljuset och kryper närmare, cirka en meter bakom.

o Senare omkörning av flera långtradare. Annan stor lyxbil kommer upp på samma sätt bakom och blinkar med helljusen. Själv ser jag ingen anledning att bromsa och tränga mig in mellan långtradarna – det är lika mycket min väg som hans. Ytterligare en lyxbil kommer upp bakom den första och blinkar lika ilsket. Det är då det händer. I en lucka mellan två långtradare ger lyxbil två järnet ut i högerfilen, kör om lyxbil ett och hugger sig in mellan oss (ett beteende som vi känner igen från E4 genom Jönköping, eller hur?). Där hängde flera liv på en skör tråd.

o Närmare Stockholm kommer en ambulans med blåljus och försöker ta sig fram i bilköerna. Alla vettiga bilister, vilket var många, viker undan och gör plats för ambulansen. Då tar stor lyxbil chansen och tränger sig ut framför ambulansen för att sedan blåsa vidare.

Är på inget sätt polis, men bedömer ändå att minst fem förare skulle blivit av med körkortet på plats om ordningsmakten varit närvarande på den runt 30 mil långa sträckan.

Då är frågan varför det inte finns polis på plats. Det skylls på omorganisationer – men den har knappast gått ut på att ta alla poliser ur tjänst. Ut på vägarna igen!

I dagarna startar trafiksäkerhetsorganisationen NTF och däcktillverkaren Hankook en kampanj. Den lär reta en och annan. Budskapet är nämligen ”Kör som en kvinna”.

Det finns tyngd bakom uppmaningen: tre fjärdedelar av dödsoffren på vägarna är män. En liten del kan förklaras med att män kör mer. En stor del med att många män kör ociviliserat.

Efter 36 år med körkort och över 120000 mil på vägarna kan jag konstatera att jag ännu inte sett en enda kvinnlig aggressiv trafikterrorist.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.