Så mycket d-vitamin behöver du under vintern

Under vinterhalvåret är det extra viktigt att få i sig d-vitamin, dels för att det är brist på solljus under vinterns mörka månader, och även för att det inte går att aktivera sitt immunförsvar utan vitaminet i kroppen. Därmed har vitaminet tre centrala funktioner: reglering av immunförsvaret, reglering av cellväxten och hormonbalansen.

50 glas mjölk

Solen kan skapa vitaminet, och fet fisk har det i sig. Men ändå så får vi i Sveriges i oss alldeles för lite d-vitamin, i alla fall under vinterhalvåret. Vitaminet har visat sig ge ett väsentligt skydd mot allt från cancer till infertilitet och psykisk sjukdom. Under sommaren räcker det med att stå i solen i 20 minuter om dagen, för att fylla på vitamindepåerna. Men att få i sig en tillräckligt stark dos via kosten kan vara en svår utmaning, då samma mängd solljus är som att äta ett kilo lax om dagen eller att dricka cirka 50 glas mjölk. 

Den vanligaste typen av d-vitamin är den så kallade 3d-vitaminen, som det finns mest av i kosttillskotten. Det rekommenderade dagliga behovet varierar med åldern och hur mycket vi exponerar huden för sol. Spädbarn och barn under 2 år ska helst få i sig 10 mikrogram om dagen, detsamma gäller för vuxna under 75 år. Men är du inte exponerad för sol, eller över 75 år ska du ha den dubbla dosen, enligt livsmedelsverket.  

I dag är det obligatorisk d-vitamin-berikning i Sverige på bland annat lättmjölk, mellanmjölk och margarin. Dock vill EU-kommissionen utöka d-vitamin berikning av ekologisk mjölk i andra länder än Sverige. 

Kosttillskotten kan komma i brusform, kapslar, droppar och tabletter. Den vanligaste formen är i tabletter och den vanligaste styrkan är 10 mikrogram. Enligt livsmedelsverket är den rekomenderade dosen mellan 10 och 20 mikrogram, beroende på ålder och hur mycket man exponerar sig för solljus.

Dock så finns det en stor skillnad på preparaten som säljs, testfakta.se har gjort ett test där de jämför flera olika tillskott från flera olika tillverkare. Nästan alla tillverkare rekommenderar 1 tablett om dagen, men tabletternas innehåll varierar från 7,5 mikrogram till 125 mikrogram per tablett.

Så vad är den rekommenderade dosen egentligen?

– Vi säger att man ska följa livsmedelsverkets rekommendationer, säger Johanna Almén, legitimerad receptarie på Apoteket.

Enligt livsmedelsverket hemsida så saknas det breda representativa studier om d-vitaminnivåer i blodet hos svenskar, men de studier som finns tyder på att nivån för vissa grupper inte är tillfredställande, till exempel hos vissa invandrargrupper och äldre som tillbringar lite tid utomhus. 

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.