City-vd:n dementerar kris: Därför flyr McDonalds och Stadium

– Antalet besökare i city ökade förra året med över 16 procent. Dessutom ökade den totala omsättningen för alla våra butiker med sju procent. Vi har över 300 verksamheter och har haft flera nya etableringar de senaste åren och flera är på väg in. Det är naturligt att några går bra och att andra går sämre.

”Cityhandeln står inför stora förändringar”
Samtidigt målar Lidhjelm Steén upp bilden av en stadskärna i förändring.

– De flesta svenska stadskärnorna står inför stora konsumtions- och beteendeförändringar. Samma sak är det med Jönköping. Det är något som vi ser i de här två fallen när Stadium och McDonalds stänger ner. Sportkonfektionsbranschen står inför samma utmaningar som elektronikbranschen har gjort de senaste åren. Det är något som vi inte kan påverka.
När det gäller McDonalds har konsumtionsmönstret förändrats. Besökarna lägger hellre lite mer pengar på mat och stannar längre på restaurangerna, säger Steén.

Men ser du ingen symbolik och oro i att två stora aktörer väljer att bomma igen?

– Så är det naturligtvis. Men när det gäller att bygga attraktivitet i en stadskärna är jag inte orolig. Däremot är jag orolig för att det målas upp svarta rubriker.

Kan du berätta vad som är på väg in istället?

– Nej, det vill jag inte gå in på. Det finns en stark fastighetsägare (Lundbergs) som arbetar med att hitta bra lösningar.

Mot bakgrund av din beskrivning att stadskärnan står inför en förändring, vilken typ av verksamhet skulle passa in i en framtida handel?

– Det vore felaktigt av mig att gå in i en diskussion om det. Det enda jag kan säga är att våra svenska stadskärnor håller på att ritas om, säger Jesper Lidhjelm Steén avslutningsvis.

 

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.