Krönika: Facebook har ansvar för livevåldtäkten

Den misstänkta våldtäkten som livesändes på Facebook är förskräcklig.

Nästan lika förskräckligt är att Facebook inte tar ansvar för vad som publiceras på plattformen.

Natten till förra söndagen misstänks övergreppen ha skett i Uppsala. Enligt uppgift är det två livesändningar som gjorts. En där övergreppet skildras, en senare där bland annat polisen kommer och sätter stopp för männen.

Facebookgruppen där sändningen gjordes har tiotusentals medlemmar och något hundratal uppges ha följt dramat. Många har i kommentarer vädjat till de misstänkta männen att sluta, andra har kontaktat polisen.

 

Det rättsliga efterspelet är en historia för sig.

Men om vi försöker sätta oss in i den utsatta kvinnans situation…

o För det första är hon utsatt för ett allvarligt övergrepp med långvariga följder på flera plan.

o För det andra förvärras skadan ytterligare eftersom övergreppet gjordes inför publik.

o För det tredje riskerar övergreppet att för evigt finnas tillgängligt i suspekta kretsar.

Dessutom finns risken att sådana här ”mediala” brott med stor genomslagskraft triggar andra till liknande handlingar.

 

Här kommer ansvarsfrågan in. Givetvis är gärningsmännen, om de fälls, i första hand ansvariga.

Men skadan som drabbar offret förvärras av att Facebook struntar i vad för skräp som publiceras på deras plattform.

Falska nyheter som påverkar presidentval går bra (även om de uppger att de jobbar med frågan), hatkampanjer och mobbning likaså – och uppenbarligen även livesända våldtäkter.

Den som däremot lägger ut en bild på en bröstvårta eller ammande kvinna censureras snabbt av Facebook.

Juridiken skiljer sig mellan olika medieslag. Tidningar, till exempel Jmini, har en ansvarig utgivare som kan ställas till svars för allt innehåll. Detta har inte Facebook, vilket gör att var och en ansvarar för vad de publicerar.

 

Men oavsett vad juridiken säger finns den moraliska frågan.

Facebook är en global jätte med enorma ekonomiska muskler, 2015 uppges vinsten ha varit 152 miljarder kronor och den lär inte ha blivit mindre 2016 (de redovisar dock inte resultatet land för land).

Det går aldrig att hävda att Facebook skulle sakna resurser för att hålla koll på innehållet. Med plattformens stora kunskap om algoritmer – alltså hur innehålls styrs mot användare på sajten – kan man också förmoda att de tidigt skulle kunna stoppa mycket av eländet som publiceras. Om viljan funnits.

Men Facebook backar ur ansvaret. De nöjer sig med att tjäna gigantiska pengar och jaga bröstvårtor.

 

Tänk bara tanken att en liten uppstickare som Jmini skulle upplåta plattformen till livesändningar utan att ha någon koll på vad som publiceras. Otänkbart? Ja, visst.

Men när en global mediejätte ansvars- och hänsynslöst exploaterar människor är det så gott som tyst. Att Facebook på samma sätt hämtar enorma pengar ur marknadsföringsbudgetar – utan att betala skatt eller uppfylla andra plikter i respektive land – väcker vrede inom mediebranschen. Men hittills har vi inte sett vare sig EU eller svenska staten agera.

 

Facebook är ett trevligt sätt att umgås med nya och gamla vänner. Det är vi många som upptäckt.

Men det förlåter inte på något sätt likgiltighet inför ansvar.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.