Nytt arbetssätt ska korta kötiden

I dag ändras rutinerna för 1177 Vårdguiden på telefon. Målsättningen är att korta kötiderna.

I dag, den 1 juni, kommer hälften av landets regioner och landsting att inleda ett nytt samarbete om 1177 Vårdguiden på telefon och fler väntas ansluta. Samarbetet innebär att telefonsamtal till 1177 går över till en gemensam telefonkö under vissa tider på dygnet.

Ett antal landsting och regioner, exempelvis Region Jönköpings län, Region Östergötland och Region Örebro län, samverkar redan under delar av dygnet.

Nu utökas samverkan till att omfatta ett tiotal regioner och landsting på fasta tider: vardagar dagtid mellan klockan 7.00 och 16.00 och nattetid (även helger och röda dagar) mellan klockan 22.00 och 7.00. Det utökade samarbetet testades under maj med gott resultat.

Det innebär att personer i Jönköpings län som ringer 1177 kan komma till en sjuksköterska i en annan del av Sverige när det är många som ringer. När det gäller rådgivningen blir det ingen skillnad.

Ambitionen är att alla regioner och landsting ska kunna samverka dygnet runt i framtiden.

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.