Sarah Wikner Foto: Mattias Landström

Sarahs nya dataprodukt ger dig kundinsikt

Hon såg Sverige på kartan och kom hit på besök. Sedan dess har hon stannat kvar och driver idag företaget Wivalco i Jönköping.
– Det finns ett behov av mitt företag i Småland, säger Sarah Wikner, som är expert på kundrelationer och aktuell med en ny produkt.

Sarah Wikner är uppvuxen i Paris. Hon flyttade till Sverige 1994. Sedan dess är hon kvar. Att hon aktivt sökte sig hit beror på flera faktorer. Redan som åttaåring upptäckte hon Sverige på världskartan.
– Då började jag titta på allt som var svenskt, berättar hon.
När hon var 14 år, 1985, så besökte hon landet för första gången. Hon hade en väninna, som bodde här.
– Det var så exotiskt att komma hit! Så annorlunda jämfört med Frankrike!
Hon berättar om hur hon upplevde ett helt och rent land med gott självförtroende. Ett land där alla får möjlighet till en andra chans.
– Exempelvis Komvux finns inte i Frankrike. Avviker man från studierna, så blir det ytterst svårt att ta igen skolan sedan.

Saknar verktyg
Efter sina studier, så flyttade hon till Linköping och byggde på det sista året på internationella ekonomutbildningen och jobbade sedan som marknadskommunikatör. Doktorsavhandlingen gjorde hon i Jönköping. Sedan dess har hon sålt tjänster till företag kring affärsutveckling genom kundfokus.
Många gånger, säger hon, saknar leverantörer verktyg för att förstå vad som behövs för att leva upp till kundernas ökade krav. Det, menar hon, är viktig för affärerna.
– Vilka krav ställer exempelvis kundens kund på dina produkter? Har man ens koll på kundens kund?
Sarah hjälper leverantörer och ger dem verktyg att utveckla relationer med sina kunder.
– De är duktiga på det tekniska och produktkvalitet, men vet inte riktigt hur man ska diskutera och utveckla kundens verksamhet.
Nu kan hon erbjuda ännu mer produkter för sina egna kunder.

Nytt dataprogram
Hon lanserar nu en helt ny uppfinning, som ska bygga relationer på ett enklare vis. Nämligen ett användarvänligt dataprogram, som hon tagit fram med hjälp av HiQ och i samarbete med Combitech.
– För första gången kan man med enkla verktyg få fram viktig kvalitativ information om kunden och om kundens kund.
Hennes kunder kommer få glädje av dataprogrammet, som bygger på hennes forskning.
Ur sin väska plockar hon upp en läsplatta och visar mig hur enkelt det är uppbyggt.
– På ett seriöst och roligt vis kommer man få insikt.
Att på detta vis dela med sig av sin kunskap, ser hon fram emot.
– Det känns meningsfullt och ligger helt rätt i tiden för vad som krävs för att öka konkurrensförmågan.

Sofia Weström

Missa inga nyheter! Gilla och följ Jmini.se på Facebook

 

-----

No more pages to load