Till höger: Henrik Lundin, vd på Litium. Foto: Pressbilder

Litium tar hem tungt avtal med svensk klädjätte – ska bygga global e-handel

Litium som hjälper företag med e-handelslösningar har tagit hem ett avtal med Lindex, en av Europas största modekedjor. Den svenska klädjätten väljer Litium som e-handelsplattform när man nu gör en ny jättesatsning på en stor global e-handel.

– Det är en väldigt rolig att arbeta med en kund som har en hög ambitionsnivå, säger Henrik Lundin, vd för Litium, till Jaffärer.

Lindex, med över 480 butiker på 17 marknader, står inför en global storsatsning på online- handel över nätet. Enligt Lindex handlar det om att ”bygga en helt ny shoppingupplevelse”.

En av de leverantörer som får det prestigefyllda uppdraget att bygga upp den digitala satsningen är Litium, som har en stark närvaro i Jönköping.

– Det är väldigt inspirerande att jobba med Lindex. De har en hög ambitionsnivå och vill verkligen skapa en ny typ av shoppingupplevelse, säger Henrik Lundin.

Vad är affären värd?

– Det kan vi inte säga.

Men det är ett långsiktigt samarbete ni kommer att ha med Lindex?

– Jag hoppas och tror att det blir för många år framöver, då uppdraget gäller Lindex all globala e-handel på alla marknader.

Räknar med flera nyanställningar
Det nya avtalet med Lindex medför även att Litium nu behöver rekrytera in nytt folk till Jönköpingskontoret.

– Vi söker en till två personer nu och eventuellt några fler lite senare, men det är inte direkt relaterat till Lindex-affären utan till det allmänt positiva orderläget, säger Lundin, som även berättar att de letar efter nya lokaler som de kan växa vidare i.

När kan man se resultatet av det arbete som ni kommer att göra åt Lindex?

– En bra fråga. Jag vet inte ännu när den går live. Detta är en stor satsning som involverar flera leverantörer.

Avtalet som ni har tecknat är viktig då ni tidigare aviserat att ni vill rikta in er på mode och skönhet. Kan du berätta mer vad satsningen består av?

– Litium är en e-handelsplattform, men vi har också i flera år arbetat med paketeringar som vi kallar för acceleratorer, som riktar sig mot olika branscher. Den syftar till att hjälpa företagen och branscherna med ”best-practise” för hur en bra e-handel är, så att man inte bara börjar med ett tomt blad. Det vi gör nu är att vi fokuserar ytterligare på mode och skönhet för våra paketeringar och där är Lindex en bra referenskund.

Har ni några nya mode- eller skönhetsaktörer på gång in?

– Det får jag inte svara på eftersom vi är ett börsnoterat bolag, men jag kan säga rent allmänt att vi befinner oss i ett otroligt spännande läge med mycket uppmärksamhet och mycket kundförfrågningar. Det är roligt att jobba på Litium nu, säger Henrik Lundin avslutningsvis.

Litium omsatte 2015 20,8 miljoner kronor. Bland deras kunder finns bland andra ÖoB, Hafa, Teknikmagasinet, Stayhard och Jollyroom.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load