Annons

Martina Wipa och Anna Nilsson driver contentbyrån Knockify Content Agency där de hjälper företag med marknadsföring via sociala medier. Martina & Anna på Knockify förklarar att "content marketing" numera är en av grundstommarna i digital marknadsföring. Knockify jobbar med allt från byggföretag till varumärken inom mode, restauranger och politiska partier. Contentbyrån Knockify jobbar vanligtvis med att skapa innehåll till sociala medier från grunden. Exempelvis genom att skriva texter och fotografera.

Därför måste företag synas i sociala medier

Hitta nya kunder. Skapa relationer. Bygga varumärke. Det finns många anledningar till varför företag bör synas i sociala medier.

– Det är numera många som går in på Instagram och Facebook för att kolla upp företaget innan de köper deras produkt eller tjänst, berättar Anna Nilsson på Knockify Content Agency.

Det är fler och fler företag som inser att de bör hänga med i den digitala utvecklingen. Annonser i tryckt media ger inte lika mycket längre. Företag kämpar med att nå ut i bruset med en konkurrens som blir allt hårdare för var dag som går.

– Man måste verkligen sticka ut idag för att synas och vara där målgruppen finns. Sociala medier gör det lätt att nå nya kunder, att bygga relationer med befintliga och få trogna fans av sitt varumärke, förklarar Anna Nilsson.

Bra innehåll är viktigt

En av de stora trenderna för sociala medier 2018 är intressant content (dvs innehåll i form av text, ljud, bild, film mm) av hög kvalitet. Något som har blivit viktigt på senare år. Detta eftersom allt fler blir trötta på ren reklam.

– Reklam fungerar fortfarande men budskapet måste vara intressant och relevant för oss människor. Du måste fånga din målgrupps intresse med rätt innehåll och bygga en relation innan du börjar att sälja, säger Martina Wipa som är en av grundarna till Knockify.

Content marketing

Content marketing är numera grunden när det gäller digital marknadsföring. Begreppet handlar om att ge sin målgrupp ett värde. Tjejerna på Knockify sammanfattar content marketing som en mix utav inspirerande, utbildande eller underhållande innehåll.

– Innehåll som väcker känslor och engagerar folk. Detta gäller oavsett bransch. Själva jobbar vi med allt från byggföretag till varumärken inom mode, restauranger och politiska partier. Det gäller att vara kreativ och tänka “utanför boxen”. Vi är duktiga på att sätta oss in i olika verksamheter och se möjligheterna hos varje enskilt företag, berättar Martina.

Facebookannonsering med retargeting

Riktad annonsering på sociala medier med fokus på Facebook och Instagram har blivit stort på sistone. Det sägs även att återmarknadsföring eller “retargeting/remarketing” som det också kallas är den mest effektiva marknadsföringen.

– Det är sällan vi gör ett köp första gången vi ser något. Vi människor behöver bli påminda. Retargeting innebär att du riktar annonser mot de som tidigare varit i kontakt med ditt varumärke. Det kan vara att de besökt en viss undersida på din hemsida, fyllt i ett formulär eller tittat på en produkt i din webshop. Vi har själva märkt att det blir otroligt lönsamma annonser när man använder en så kallad Facebookpixel för att skapa återmarknadsföring, säger Anna Nilsson.

Knockify arbetar framgångsrikt med Facebookpixeln åt ett flertal av deras uppdragsgivare, exempelvis Heléne på Näringskällan.se.

– Jag har ökat min försäljning med flera hundratusentals kronor. Detta tack vare att Knockify för bara några månader sedan började jobba med Facebookpixeln för min webshop, berättar Heléne.

Contentbyrå som skapar innehåll från grunden

Knockify Content Agency är en contentbyrå med fokus på bra content och strategier för sociala medier.

– Det som skiljer oss från exempelvis en reklambyrå är att vi vanligtvis skapar content från scratch. En kund sa en gång att en smart strategi är viktigt men sedan ska ju någon sköta det löpande också. Där kommer vi in. Förutom att skapa en strategi så kommer vi med idéer, skriver texter, tar fram bilder, gör research och publicerar på kundens kanaler. Vi tar med andra ord ett helhetsgrepp kring företags sociala medier, berättar Anna.

Fakta om Knockify Content Agency AB

Kontor: Science Park, Jönköping

Grundare: Anna Nilsson och Martina Wipa

Verksamhet: Contentbyrå med fokus på att skapa innehåll från grunden.

Hemsida: www.knockify.se

Supertips: Skaffa en plan och en innehållskalender för dina sociala medier. Det kommer att spara dig mycket tid och bekymmer.

End of content

No more pages to load