Karin Andersson, vd på IRMA AB. Foto: privat

”Jag har aldrig varit rädd för att misslyckas”

Karin Andersson på IRMA AB är nominerad till Årets unga ledande kvinna. För tre år sedan lämnade hon tryggheten i en fast tjänst för att starta eget. Nu vill hon inspirera andra till att våga satsa.

– Jag har aldrig varit rädd för att misslyckas. Man vill ju inte leva livet och ångra saker som man inte har gjort, säger Andersson.

IRMA AB är en varumärkesbyrå med fokus på varumärkesstrategi, marknadsföring och sälj med säte i Jönköping.

– Jag startade när jag var mammaledig. Då fick jag en massa idéer, berättar vd:n och strategen Karin Andersson, 32 år, och fortsätter:

– Jag älskar utmaningar och det är nog därför som jag har startat igång IRMA, och att behovet finns såklart. Jag behöver den kicken i livet. Jag är väldigt nyfiken och sökande och vill bara mer och bättre hela tiden.

Med IRMA AB vill Andersson hjälpa företag att forma sina varumärken.

– Jag startade från noll. Jag fick börja med att sätta mig och ringa kalla samtal. Det är klart att det är kämpigt och det tar tid innan det lossnar. Men sedan blir det som ringar på vattnet och nu ringer det kunder från Stockholm som har hört talas om oss. Förtroendet har stärks nu när vi jobbar med lite tyngre varumärken. Det lossnade precis innan sommaren och hösten har varit fantastisk.

IRMA AB riktar sig främst till tjänstföretag men Andersson understryker att allt är av intresse. Till en början var hennes ambition att rikta sig till små start up-företag, men när hon nu tittar tillbaka på företagets första år är det främst medelstora till stora företag som har köpt IRMA´s tjänster.

– Så man märker att det här behovet finns överallt. Även om man är ett stort företag som har varit med länge är det så lätt att varumärket börjar spreta. Då behöver man gå tillbaka och titta på vad som egentligen är ens syfte, mening och mål, säger Andersson.

– Det är många företag som inte har någon nedskriven affärsplan som ett styrdokument, och det behöver man för att få fram en bra varumärkesplattform att utgå ifrån.

”Ta inte livet så allvarligt”

Andersson berättar att hon ofta får höra att hon är modig.

– Jag får ofta frågan ”hur vågar du?” och jag förstår inte vad det är som jag inte skulle våga eller vad det är som är modigt. Min pappa brukar säga ”ta inte livet så allvarligt”. Och det är just det, jag är inte rädd för att göra misstag eller fel. Det är ju så man lär sig.

I dag har Andersson en Art Director och webbdesigner i företaget, men tar även hjälp av flertalet underkonsulter vid behov. Om ett år vill hon anställa fler.

– Jag har ganska höga ambitionsnivåer samtidigt som jag måste vara realistisk. Dels har jag två småbarn hemma som jag vill spendera tid med. Sedan tar det tid att bygga upp ett företag och jag ser hellre att IRMA växer sakta och stabilt än fort och med risk för växtvärk.

Vilken är den största utmaningen med att driva eget?

– Det är tufft att vara ensam och att ta alla beslut själv mot kunder och anställda. Men jag älskar som sagt utmaningen. Min ambition är att få alla företag att förstå vikten av varumärkesstrategi för att kunna bli kompletta.

Vad betyder nomineringen Årets unga ledande kvinna för dig?

– Jag är jättestolt över nomineringen. Det är ett erkännande. 28 procent i Jönköpings län är ledande kvinna och det är ju en anskrämlig siffra. Jag vill verkligen inspirera andra till att starta eget. Det är inte farligt. Tänker man bara syfte, mål och för vem man gör det så klarar man det mesta.

Varför tror du att du är nominerad?

– För att jag är en nyfiken, orädd och driven person som aldrig säger att något är omöjligt. Jag är även extremt mån om min personal. Jag vill att alla ska vara delaktiga. För förståelse och delaktighet skapar engagemang. Funkar det internt så funkar det externt.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load