På onsdagen delades priser ut till Årets UF-företag. Foto: UF

LISTA: Här är alla vinnare i UF – de blev årets företag

På onsdagen arrangerades den stora UF-mässan på Elmia. 250 företag och cirka 900 gymnasieelever presenterade sina idéer för fler olika jurygrupper.

Årets UF-företag blev Serve It UF från Erik Dahlbergsgymnasiet med följande motivering:

”Priset för årets UF företag går till ett redan framgångsrikt företag med god ekonomisk insikt. De visade upp en helhet med sinne för detaljer. De är drivna och arbetar hårt och inte rädda för förändringar. När det kommer till kritan kan de prestera på topp”

Tävlingsvärd för tävlingen Årets UF-företag var Region Jönköpings län.

Förutom i denna tävling utsågs vinnarna i ytterligare tretton olika tävlingar, varav två riktade mot skolan i form av Årets Lärare och Årets Skola. Se förteckning i bifogat dokument.

För vinnarna i flera tävlingskategorier väntar nu SM i UF-företagande i Stockholm den 16-17 maj där de kommer att tävla om titeln som svenska mästare i sin kategori.

Se News stora bildspel från eventet.

Här är alla vinnarna i de olika kategorierna:

Årets UF-företag: Serve It UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ” Priset för årets UF företag går till ett redan framgångsrikt företag med god ekonomisk insikt. De visade upp en helhet med sinne för detaljer. De är drivna och arbetar hårt och inte rädda för förändringar. När det kommer till kritan kan de prestera på topp.”

Årets Vara: Serve It UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ” Med en genomtänkt plan och en mycket tydlig struktur i allt från produktionskostnader till marknadsföring och försäljning har vinnaren i kategorin Årets vara inte bara imponerat på juryn utan dessutom sålt för en omfattande summa under mässdagen. Vinnaren har en tydlig plan för framtiden och har möjligheterna serve (it)-rad framför sig.”

Årets Tjänst: Tiger Marketing UF
Juryns motivering: ” Med ett femstjärnigt bemötande fångade UF-företaget juryns uppmärksamhet. Tjänsten som har en tydlig och genomtänkt affärsidé, känns rätt i tiden och uppfyller marknadens behov. Att tjänsten håller hög kvalité speglas inte minst genom företagets egna digitala kanaler. Inom marknadsföring gäller djungelns lag, och nu är det dags att se upp för tigern”.

Årets Säljare: Stina Tuvendal, Serve IT UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ” Med en proffsig approach och en genuin stolthet och kunskap över sin produkt imponerade årets säljare på juryn. Ett bevisat säljresultat bekräftar säljarens egenskaper och goda förmåga att påvisa kundens behov”.

Årets Monter: Mingla Med Mat UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ” Genomtänkt in i minsta detalj och med både kreativitet och känsla har våra vinnare förvandlat sina kvadratmeter till en inspirerande och själfull mötesplats”

Årets Hantverkare: BeeNear UF, Sandagymnasiet
Juryns motivering: ” När man börjar bli lite trött är det gott med något sött. Man behöver inte gå på någon krog utan man hittar det i vår småländska skog. Ibland kan det vara sås i, men det mesta kommer från ett bi. Den som spar han har den fina burken kvar”.

Årets Hållbara UF-företag: Remake UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ” Med ett enkelt trollslag har de tagit produkten från sophinken till finrummet med hjälp av en tilltalande design Produkten är inte bara återvinningsbar utan inspirerar även oss alla till att tänka återskapande”.

Årets Lärare: Malin Thestrup, Stora Segerstads naturbruksgymnasium, Gislaveds kommun
Juryns motivering: ”Årets UF-lärare 2018 är en lärare som är djupt engagerad i sina elever och har ett gott samarbete med Ung Företagsamhet i Jönköping. Hon har varit en stor faktor till att en övergripande andel elever driver UF-företag på den skola hon arbetar på. På denna skola är UF-företagande en självklarhet, båda bland elever, lärare och skolledning. Genom sitt arbete med det lokala näringslivet och den rådgivarbank som skapats, ger hon elever alla möjligheter att våga ta steget ut i den ”riktiga” världen, och knyta användbara kontakter redan i ung ålder. För Årets UF-lärare är det viktigt att alla får driva UF-företag, nu och i framtiden. I sitt dedikerade arbete med gymnasiesärskolan har hon skapat ett nätverk för nya och gamla UF-lärare som arbetar med samma målgrupp. Årets UF-lärare sprider budskapet och tar oss alla närmare visionen: Fler företag och företagsamma medborgare”.

Årets Skola: Brinellgymnasiet, Nässjö kommun
Juryns motivering: ” På Årets UF-skola drivs ett långsiktigt arbete med UF-företagande. Strategin kännetecknas av att uppmuntra elever att ta eget ansvar, och att våga kliva ur komfortzonen. Eleverna ges möjlighet att driva sina UF-företag tillsammans med elever från olika program på skolan under en gemensam schemaposition varje vecka, och ger därför eleverna bra förutsättningar för att skapa varierade, bärkraftiga företag. Tack vare detta arbetssätt, som tagits fram tillsammans med skolledningen ser vi också ett fantastiskt samarbete mellan lärarna som arbetar på skolan. Genom vägledning och coachning lyckas de med att skapa en bro från skola till näringsliv. Samtliga UF-elever får i ett tidigt stadie söka stipendium för sitt UF-företagande, och får då omedelbart kontakt med världen utanför skolan, och ser värdet i den kontakten. Skolan håller god kontakt med det regionala UF-kontoret och deltar aktivt på de aktiviteter som anordnas. Skolan blickar också framåt. Genom att aktivt ta del av ny information och nya tillägg till UF-företagande ser vi en ljus framtid på årets UF-skola,”.

Årets Affärsplan: Serve It UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ”En lättläst och inspirerande affärsplan med bra överblick över det innehåll en affärsplan skall ha. Extra plus för en genomtänkt prisstrategi och en marknadsundersökning med ett bra resonemang kring både varför och hur kunden ville köpa produkten.”

Årets Innovation: Tall Grow UF, Erik Dahlbergsgymnasiet
Juryns motivering: ” För en produkt som ligger helt rätt i tiden och har fokuserat på att försöka lösa ett eller till och med fler av vår jords största utmaningar. Att vara i framkant av de två hetaste ämnen som diskuteras just nu – hållbarhet och tech gör att denna produkt hamnar i en klass helt för sig. Genom en vertikal lösning har denna innovation en enorm tillväxtpotential. Vi vill även lyfta grundarens growth mindset och förmåga att anpassa sig till ett samhälle i snabb förändring. En entreprenör med stora framtidsvisioner!

Här slår ungdomsmässan rekord på Elmia

-----

No more pages to load