Inredningsbutiken Otto Henrik poppar upp på Torpa under tre dagar. Bakom satsningen står Malin L Wersen och I a Sjöqvist. Foto: Alexandra Locking

Ny inredningsbutik poppar upp på Torpa

Maria L Wersen och Ia Sjöqvist slog samman sina Instagramkonton och skapade inredningsföretaget Otto Henrik. I december var det premiär för deras webbshop och nu öppnar de sin första butik i Jönköping. Men vill du handla får du vara snabb – butiken har nämligen bara öppet i tre dagar.

Maria L Wersen och Ia Sjöqvist har under flera år drivit varsitt heminredningskonto på Instagram, men i september bestämde de sig för att ta sina intressen till en ny nivå och startade företaget Otto Henrik.

– Malins Instagramkonto heter @Henriksbo och mitt heter @Radhusotto, därav namnet Otto Henrik, förklarar Sjöqvist.

Den 1 december lanserade de sin webbshop där de inledningsvis har valt att fokusera på köksdetaljer i färgerna grönt och blått.

– Ljust och fräscht har ju funnits väldigt länge och vi tror att det finns plats för det mörka och mustiga också. Vi vill plocka fram färgerna i den nordiska naturen, säger Sjöqvist.

Den röda tråden i deras design är hållbarhet.

– Allt är miljövänligt och kommer från svenska leverantörer, berättar Wersen.

Utöver det nuvarande konceptet med webbshopen kommer duon också att satsa på regelbundna pop up-butiker.

– Vi har fått frågan lokalt – vilken butik finns ni i? Så nu börjar vi försöka nå ut till återförsäljare, men en pop up-butik kändes som en bra start, säger Sjöqvist.

Torsdag den 8 mars öppnar de sin butik på Klostergatan 64 i Jönköping.

– Det ska bli väldigt roligt att se vad det här kan bli. Vi får möjlighet att känna av om det finns något intresse för det här. Tanken är att folk ska kunna klämma och känna på våra produkter och kanske köpa med sig någon presentpåse hem, säger Wersen.

I pop up-butiken kommer duon, förutom sina Otto Henrik-produkter, även sälja en del vintage-prylar. De har också valt att slå ihop sitt koncept med några lokala producenter så som Backamo choklad och Curenstams blommor.

Dessutom vill de slå ett slag för den internationella kvinnodagen som infaller i samband med öppningen den 8 mars. Duon har tagit fram specifika produkter där intäkterna kommer gå till kvinnorättsorganisationen Kvinna till kvinna.

– Vi gillar när kvinnor samarbetar och lyfter varandra, säger Sjöqvist.

Butiken stänger lördag den 11 mars.

Nu säljs hyllade modebutiken i city

-----

No more pages to load