Foto: Mattias Landström / Press

Nya draget ska lyfta Jönköping Airport

För att stärka sitt varumärke och förtydliga sin kommunikation har nu Jönköping Airport valt att byta ut sin logotyp. Enligt Rony Forsberg, som är bolagets vd, är det upp till betraktaren att avgöra vad loggan föreställer.

– Vi kommer att använda det som en fjäril eller ett pappersflygplan i marknadsföringen framåt. Samtidigt tycker vi det ska finnas ett utrymme att tolka den på olika sätt, säger han till News.

Flygplatsens nya grafiska profil är framtagen i samarbete med den lokala kommunikationsbyrån Grand public. Den nya logotypen består av tre omlott liggande trianglar.

Ett av syftena med bytet är att Jönköping Airport vill bli tydligare i sin kommunikation. Samtidigt är det inte helt klart vad den nya loggan föreställer.

– Vi kommer att använda det som en fjäril eller ett pappersflygplan i marknadsföringen framåt. Samtidigt tycker vi det ska finnas ett utrymme att tolka den på olika sätt, säger flygplatsens vd Rony Forsberg till News.

En annan tolkning är att loggan föreställer Vättern omgiven av sina omkringliggande branter. Enligt flygplats-vd:n har syftet med bytet också varit att underlätta med bland annat annonsproduktion, som kunde vara problematiskt med den gamla loggan. Som en del i den nya grafiska profilen ingår även en ny slogan: ”Close to you. And the world” eller på svenska ”Nära dig. Och världen.”

– Jämfört med den gamla logotypen, som funnits i flera olika färgvarianter och med olika budskap, kommer vi att bli väldigt strikta och bara använda den på det här sättet. Så vi hoppas definitivt att vi blir tydligare, säger Forsberg.

Till sommaren kommer flygplatsen även att lansera en ny hemsida.

– Vi kommer att jobba mycket mer med bilder och filmer. Vi behöver bli mycket mer inspirerande.

-----

No more pages to load