Unga svenskar väljer Netflix och Youtube framför svensk tv. Foto: Netflix

Unga nobbar svensk tv – väljer Netflix och Youtube

Nära 45 procent av svenskarna (15-74 år) tittar på webb-TV en vanlig dag, en hög siffra också internationellt. Men bland unga är räckvidden betydligt högre än så. Hela 60 procent av 15-24-åringarna tittar på webb-TV en vanlig dag. Framförallt lockas unga av stora globala tjänster som Netflix, Youtube och Twitch. Det visar analysföretaget Mediavisions senaste rapport.

Webb-TV har sedan länge varit mest populärt bland yngre. Mediavision har under det tredje kvartalet 2017 tittat på vilka tjänster som idag lockar just 15-24-åringarna och vad som driver deras stora konsumtion av webb-TV. Knappast förvånande är det framförallt de globala streamingtjänsterna som attraherar.

Det är speciellt två sorters innehåll som lockar extra, nämligen drama och det som ibland kallas ”användargenererat”. I synnerhet påkostade amerikanska serier på Netflix och HBO Nordic har drivit upp konsumtionen. Men också innehåll från Youtube och Twitch lockar, ofta icke-professionellt och som sagt skapat av användarna själva. Inte sällan handlar det om spelande och e-sport. 55 procent av 15-24-åringar tittar en vanlig dag på någon av de globala streamingtjänsterna. För tjänster som SVT Play eller TV4 Play är siffran mer blygsam; 26 procent i målgruppen unga tittar på lokala tjänster en vanlig dag.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Missa inga nyheter:

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load