Varumärkesforskaren Mart Ots tror att missnöjet med köpcentrets nya stavning snart är bortglömt. Foto: Pressbild / Mattias Landström / Patrik Svedberg

Varumärkesexperten: Jönköpingsborna vänjer sig snart vid Asecs

Det enorma missnöje som uppstod när A6 Center blev Asecs kommer snart att vara bortglömt. Det säger varumärkesforskaren Mart Ots, som är verksam vid Jönköping University.

– Folk har ganska kort minne. Man retar upp sig på saker och sen vänjer man sig vid det, säger han.

Som JKPG News tidigare berättat har köpcentrets namnbyte väckt ont blod bland Jönköpingsborna. De flesta föredrar den gamla stavningen, A6, vilket i sin tur retat upp företagets marknadsavdelning.

Bakom namnbytet står den Göteborgsbaserade reklambyrån Invinn. Trots upprepade försök har byråns företrädare inte velat svara på News frågor om hur namnet togs fram.

Men att döma av Invinns hemsida var medarbetarna nöjda med slutresultatet. Den här texten publicerades på hemsidan i samband med att köpcentrets nya entré invigdes i oktober förra året:

”Idag, invigningsdagen av Asecs, är vi en mycket stolt varumärkesbyrå då det är vi som står bakom varumärkesstrategin, logotypen och det uppdaterade namnet. Kärnan i vårt projektteam besökte invigningen i Jönköping, medan vi andra firade på hemmaplan!”

Forskaren Mart Ots, som är docent i företagsekonomi vid Jönköping University, berättar att stora varumärkesförändringar kan leda till negativa konsekvenser för ett företag.

– Det är klart att det kan slå tillbaka på företaget om man gör ett radikalt byte så att kunderna inte känner igen sig i det. Ett varumärke står ju för någonting. Ändrar man på det så att kunderna inte längre känner igen sig, då kan det bli negativt för varumärket, säger han till JKPG News.

– Det finns mycket känslor i varumärken. Folk identifierar sig med saker och känner trygghet i dem, så det rör upp ganska mycket känslor.

Förutom att den nya stavningen verkar sticka i ögonen på många Jönköpingsbor har flera också uppmärksammat det faktum att den gamla stavningen lever kvar i köpcentrets marknadsföring. Inte minst i den nya loggan. Något som även Mart Ots lagt märke till.

– De har haft svårt att bestämma sig riktigt. De vill skapa uppmärksamhet kring det nya, men samtidigt har de behållit mycket av det gamla, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att det här med stavningen är lite krystat. Jag vet inte om det i sig spelar så stor roll och är sådär jättelyckat.

Men på sikt tror Ots ändå att missnöjet med det nya namnet kommer att glömmas bort. Han jämför med högskolans namnbyte, som även det var kontroversiellt i början. När lärosätet bytte namn från Jönköpings högskola till Jönköping University väcktes också missnöjda reaktioner.

– Det var många som tyckte att det var töntigt, med det är sådant där som oftast sätter sig efter ett tag.

– Folk har ganska kort minne. Man retar upp sig på saker och sen vänjer man sig vid det.

Köpcentrets vädjan: Sluta kalla oss för A6

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load