Nöjesåk. Körbar glidare. Inför 2018 har Indian förvandlat sin Scout till Scout Bobber. Det innebär bland annat sänkt fjädring, kapade skärmar och bulligare däck. Maskinen väger 225 kilon körklar. 
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT På Mc-mässan i Göteborg presenterades en rad nyheter. KTM 790 Duke är en mindre variant av värstingen 1290 Super Duke R och en vass gathoj i mellanklassen. Den är fullproppad med den senaste elektroniken. Mobiltelefon kan anslutas. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT En klassiker. Honda Goldwing har hängt med länge och nu blivit nättare och hela 44 kilo lättare. En finess är att hojen själv låser upp väskorna när föraren närmar sig, och låser dem när denna avlägsnar sig. Lennart Carlsson har redan en Goldwing från 2001 men är spekulant på årets modell. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Nöjesåk på Mc-mässan – det KTM-ägda märket Husqvarna slår till med Vitpilen 701. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Mc-mässan arrangeras på Svenska mässan i Göteborg den 25–28 januari. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Lyxkryssare. BMW K 1600 Grand America är en lyxig konkurrent till Honda Goldwing med toppbox och semiaktiv fjädring. Foto: Björn Larsson Rosvall BMW K 1600 Grand America är en lyxig konkurrent till Honda Goldwing med toppbox och semiaktiv fjädring.
Foto: Björn Larsson Rosvall Pigg nyhet. KTM 790 Duke är en mindre variant av värstingen 1290 Super Duke R och en vass gathoj i mellanklassen. Den är fullproppad med den senaste elektroniken. Mobiltelefon kan anslutas. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Gjord för bus. Ducati ägs numera av Audi och har ökat sin försäljning för åttonde året i följd. Inför i år presenteras Scrambler 1100 som rymmer gott om modern elektronik. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Trehjuling. Yamaha Niken är försedd med dubbla 15-tums framhjul, som lutar i kurvor. Ekipaget är utrustat med samma radtrea som finns hos MT-09. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Fräckare stuk. Suzuki har få nyheter men har tuffat till sin SV 650, som fått tillägget X. Det innebär ett kaféracer-stuk med vindavvisare, ny sadel och lägre styre. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Nygammal. BMW har stöpt om sin F 850GS med ny motor, ram och fjädring. Den har färgskärm med möjlighet att koppla ihop hojen med en mobiltelefon. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Föryngringskur. Triumph Tiger 800 är uppdaterad på drygt 200 punkter. Den är utrustad med led-strålkastare samt färgskärm och har fått en bättre gasrespons, ändrad utväxling på ettan och bättre sadel. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Inte billig. Fantic är Sveriges dyraste mopedmärke. Det tas in i landet av Reinhardt och modellen Casa 50m kostar 45 000 kronor. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Tillbakablick. Retro ligger i tiden och med Z 900 Café blinkar Kawasaki åt 1970-talet. Maskinen har klassisk grön lackering och kvartskåpa, analoga mätare och clip on-styre. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Landsvägslok. Inför i år har Harley-Davidson fem nya Touring-modeller och nio Softails. De senare har en styvare, lättare stålram och ny fjädring. Här syns Breakout, som kan fås med Milwaukee-Eight-motorn på 114 kubiktum. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Man kunde göra fynd på Mc-mässan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Hjälmar för olika smaker. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Motorcykelmusik på vinyl var givet på mässan. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Bildextra: Här är häftigaste nya hojarna

Krom, gummi och läder? Självklart! Men också massor med avancerad elektronik. Det är nämligen på det området som dagens motorcyklar briljerar.

Alla nyheter kunde ses på Mc-mässan i Göteborg.

Länge låg motorcykeln långt efter bilen. Åtminstone när det gällde modern elektronik. Men så fort prylarna blev tillräckligt små och lätta för att platsa på en hoj gick utvecklingen snabbt.

I dag har diverse motorstyrningsprogram och avancerad greppkontroll fått sällskap av adaptiva strålkastare, som lyser dit man svänger, och kurv-abs, vilken tillåter hårda inbromsningar i böjar.

Äventyrshojar

Samtidigt blir färgskärm allt vanligare. Det allra senaste är sådana som via bluetooth kan paras ihop med mobiltelefonen, och till exempel visa en navigationsrutt. Den finessen hittas framför allt hos maskinerna i den största äventyrsklassen.

Och just äventyrshojar är omåttligt populära.

Dessa högresta ekipage ser ut att kunna ta sig fram överallt, även om många passar bäst för resor på asfalt. Honda Africa Twin Adventure Sports verkar dock kunna klara av det mesta.

Klämma och känna

Numera portioneras nyheterna ut över året och entusiasterna vet vad som är på gång. Men som alltid innebar Mc-mässan en chans att se modellerna i verkligheten och provsitta, klämma och känna.

Just nu blåser positiva vindar. De senaste fem åren har inneburit stadiga försäljningsökningar. I fjol nyregistrerades drygt 11.500 motorcyklar, en ökning med över fem procent jämfört med 2016.

Då, liksom nu, är streethojar en kategori som smäller högt. Det rör sig om nakna livsstilsmaskiner som är smidiga, underhållande och lämpliga för både nöjesturer och jobbpendling. Även här hittas gott om modern elektronik, som hos vildingen KTM 790 Duke.

Fortsatt retrotrend

Samtidigt håller retrotrenden i sig. Med limpasadlar, låtsasförgasare och runda analoga mätare blickas det tillbaka mot både 1960- och 1970-talet. Fast i modern dräkt. Se bara på Kawasakis kåpförsedda Z 900 Café.

Självfallet är siktet även ställt framåt. Bland de tillverkare som experimenterar djärvt finns Yamaha, som arbetar med projektet Motobot, en motorcykel som körs av en robot. Målet är att vinna över racingkungen Valentino Rossi.

Men än är man inte där.

Fotnot: Mc-mässan arrangerades på Svenska mässan i Göteborg, 25–28 januari.

Robert Lagerström/TT

HÄFTIGA NYHETER 2018

Ducati Panigale V4

Italienarna smäller till med en V4:a-racer på 214 hästar. Den väger 174 kilo torr och är full med avancerad elektronik.

Husqvarna Vitpilen 701

Den nya gatmaskinen från det före detta svenska märket har en kraftkälla från KTM 690 Duke. Hojen väger bara 157 kilo.

Honda CB 1000R

Kaxig streetfajter med en look som både är retro och futurism. Motorn kommer från Fireblade och har här 145 hästar.

BMW F 850GS

Omstöpt från grunden med ny motor, ram och fjädring. 95 hästar och 21 tums framhjul. Trivs på grus och i lättare terräng.

Honda GL 1800 Goldwing

Klassikern har blivit nättare och hela 44 kilo lättare. Kraftkällan är omgjord och maskinen späckad med elektronik.

BÄSTSÄLJARNA 2017

1. BMW R 1200 GS

2. Yamaha MT-07

3. Yamaha MT-09

4. Kawasaki Z900

5. KTM 1290 Adventure

6. Kawasaki Z650

7. Triumph Bonneville Bobber

8. Yamaha MT-10

9. Ducati Scrambler

10. Kawasaki Vulcan S/ Triumph Bonneville

Källa: MCRF, Moped- och motorcykelhandlarnas riksförbund.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load