"Bilen är ett frihetsredskap. Det har den varit ända sedan begynnelsen", säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund. Foto: Oneinchpunch/Adobe Stock

Därför slår bilhandeln rekord

Den lovar frihet. Samtidigt korkar den igen våra städer, smutsar ned miljön och tär på naturresurserna. Ändå köps det nya bilar som aldrig förr. Vi frågar oss varför.

Bilen ger löfte om självständighet och oberoende. Lovar att förverkliga en dröm om att färdas mot horisonten på öppna landsvägar och låta oss få känna fartvinden smeka håret.

Och som Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund, konstaterar:

– Bilen är ett frihetsredskap. Det har den varit ända sedan begynnelsen och den förmedlar fortfarande samma känsla.

Redan långt före motorfordonens födelse sökte människan fart och rörlighet. Drömmen var att kunna färdas snabbt, och till och med flyga fritt som fåglarna. Sedan länge tillhör detta vardagen och vi borde vara tillfreds.

Trafik- och miljöproblem

Men det är inte många som blir glada över att bilar korkar igen städerna och försämrar miljön. Eller att många körsträckor är belamrade av trafik.

Dessutom begränsar rondeller, fartkameror och vägbulor känslorna av frihet. Till råga på allt kanske det inte finns plats att parkera när man väl har nått sitt mål.

Ändå slår nybilsförsäljningen rekord. Även många storstadsbor vill ha bil, trots att man upplever särskilda problem med parkeringen. Detta enligt en undersökning i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Prestige och status

– Bilen står för det spontana. Att finnas tillgänglig när ett transportbehov uppstår. Den handlar också om känsla, att signalera någonting till andra. För en del konsumentgrupper innebär bilen prestige, säger Carl-Erik Stjernvall och menar att den kan vara ett identifikationsobjekt som visar vem man är.

Framför allt bejakar fordonet det moderna västerländska samhällets syn på människan: en rationell varelse som bemästrar tekniken. Och så är bilen praktisk också. Den är ett vardagsföremål som gör livet enklare för många, inte minst på landsbygden.

Men hur ska trafiktrycket i storstäderna kunna minskas?

Fem miljoner bilar

– Där är det kanske inte nödvändigt för alla att äga en bil. Om vi ska sträva efter ett delningssamhälle måste vi satsa på bilpooler och delade fordon. Men tillgången till en egen bil värderas ofta högre, säger Carl-Erik Stjernvall.

Så finns det också starka krafter som vill öka biltillgängligheten i städerna – och forma samhället efter fyrhjulingen. Precis som människan successivt har gjort i nära nog 100 år. Och antalet nyköpta fordon blir fler och fler. I år lär det rulla fem miljoner personbilar i Sverige.

Robert Lagerström/TT

BILEN OCH VI

RESEREDSKAPET

I dag dominerar personbilen vårt resande och står för nästan 80 procent av transporterna. Sammanlagt rullar nära 4,8 miljoner personbilar i Sverige. Den första miljonen passerades år 1959, den andra 1968, den tredje 1983 och den fjärde under 2001.

De senaste åren har nybilsförsäljningen skjutit i höjden och under 2017 såldes det nästan 380.000 stycken.

Källa: Bil Sweden.

20 I TOPP

Nyregistrerade personbilar januari–november 2017.

1. Volvo XC60

2. Volvo S/V90N

3. VW Golf

4. VW Passat

5. Volvo S/V60

6. Volvo V40N

7. VW Tiguan

8. BMW 5-serie

9. Toyota Auris

10. Kia Cee D

11. Skoda Octavia

12. Mercedes E-klass

13. Nissan Quashqai

14. Toyota Yaris

15. Fiat Ducato

16. Skoda Fabia

17. VW Polo

18. BMW 3-serie

19. Audi A6

20. Renault Clio

Källa: Bil Sweden

LÅNGA ASFALTREMSOR

Sverige består av nästan 580.000 km vägar som är framkomliga med bil. Av dem är 215.000 öppna för allmänheten. Sammanlagt finns det 98.500 km statliga vägar varav en femtedel består av grus.

I statens vägnätet ingår drygt 16.000 broar, ett tjugotal tunnlar och 37 färjeleder.

 

-----

No more pages to load