Formspråket hos Kia Stinger verkar ha hämtat inspiration från många håll, både europeiska och japanska influenser kan skönjas. Foto: Pontus Lundahl/TT Trots storlek och vikt är Kia Stinger GT riktigt rolig att köra på småvägar. Men bäst till sin rätt kommer den ändå på svepande, större landsvägar. Foto: Pontus Lundahl Kia Stinger är en relativt stor halvkombi vars design med kort främre överhäng och lång motorhuv ska få bilen att ”se bakhjulsdriven ut”. Foto: Pontus Lundahl/TT Förarmiljön är helt befriad från konstigheter eller designexperiment. Lugnt och städat och mestadels med fin detaljkvalitet. Foto: Pontus Lundahl/TT Traditionella, lättlästa analoga instrument med en digitaldisplay i mitten. En extra display som projiceras i vindrutan, ?head up?, är standard. Foto Pontus Lundahl/TT Klassisk konfiguration under motorhuven: bensindriven V6-motor med 3,3 liters volym, dubbla turbo och 370 hästkrafter. Knappast ett miljöval, men en trivsam drivkälla. Foto: Pontus Lundahl/TT Kort främre överhäng och lång motorhuv kännetecknar Kia Stinger GT. Foto: Pontus Lundahl/TT Med automatisk avbländning justeras ljuskäglan i förhållande till annan trafik. Foto: Pontus Lundahl/TT Bakpartiets form gör att Stinger ser låg och bred ut. Innanför bagageluckan ryms en skaplig semesterpackning, men det är knappast maximal funktion som varit ledstjärna. Foto: Pontus Lundahl/TT

Koreanen som utmanar kaxiga europeerna

Kia debuterade i Sverige som ett lågprismärke med simpla bilar för 20 år sedan. Nya Stinger GT visar på ambitioner som sträcker sig ända in på europeiskt prestigeterritorium.

När Kia presenterar modellen Stinger som en fullödig gran turismo, GT, råder inga tvivel: Den här bilen vill utmana det yppersta i europeisk bilindustri. Efter ett par decenniers övande är det dags för sydkoreanskt examensprov i ämnet bilbyggarkonst.

Femsitsig halvkombi

Stinger är en relativt stor femsitsig halvkombi, inte olik exempelvis Audi A5 Sportback, BMW 4-serie Gran Coupé eller Volkswagen Arteon i geometrierna. Men där de nämnda tyskarna i grunden är snofsigare varianter av standardmodellerna A4, 3-serie och Passat är Stinger baserad på en helt egen plattform.

Hyundai, som äger Kia, norpade för några år sedan Albert Biermann som utvecklingschef från BMW:s M-division, där vassa modeller som M3 och M5 konstrueras.

Det lär inte ha varit någon billig rekrytering, men sannolikt prisvärd som genväg till kunskap och erfarenhet.

Starka krafter

I Sverige säljs Stinger i två utföranden, båda fyrhjulsdrivna och automatväxlade. GT Line, den mindre modellen, har en fyrcylindrig dieselmotor på 200 hästkrafter och kostar från 429.900 kronor. Provbilen som vi körde är i utförandet GT med en turboladdad, 3,3-liters V6-motor på 370 hästkrafter för 514.900 kronor.

Stinger GT startar ganska diskret, Kia har inte fallit för frestelsen att smälla till med något extravagant motorljud. Snarare påminner det sexcylindriga mullret mest om 1990-talets lågtrimmade och tämligen ineffektiva V6-kultur.

Men ett tryck på gaspedalen vittnar om ett annat slags kraftreserv. Stinger GT är snabb ur startblocken, det tar 4,9 sekunder från 0 till 100 km/tim när hjulen hittar tillräckligt fäste. Fyrhjulsdriften prioriterar i normala fall bakhjulsdrift, men upp till 50 procent av motorns moment kan fördelas till framhjulen.

Avvägd blandning

Automatlådan med åtta steg växlar mjukt och bekvämt. Inte ens i sportläget, där bilens drivlina snöras åt för mer aktiv körning, blir det några brutala skiften mellan kuggarna. Inte heller stötdämparna blir direkt obekväma i sportläget – men motorljudet i kupén ökar en smula.

Fast det låter i ärlighetens namn ganska artificiellt.

Målet verkar ha varit att åstadkomma en väl avvägd blandning av komfort och körglädje – och i så måtto ligger gran turismoidealet nära. Interiören är bekvämt rymlig för fyra vuxna och bagageutrymmet duger för en långresa.

Standardutrustningen är bättre än i de tyska bilarna, men möjligheterna att sätta en personlig prägel på bilen avsevärt mer begränsade. Stinger må vara ett slags examensprov och resultatet förtjänar ett bra men inte lysande betyg.

Mest av allt väcker bilen nyfikenhet – vilken utbildningsväg tänker Kia välja för kommande telningar?

Eric Lund/TT

KIA STINGER GT

Allmänt

Motor: Sexcylindrig 3,3-liters bensinturbo.

Växlar: Åttaväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 943 kg.

Maxlast: 382 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Längd/bredd/höjd: 483/187/140 cm.

Ekonomi

Betyg: 4

Pris från: 514 900 kronor.

Skatt: 3 286 kronor.

Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 5 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års assistansservice.

Säkerhet

Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 6.

Aktiva nackskydd: Nej.

Antisladd: Ja.

Miljö

Betyg: 1

Bränsleförbrukning: 1,06 l /mil.

CO2-utsläpp: 244 g/km.

Komfort

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 406 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

Prestanda

Betyg: 5

Toppfart: 270 km/t.

Effekt: 370 hk vid 6 000 varv/min.

Vridmoment: 510 Nm vid 1 300–4 500 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/t på 4,9 sekunder.

HELHETSBETYG: 4

Plus

Rullkomfort som i en betydligt större bil. Fina framstolar. Finurliga last- och transportfinesser. Mycket hög säkerhetsnivå.

Minus

Högt pris och dyr extrautrustning.

3 KONKURRENTER

BMW 440i Xdrive Gran Coupé

538 900 kronor. 326 hästkrafter. 165 g/km.

Dyrare men svagare och en aning mindre. Med motsvarande utrustning som Stinger blir BMW dessutom ännu dyrare, men andrahandsvärdet är förmodligen starkare i procent räknat. En ny generation 3- och 4-serie kommer snart att presenteras.

Jaguar XF 35t AWD

582 900 kronor. 340 hästkrafter. 204 g/km.

Jaguar som utmanare till Kia? 2018 är året då det inte längre är orimligt. XF är en stor sedan (dock ej störst i modellprogrammet) och finns med både fyr- och sexcylindriga bensin- och dieselmotorer. En sportig och bekväm bil med högre pris.

Volkswagen Arteon GTS 2.0 TSI 4Motion

499 900 kronor. 280 hästkrafter. 164 g/km.

Blott fyrcylindrig motor och 90 hästkrafter färre. Men med bara ett par små kryss i tillvalslistan är Arteon GTS lika dyr som Stinger. Arteon är en Passat som fått längre axelavstånd, halvkombikaross och finkostym.

-----

No more pages to load