Modellen 4L, som kom 1961, blev en folkbil av stora mått. Nu fyller klassiska Renault 120 år. Foto: Mathilde Couraud /Jean-Michel Ha/Adobe Stock ekniska museet i Stockholm visar upp en Renault Voiturette från 1901 under Gärdesloppet år 2001. Foto: Fredrik Persson/TT Arkivbild från en tävling mellan Paris och Madrid. Bakom ratten sitter Marcel Renault. En timme senare kraschade han och omkom. Foto: Adobe Stock Brödratrion Marcel (till vänster), Louis och Fernand Renault startade tillsammans bilföretaget. Marcel omkom i en bilolycka 1903, och Fernand drog sig tillbaka 1908. Därefter drev Louis rörelsen vidare. Foto: Wikipedia Commons Reklamaffisch för bröderna Renault bilar från förra seklets begynnelse. Foto: Wikipedia Commons Fabriken Renault Frères (Bröderna Renault) i början av 1900-talet. Foto: Wikipedia Commons Ett nicaraguanskt frimärke visar en Renault Vignette från 1899. Foto: Adobe Stock Renault 4L presenterades på bilmässan i Frankfurt 1961. Foto:AP/TT Den första Renault Floride lanserades 1958. Foto: Robert Lagerström Renault 8 blev världens första serietillverkade bil med skivbromsar runt om. Foto: Jean-Marie Maillet/Adobe Stock Vid årets bilsalong i Genève visade Renault upp den självkörande, eldrivna konceptbilen EZ-GO. Foto: Cyril Zingaro/Keystone/AP/TT Den femte generationens Renault Espace presenterades på bilmässan i Paris 2014. Foto: Pontus Lundahl/TT Renault Captur visades upp som prototyp år 2011. Två år senare började modellen säljas. Foto: Pontus Lundahl/TT Renault Clio utsågs till Årets bil i Europa 1991. På bilden en Renault Clio Sport Tourer Energy TCe 90 från 2013.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Nostalgitrippen: Nu fyller Renault 120 år

Små, tråkiga och praktiska vardagsbilar? Kanske det.

Men Renault har även legat i framkant och tillverkat ett antal stilfulla modeller. Nu fyller märket 120 år.

Hur skulle man kunna sälja bilen i Sverige? Jo, genom att vara ärlig.

Därför framställdes Renualt 4L som liten, långsam, primitiv och ganska ful – men även som trevlig och praktisk. Det tog skruv! Ekipaget vann kundernas förtroende och blev en succé.

– Renault 4L är en ikon. En riktig folkbil. Den presenterades 1961 och är fortfarande en av världens mest sålda bilar. Sammanlagt byggdes över 8,5 miljoner exemplar, säger Mats Grimme på Club Renault Suède, den svenska märkesklubben.

Grundarens namn

Den franska tillverkarens historia är dock betydligt äldre än så. Redan 1898 konstruerade Louis Renault sin första bil och när han provkörde den i Paris ville flera köpa den. Tillsammans med bröderna Marcel och Fernand grundade han företaget Renault Frères.

Snart byggde de ett antal olika bilmodeller och kom att bli en av Europas viktigaste fordonstillverkare. Under första världskriget sadlade man om till krigsproduktion, satte full fart när freden kom och tävlade på 1920-talet mot ärkerivalen Citroën.

Därefter gick det mesta utför. I mitten av 1930-talet drabbades Renault hårt av depressionen. Under andra världskriget bombades fabriken varefter Louis Renault anklagades för samröre med nazisterna. Och företaget togs över av franska staten.

Stilfulla modeller

Men märket levde vidare. Under 1950-talet presenterade man vackra och stilfulla bilar som Frégate, Dauphine och Floride. Decenniet därpå blev modellerna 4L och R8 stora framgångar.

– Renault har varit ganska nytänkande och innebär en särskild känsla. Det är inget stort entusiastmärke så prisbilden är rimlig och bilarna överkomliga, säger Mats Grimme och nämner milstolpar som rallyåket R8 Gordini, världens första halvkombi, R16, samt den futuristiska minibussen Espace.

I dag lever Renault och har hälsan. Man har ingått partnerskap med Nissan och Mitsubishi och tillhör världens mest kända bilmärken.

Tänk om Louis Renault hade vetat det. Han som byggde sin första bil hemma på tomten.

Robert Lagerström/TT

RENAULT GENOM TIDERNA

1898 Louis Renault bygger bilen Voiturette.

1903 Renault börjar tillverka egna motorer.

1905 Modellen AG1 börjar rulla som taxi i Paris.

1910 Louis Renault åker till USA för att studera Fords löpande band-metod.

1914 Under Första världskriget bygger Renault krigsfordon.

1918 Renault tillverkar flygplan efter kriget.

1924 Märkets diamantformade logo ser dagens ljus.

1936 Företaget drabbas hårt av depressionen.

1938 Lyxvagnen Viva Grand Sport Coupe uppdateras.

1944 Louis Renault anklagas för samröre med nazisterna och dör i fångenskap.

1945 Franska staten tar över Renault.

1950 Den tjusiga Frégate presenteras.

1956 Dauphine har självbärande kaross och svansmotor.

1958 Floride var både flärdfull och lite sportig.

1961 4L kom att bli en folkbil av stora mått.

1963 Renault 8 blir världens första serietillverkade bil med skivbromsar runt om.

1965 Rallybilen R8 Gordini hade en motor på 1 108 kubik som kunde ge närmare 100 hästar.

1966 Världens första halvkombi, R16, blir Årets bil i Europa.

1984 Den futuristiska minibussen Espace lanseras.

1991 Clio ersätter Renault 5 och utses till Årets bil i Europa.

1992 Småbilen Twingo presenteras.

1993 Renault och Volvo ska gå samman, men Volvos aktieägare ger tummen ned.

1997 Den kompakta storbilen Scenic blir Årets bil i Europa.

2011 Suv-modellen Captur visas upp som prototyp.

2015 Den femte generationens Espace börjar säljas.

-----

No more pages to load