Siws bil som brann. "Man ser hur svart det är under huven efter släckningen", säger Siw Karlström. Foto: Anatole Ibáñez Illustration över händelseförloppet för Siw Karlström och hennes bil. Det var en Saab 9-3 från 2003 som plötsligt började att brinna. Foto: Anatole Ibáñez Siw Karlströms bil brann och hon blev nekad ersättning av försäkringsbolaget. Siw är förbundskapten för gånglandslaget. På bilden, tagen inför friidrotts-VM i London i fjol, flankeras Siw av sina båda söner Anatole Ibáñez (till vänster) och Perseus Karlström som båda representerade Sverige. Foto: Jessica Gow

Så vinner du matchen mot försäkringsbolaget

Ge inte upp om försäkringsbolaget säger nej och du anser att du har rätt. Siw Karlströms bil brann i somras och hon nekades ersättning. Men nu kan hon få upprättelse.

Numera rullar hon omkring i en alldeles ny Renault Clio och trivs fint med det. Men Siw Karlströms nyinköp var påtvingat, eftersom hennes gamla bil började brinna i slutet av förra sommaren. Försäkringsbolaget gav henne kalla handen när hon skulle anmäla skadan.

– Jag skulle inte få en krona, säger hon besviket.

Det var när sonen Anatole – som precis som sin mamma är gångare på landslagsnivå – och hans flickvän skulle åka iväg på ett bröllop som tillbudet inträffade. De lånade Siws bil för att åka till festen.

Med omkring tio mil kvar kände de att det luktade konstigt i bilen och det kom rök från motorhuven. De stannade och när de öppnade huven brann motorn. De lyckades släcka elden, ringde på bärgning och hyrde en bil för hinna till bröllopet i tid.

Fick skrota bilen

När Siw fick reda på vad som hänt så ringde hon försäkringsbolaget och anmälde skadan. Men på frågan om ersättning så blev det nej, rakt av, på telefon. Orsaken var, enligt försäkringsbolaget, att bilen var för gammal.

– Jag skulle heller inte skicka en skriftlig skadeanmälan, sa de, det var ingen idé. Så jag fick till slut skrota bilen i stället för att reparera den, säger hon.

Bilen var en Saab 9-3 av årsmodell 2003 och den hade gått närmare 30 000 mil. Men även långmilare har ett värde och bilen var i gott skick, med nya däck och ingen rost. Därför blev Siw besviken över att hon inte fick ut något från försäkringen.

– Jag hade den helförsäkrad och jag trodde nog att jag skulle få omkring 10 000–15 000 kronor i alla fall, det var den värd, säger hon.

Helförsäkring är det mest heltäckande skyddet man kan ha. I det ingår vagnskada, utöver halvförsäkringens delmoment med bland annat skydd mot brand-, stöld-, maskin- och glasskada.

Skriftligt besked saknas

Tom Holmberg är produktspecialist Motor på försäkringsbolaget Trygg-Hansa där bilen var försäkrad. Han säger att det inte är vanligt att man nekas ersättning när bilen har börjat brinna under färd.

– Ett sådant beslut ska aldrig fattas direkt över telefon. Min rekommendation är alltid att ta reda på varför man har nekats ersättning. Det ska stå i ett skriftligt besked från oss. Om du inte nöjd med det besked du får ska du vända dig till vår klagomålsansvarige så får du hjälp, säger han.

Han tillägger att det inte finns någon koppling mellan bilens ålder och rätten att kunna få ersättning för en brandskada.

Efter TT:s samtal med Trygg-Hansa har Siw nu uppmanats att skicka in en skadeanmälan. Ärendet ska omedelbart utredas. Det visar sig att det från början aldrig registrerades.

– Nu hoppas jag att jag får den ersättning som bilen var värd, säger Siw Karlström.

Anna Björe/TT

KLAGA SÅ HÄR

Om du inte är nöjd med ett beslut från ditt försäkringsbolag så kan du klaga. Så här går det till:

o Be först att få ett skriftligt besked där försäkringsbolagets beslut är motiverat. I det kan du läsa exakt vad som ligger bakom beslutet.

o Begär sedan en första omprövning av ditt ärende. Det kan exempelvis skadereglerarens chef ta hand om.

o Är du fortfarande inte nöjd så har försäkringsbolagen ofta egna avdelningar som bedömer ärenden.

o I sista hand kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden som gratis och opartiskt prövar ärenden mellan konsument och näringsidkare. Den prövar tolkningen av försäkringsvillkor för olika typer av försäkringar.

o Behöver du råd? Konsumenternas Försäkringsbyrå ger gratis rådgivning.

Källa: Konsumenternas Försäkringsbyrå

-----

No more pages to load