Lillebror C3 och storasyster C4 Cactus samt nya C3 Aircross – det råder inga tvivel om att de har samma mamma och pappa. Citroëns nya formspråk är karaktärsstarkt. Foto: Pontus Lundahl/TT Föregångaren hette C3 Picasso och var mer av en kompakt minibuss. Nuvarande mode föreskriver suv-proportioner, vilket inte är helt knasigt ur praktiskt hänseende heller. Foto: Pontus Lundahl/TT Designavdelningen på Citroën låter numera fantasin flöda. Foto: Pontus Lundahl/TT En rak och enkel instrumentgrupp, men pekskärmen mitt på panelen är seg i vändningarna. Fler fysiska reglage, för värme och ventilation till exempel, vore en välgärning. Foto: Pontus Lundahl/TT Jo, det finns faktiskt en glasruta bakom de vita tejpremsorna på c-stolpen. Foto: Pontus Lundahl/TT Systermodellen C4 Cactus har väldigt svampiga framstolar. C3 Aircross är mer konventionella men för den skull bekväma. Foto: Pontus Lundahl/TT I det dyraste utförandet ingår skjutbart baksäte, så att bagageutrymmet kan ökas eller minskas efter behov. Komforten här är inte högklassig, men duglig. Foto: Pontus Lundahl/TT Stolarna är lite pösigare än i konkurrenterna, fjädringen lite mjukare. Ändå är C3 Aircross mindre fluffig än vanliga C3 och C4 Cactus. Foto: Pontus Lundahl/TT Medan många andra nya bilar har elektrisk parkeringsbroms, som manövreras med en knapp eller helt automatiskt, drämmer Citroën till med en spak stor som en köttklubba. Foto: Pontus Lundahl/TT Just ur den här vinkeln är det inte så mycket Citroën-DNA i formspråket. Men det påklistrade jalusiet på bakre sidorutan och den karaktärsstarka fälgformen skapar viss särprägel. Foto: Pontus Lundahl/TT 17-tumsfälgar med lattjo design ingår i den dyraste versionen Shine. Notera att navkapseln är nästan kvadratisk. Foto: Pontus Lundahl/TT C3 Aircross är en högbyggd småbil med två centimeter högre markfrigång jämfört med vanliga, lilla C3. Någon terrängbil är det dock inte. Foto: Pontus Lundahl/TT

TEST: Här är fransmannen med maxad design

Efter ett antal bleka år har Citroën fått i högsta växeln på sin designavdelning. Nya C3 Aircross marknadsförs som en kompakt suv, men är rätt och slätt en framhjulsdriven och aningen högbyggd småbil.

De är små och de har gott humör. Åtminstone antyder deras exteriördesign ett glatt sinnelag.

Nissan Juke var bland de första (2009). En småbil med en gnutta suv-proportioner och synnerligen udda design. Numera finns det en hel svärm: Mazda CX-3, Audi Q2, Honda HR-V, Hyundai Kona, Volkswagen T-Roc, Kia Stonic, Renault Captur, Toyota CH-R och Seat Arona för att nämna några.

Många av dem har design som sticker ut. Det gäller även den senaste utmanaren, Citroën C3 Aircross. 415 centimeter lång, 17,5 centimeters markfrigång och enligt uppgift 90 färgkombinationer att välja på för lackeringen.

Bubblorna förvånar

Citroënpubliken har dock hunnit förbereda sig, eftersom C3 Aircross följer samma formspråk som syskonen C3 och C4 Cactus. Något förvånande har inte denna suv-anstrukna och synbarligen robusta variant de sidopaneler av polyuretan som ska skydda dörrarna på systermodellerna.

Med tanke på att även C4 Cactus får sina ”bubblor” nedtonade på den ansiktslyfta variant som nyligen visats var det kanske ingen bra idé.

På flera testbilar har vi sett plastsjoken glipa och vad som händer när det tränger in smuts bakom kan vem som helst räkna ut…

Citroën fick en gång i tiden fina vitsord för komforten. Den åstadkoms främst genom den sinnrika gashydrauliska fjädringen. Någon sådan finns inte i moderna Cittror (utom i gamlingen C5), men firman vill ändå återta initiativet. Stolarna är lite pösigare än i konkurrenterna, fjädringen lite mjukare. Ändå är C3 Aircross mindre fluffig än vanliga C3 och C4 Cactus.

Diffus körupplevelse

Styrningen har en oprecis känsla och överlag är C3 Aircross en ganska diffus körupplevelse. Om det är en negativ eller positiv egenskap beror på förarens preferenser – men det är klokt att provköra och jämföra med snarlika konkurrenter innan bläcket hamnar på köpeavtalet.

Tack och lov har C3 Aircross en väl fungerande automatlåda (tillval för 15.000 kronor). De halvautomatiska varianter som franska tillverkare höll sig med under ett antal år var obekväma och kändes omoderna. Standard är en femväxlad manuell låda och något annat än framhjulsdrift erbjuds inte.

Däremot har C3 Aircross i utförande Shine ett ”terrängprogram”, där bilens elektroniska system – gasrespons, antispinn etc – anpassas för lite bättre framkomlighet. Värdet av det kan ifrågasättas, men finessen medför i alla inga nackdelar.

Skjutbart baksäte

Testbilen har en 1,2-liters, trecylindrig turbomotor som drivs med bensin. Den ger 110 hästkrafter och passar bilen väl.

En annan finess är det skjutbara baksätet, där bagageutrymmets storlek kan varieras efter behov; 410–520 liter. Men det ingår också bara i det dyraste utförandet, Shine, som kostar från 214.800 kronor och även inkluderar bland annat öppningsbart panoramatak, trådlös mobilladdning och navigationssystem.

Eric Lund/TT

CITROËN C3 AIRCROSS PURETECH 110 AUTOMAT

Allmänt

Motor: Trecylindrig 1,2-liters bensin turbo.

Växlar: 6-växlad automatlåda, framhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 360 kg.

Maxlast: 455 kg.

Max släpvagnsvikt: 840 kg.

Längd/bredd/höjd: 415/182/164 cm.

Ekonomi

Betyg: 3

Pris från: 229.800 kronor (grundpris enklaste version 159.900 kronor).

Skatt: 690 kronor.

Garantier: 3 års/10.000 mils nybilsgaranti, 12 års garanti mot genomrostning, 3 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års vägassistans.

Säkerhet

Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 6.

Aktiva nackskydd: Nej.

Antisladd: Ja.

Miljö

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,55 l /mil.

CO2-utsläpp: 124 g/km.

Komfort

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 520 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

Prestanda

Betyg: 3

Toppfart: 183 km/t

Effekt: 110 hk vid 5.500 varv/min

Vridmoment: 205 Nm vid 1.500 varv/min

Acceleration: 0–100 km/t på 10,6 sekunder

HELHETSBETYG: 3

Plus

Lätt att kliva i och ur, bekväma framstolar, skjutbart baksäte (i Shineutförandet), lagom stark motor. Egensinnig design både in- och utvändigt.

Minus

Seg pekskärm för att manövrera basfunktioner som värme och ventilation. Halvdan detaljkvalitet.

3 KONKURRENTER

Kia Stonic Advance Plus 1.0 T-GDi

199.900 kronor. 120 hästkrafter. 115 g/km.

Helt ny och med en design som kanske inte tar ut svängarna som C3 Aircross, men ändå med karaktär. Finns endast med manuell växellåda. En kusin, Hyundai Kona, är också på väg ut på marknaden.

Mazda CX-3 2.0 Optimum automat

228.500 kronor. 120 hästkrafter. 136 g/km.

En riktig piggelin att köra och med väldigt få procent suv i sitt dna. Fin kvalitetskänsla och med en minst lika personlig om än annorlunda design som Citroën.

Volkswagen T-Roc 1.0 TSI

214.900 kronor. 115 hästkrafter. 117 g/km.

Volkswagen Tiguan har blivit en försäljningssuccé, så det mindre syskonet T-Roc lär inte bli svårsåld heller. Precis som hos Citroën kan man välja tvåfärgslackering.

-----

No more pages to load