Subaru XV har fin framkomlighet i vinterväglag, men den är inte imponerande spårstabil eller greppig på ishala vägbanor. Foto: Eric Lund

TEST: Japanernas nya suv-tuffing – en bil med karaktär

Subarus bilar har starka personligheter och är uppskattade för robust framtoning och bra framkomlighet. Men det är ingen enkel uppgift för den nya modellen XV att hävda sig i den allt större klassen för kompakta suv-bilar.

Subaru XV kan verka svår att ringa in. Den är å ena sidan inte storväxt och bylsig som de flesta andra suvar, även sådana i kompaktklassen. Den är å andra sidan en bra bit högre än vanliga personbilar i samma storleksklass. Men den extra höjden finns snarare under än i bilen – XV har högre markfrigång än många bilar med betydligt tuffare terrängframtoning.

En bil mitt emellan och ändå lite vid sidan av, men samtidigt mitt i prick för många bilköpare. Det bevisas dels av antalet XV som syns i trafiken, dels av att biltypen blir allt vanligare. Suvar som inte är storväxta kombibilar på styltor utan smidiga personbilar med extra höjd.

Boxermotor

Detta är andra generationen och den har nyligen introducerats i Sverige. Första XV kom 2012. Under huven sitter som alltid i Subaru en boxermotor (motliggande cylindrar). Det ger teoretiskt lägre tyngdpunkt och om inte färre så åtminstone en annorlunda typ av vibrationer än i sedvanliga v- och radmotorer. Många upplever att boxermotorns tändningsföljd ger en trivsammare och mjukare gång.

Provbilen har en pigg, bensindriven tvålitersmotor med 156 hästkrafter. Det finns även en 1,6-liters med 114 hästkrafter, men dieselalternativen har strukits från listan. Standard är även en steglös automatväxellåda som funkar fint. Vid acceleration simulerar den växlingssteg för att motverka ”gummisnoddskänslan”.

Nya XV är väldigt lik föregångaren, men karossen är i själva verket helt ny. Det gäller resten av bilen också enligt tillverkaren. Bland annat ska ökad vridstyvhet ha medgivit fjädrar och stötdämpare kalibrerade för bättre komfort. Det stämmer nog, men därmed inte sagt att bilen är någon flygande matta. Den rör sig bestämt och lite hårt över vägbanan.

Pulsa i snö

Fyrhjulsdriften gör det lätt att pulsa i snö, men för spårsäkerhet och väghållning vid vanlig körning är nyttan tveksam. Parallellt med nya XV testades en framhjulsdriven suv som var både mer avkopplande och mer spårstabil på det isiga och knöliga underlaget.

Innerutrymmena är bra. Framstolarna har goda justeringsmöjligheter och baksätet är dugligt även för fullvuxna. Men nödlösningen med mittplatsens säkerhetsbälte placerat i c-stolpen och en ögla på ryggstödet är inte optimal.

Instrumenteringen är spännande att ta till sig. Subaru går även här sin egen väg med flera färgdisplayer som kan visa information om bland annat bilens drivsystem och färddator. Pekskärmen – åtta tum, kommer med utrustningsnivån Active – är mestadels smidig, men gränssnittet är en smula eget.

XV är överlag en bil med egen stil och lite mer tuggmotstånd än många andra nya bilar. Personlighet kan det kallas – och som sådan har den karaktär.

Eric Lund/TT

XV är varken särskilt rymlig eller lättlastad, men så är den heller inte en kombi på styltor utan mer av en rundnätt halvkombi. Foto: Eric Lund
XV är varken särskilt rymlig eller lättlastad, men så är den heller inte en kombi på styltor utan mer av en rundnätt halvkombi. Foto: Eric Lund
Subaru XV har fin framkomlighet i vinterväglag, men den är inte imponerande spårstabil eller greppig på ishala vägbanor. Foto: Eric Lund
Subaru XV har fin framkomlighet i vinterväglag, men den är inte imponerande spårstabil eller greppig på ishala vägbanor. Foto: Eric Lund
Prydligt och väl utfört även om helheten känns en aning splittrad i förstone. Subaru odlar en japansk stil och har stark personlighet. 16 knappar bara på ratten, bland annat för att manövrera farthållaren som håller avstånd till bilen framför. Elvärmd ratt är standard i tre av de fyra utrustningsnivåerna. Foto: Eric Lund
Prydligt och väl utfört även om helheten känns en aning splittrad i förstone. Subaru odlar en japansk stil och har stark personlighet. 16 knappar bara på ratten, bland annat för att manövrera farthållaren som håller avstånd till bilen framför. Elvärmd ratt är standard i tre av de fyra utrustningsnivåerna. Foto: Eric Lund
Vanliga analoga instrument, men med en färddator med färgskärm i mitten. Foto: Eric Lund
Vanliga analoga instrument, men med en färddator med färgskärm i mitten. Foto: Eric Lund
Ovanpå instrumentpanelen finns en informationsdisplay som kan visa bland annat om säkerhetssystemen är aktiverade, fyrhjulsdriftens funktion och bilens lutning. Foto: Eric Lund
Ovanpå instrumentpanelen finns en informationsdisplay som kan visa bland annat om säkerhetssystemen är aktiverade, fyrhjulsdriftens funktion och bilens lutning. Foto: Eric Lund
Baksätet har blivit bättre jämfört med förra XV och det duger även för vuxna. Relativt hög tröskel att lirka fötterna över. Foto: Eric Lund
Baksätet har blivit bättre jämfört med förra XV och det duger även för vuxna. Relativt hög tröskel att lirka fötterna över. Foto: Eric Lund
XV är varken särskilt rymlig eller lättlastad, men så är den heller inte en kombi på styltor utan mer av en rundnätt halvkombi. Foto: Eric Lund
XV är varken särskilt rymlig eller lättlastad, men så är den heller inte en kombi på styltor utan mer av en rundnätt halvkombi. Foto: Eric Lund

SUBARU XV 2,0I

Allmänt
Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters bensinturbo.

Växlar: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 537 kg.

Maxlast: 403 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 400 kg.

Längd/bredd/höjd: 447/180/162 cm.

Ekonomi
Betyg: 3

Pris från: 244 900 kronor (provbilen cirka 329 900 kronor).

Skatt: 1 108 kronor (testbilen 1 328 kronor).

Garantier: 3 års/10 000 mils nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års/10 000 mils lackgaranti, 3 års elektronikgaranti, 12 års rostgaranti, vägassistans 3 år.

Säkerhet
Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 7.

Aktiva nackskydd: Ja.

Antisladd: Ja.

Miljö
Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,69 l /mil (NEDC).

CO2-utsläpp: 155 g/km.

Komfort
Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 385 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

Prestanda
Betyg:2

Toppfart: 194 km/tim.

Effekt: 156 hk vid 6 000 varv/min.

Vridmoment: 196 Nm vid 4 000 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/tim på 10,4 sekunder.

HELHETSBETYG: 3
Plus
Bra framkomlighet. Motor med pigg karaktär trots blygsamma prestanda. Betydligt bättre baksäte än i föregångaren. Fin kvalitetskänsla.

Minus
Förvånansvärt låg dragvikt. En smula vimsigt multimediasystem. Trasslig lösning med mittplatsens bälte i baksätet. Hög lasttröskel. Brusig ventilationsfläkt.

3 konkurrenter
Hyundai Tucson 1.6 4WD DCT

294 900 kronor. 177 hästkrafter. 175 g/km.

Hyundai har hamnat lite i skugga bakom kusinmärket Kia. Tucson är den mellanstora modellen i Hyundais allt större suv-familj. Starkare motor, hela 177 hästkrafter, och fyrhjulsdrift samt dubbelkopplingsväxellåda ingår i detta utförande.

Mercedes-Benz GLA 200

296 900 kronor. 156 hästkrafter. 134 g/km.

Jämnstark och jämnstor, men med mindre skogsmullekaraktär. GLA baseras på den generation A-klass som just har börjat ersättas. GLA 200 är endast framhjulsdriven, billigaste fyrhjulsdrivna bensinmodell är GLA 220 4Matic för 360 900 kronor.

Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 4Motion DSG

311 500 kronor. 150 hästkrafter. 153 g/km.

Klassens riktmärke är inne på sin andra generation. Finns med många motoralternativ. En mer kombilik kaross jämfört med Subarus sluttande profil. Högre komfort och fler utrustningsalternativ.

-----

No more pages to load