Nya A-klass är tolv centimeter längre än föregångaren. Avståndet mellan hjulaxlarna har vuxit med tre centimeter. Foto: Eric Lund Hållningen är densamma som hos föregångaren från 2012, men nya Mercedes A-klass har en betydligt plirigare blick tack vare de spetsiga strålkastarna. Om fronten är osedvanligt karaktärsstark är bakpartiet på nya A-klass desto mer utslätat. Inte enkelt att pricka in denna design som en Mercedesprodukt. Foto: Erick Lund En utmärkt förarmiljö som trots modernt formspråk förmedlar en hel del klassisk Mercedeskänsla. Kvalitetskänslan är mestadels bra, men det är långt till forna tiders solida byggen. Foto: Eric Lund Som tillval finns dessa dubbla 10,25-tumsskärmar, vars innehåll och utseende kan varieras nästan in absurdum. Den högra rutan är en pekskärm, men det går även att manövrera med med en pekplatta mellan stolarna eller reglage på ratten. Och via röststyrning. Foto: Eric Lund Ett makalöst bra kamerasystem finns som tillval. I låga hastigheter aktiveras frontkameran, för att underlätta manövrering i trånga gränder. Systemet kan även lägga in navigationsanvisningar i kamerabilden, sväng in på den här gatan. Foto: Eric Lund En pekplatta på mittkonsolen ersätter den snurrande joystick som Mercedes haft i närmare 15 år. Pekplattan är inte alldeles smidig att använda, men det går även att peka direkt på skärmen eller använda röststyrning för att manövrera i multimediasystemet. Foto: Eric Lund Ventilationsutblås med exklusiv känsla. Som tillval finns inredningsbelysning med 64 (!) valbara kulörer. Då tindrar även ventilationssnurrorna vid mörkerkörning. Foto: Eric Lund Det finns olika stolsmodeller att välja mellan. Dessa sportstolar med inbyggda nackskydd både bak och fram är sköna men bidrar till en instängd känsla i baksätet. Foto: Eric Lund Det märks att nya A-klass är lite större än föregångaren, baksätet har blivit bättre. Sportstolarnas ryggstöd ser ut som om två Barbapappor tagit plats i bilen. Foto: Eric Lund Edition 1 kallas ett utrustningspaket som bland annat innefattar gul dekor på frontspoilern och fälgarna. Foto: Eric Lund Baksäte som kan fällas i tre sektioner har inte ens praktiska Volvokombibilar längre, men A-klass erbjuder bra flexibilitet trots kompakt format. Utrymmet har vuxit och bagageluckan gjorts bredare jämfört med nuvarande A-klass. Foto: Eric Lund

TEST: Mercan som gör digital revolution

Nya Mercedes A-klass är å ena sidan en ganska konventionell småbil med viss finess. Å andra sidan är den sprängfylld med teknik som ska föra den digitala upplevelsen och funktionen in i 2020-talet.

Den började som en kompakt, högbyggd, förvånansvärt rymlig och sinnrikt konstruerad minibil.

Att Mercedes A-klass inte höll sig på hjulen i ”älgtestet” på Bromma flygplats år 1997 bidrog till att försäljningen sinkades en period och att biltillverkaren fick montera dyrare utrustning än planerat (antisladdsystem), men modellen blev ändå en framgång och en milstolpe.

Även andra generationen A-klass (2004–2011) gjordes enligt samma idé om höjd i stället för längd. Men det var först med generation tre (2012–2018) som A-klass tog ordentlig fart i Mercedes orderböcker.

Bred modellserie

Det kan verka nesligt att denna högst traditionella och ganska trånga småbil blev mer populär än den revolutionerande ”ur-A-klassen”. En delförklaring är att A-klass utvecklades till en hel modellserie: fyrdörrarscoupén CLA med fyra eller fem dörrar, mjukis-suven GLA samt familjefraktaren B-klass.

När A-klass nummer fyra debuterar är det med en modell som är påtagligt lik generation tre, även om fronten fått mer kavat uppsyn.

Invändigt är det desto större skillnad. Inte bara i form av bättre innerutrymmen – tack vare ökade yttermått – utan främst i form av nydanande design och mängder av teknik.

Kryddigt motorljud

Till en början finns tre motoralternativ: bensindrivna A200 (283.900 kronor) med 1,4-litersmotor på 163 hästkrafter samt A250 (328.900 kronor) med två liters volym och 224 hästkrafter, samt A180d (275.900 kronor) med 1,5-litersdiesel på 116 hästkrafter.

Provkörningen börjar med A250 i utförandet Edition 1 och sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Den är snabb som en sportbil och har ett kryddigt motorljud. Bilen är kul att köra på vindlande asfaltsvägar, men ganska hårdfjädrad på grund av sportchassit (som förvisso är justerbart).

A200 med samma växellåda är en mer harmonisk bil. Fartresurserna är mer än godtagbara och fjädringskomforten bättre avstämd för vanliga vägar.

Egentligen skulle hela denna text och mer därtill kunna handla om bilens digitala liv. A-klass är först ut med ett nytt multimediasystem kallat MBUX. Meningen är att många funktioner ska kunna manövreras med röststyrning, och dessutom lära sig användarens beteende tack vare artificiell intelligens.

Grymt digital med AI

Under provkörningen har vi fullt upp med att orientera oss på vanligt sätt, via pekskärmen och de fysiska reglagen.

MBUX pekar mot framtiden och rymmer mängder av smarta finesser. Dessutom är grafiken mycket snygg och tydlig, men det tar en stund att orientera sig i systemets alla vindlingar.

Adaptiva strålkastare, navigationssystem med ”augmented reality” (förstärkt verklighet) och en mycket duglig vindrutedisplay (projicerad) kompletterar bilden. Men med alla dessa tillval blir A-klass en redigt dyr bil.

På svenska vägar lär främst paketutrustade normalbilar rulla när fjärde generationen av ”lilla A” börjat levereras. Även om A-klass förlorat den klipska konstruktionslösning som präglade den första generationen har modellen utvecklats till ett A-barn.

Eric Lund/TT

MERCEDES-BENZ A250

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters bensinturbo.

Växlar: Sjuväxlad automatlåda, framhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 455 kg.

Maxlast: 510 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 600 kg.

Längd/bredd/höjd: 442/180/144 cm.

EKONOMI

Betyg: 2

Pris från: 328 900 kronor.

Skatt: 1 020 kronor.

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, rostskyddsgaranti och assistansservice upp till 30 år (förnyas vid service).

SÄKERHET

Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 7.

Aktiva nackskydd: Nej.

Antisladd: Ja.

MILJÖ

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,62 l /mil.

CO2-utsläpp: 141 g/km.

KOMFORT

Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 370 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

PRESTANDA

Betyg: 5

Toppfart: 250 km/tim.

Effekt: 224 hk vid 5 500 varv/min.

Vridmoment: 350 Nm vid 1 800 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

HELHETSBETYG: 3

Plus

Högre kvalitetskänsla än föregångaren. Fartresurser. Avancerad säkerhetsteknik. Avancerat multimediasystem. Närmast oändliga möjligheter till personlig anpassning. Rymligare än föregångaren.

Minus

Dyr. Högt pris på alla tillval (utom det svenska utrustningspaketet SE Edition). Onödigt stram fjädring (fast det är tillvalsutrustning).

3 KONKURRENTER

Audi A3 Sportback 2.0 TFSI Quattro

354 300 kronor. 190 hästkrafter. 130 g/km.

Lägre motoreffekt och högre grundpris, men samtidigt fyrhjulsdriven och med flera utrustningspaket inbakade. A3 börjar blir gammal, en ersättare torde komma snart. Teknisk kusin med Volkswagen Golf.

BMW 125i

317 900 kronor. 224 hästkrafter. 130 g/km.

Är du sugen på en liten BMW med bakhjulsdrift? Då är det läge att slå till. Nästa 1-serie kommer att bli framhjulsdriven. 125i har en motor som är jämnstark med A-klass. Färre digitala finesser vittnar om att 1-serien är till åren kommen.

Volkswagen Golf GTI DSG

325 400 kronor. 245 hästkrafter. 144 g/km.

Mer rätvinklig och funktionellt inriktad, men i GTI-utförandet är Golf en både klassisk och modern familjebil med rena sportbilsresurserna. Framhjulsdriven och med finfina köregenskaper.

-----

No more pages to load