Den kompakta suven Ford Kuga fick i fjol en ny nuna och fräschare interiör.  Foto: Anders Wiklund/TT

TEST: Så är Fords nya muskelmaskin

Kanske var det den uppblossade debatten om dieselns vara eller inte vara som fick Ford att kasta in en muskulös bensinmaskin i familje-suven Kuga. I sista stund dessutom. För modellen sjunger på sista versen.

För att möta konkurrensen i det allt mer tätbevuxna snåret av kompakta suvar fick Ford Kuga förra året en ny nuna och en fräschare interiör. Ett ansiktslyft i det här skedet brukar varsla om att en helt ny generation är i antågande. Men den som inte nödvändigtvis måste ha det allra senaste ska veta att en bilmodell brukar vara som bäst just innan den ska tas ur produktion.

För att göra modellen lite extra spännande, men kanske främst för att erbjuda ytterligare ett bensindrivet alternativ i tider när dieseln är så ifrågasatt, lanserar tillverkaren en bil med turboladdad 2,0-litersmotor med rejält klös. 242 hästar! Fast tro inte att namnet Kuga är lånat från någon typ av djur med klor. Det betyder egentligen ingenting. Utom på serbokroatiska där det betyder – pest.

Svart i nyllet och med mera muskler – Ford Kuga STI med 2,0-liters turbomotor erbjuder mera klös. Foto: Anders Wiklund/TT
Svart i nyllet och med mera muskler – Ford Kuga STI med 2,0-liters turbomotor erbjuder mera klös. Foto: Anders Wiklund/TT

Produceras i Valencia

Ford Kuga såg svenskt ljus år 2008 och delar än i dag plattform med Ford Focus. Fyra år senare kom generation två och då passade man på att flytta produktionen till Spanien och Valencia. Tidigare byggdes bilarna i Saarlouis i Tyskland.

Jag har kvitterat ut en ST-Line, som är den billigaste versionen med den här 2,0T-motorn. Det finns en businessversion som är ungefär 20 000 kronor dyrare och så toppversionen Vignale som är nästan 35 000 kronor dyrare.

Fyrhjulsdrivning är standard, liksom automatväxellåda. Däremot kostar autobroms (city stop) och adaptiv farthållare tillsammans 11 600 kronor extra. Här känns det som om någon tänkt fel. Billigaste varianten för den som vill ha en bensinmotor är 1,5T. Den har 150 hästar, manuell växellåda och framhjulsdrivning. Kostnad: 222 500 kronor.

Svart i nyllet och med mera muskler – Ford Kuga STI med 2,0-liters turbomotor erbjuder mera klös. Foto: Anders Wiklund/TT
Svart i nyllet och med mera muskler – Ford Kuga STI med 2,0-liters turbomotor erbjuder mera klös. Foto: Anders Wiklund/TT

Glupskare gap

Fjolårets facelift syns förstås mest i – fejset. Speciellt på ST-versionen som är helsvart i det stora gapet, och för tankarna till storebror Ford Edge.

Generation två av Kuga är alltså inne på sitt sjätte år och det börjar märkas. Även om det städats upp i virrvarret av knappar och reglage och hela mittkonsolen är ny är grundkonceptet lite bedagat. Och trots alla vilda hästar känns den lite tung i gumpen. Den väger nämligen över 1,8 ton. De mer moderna konkurrenterna i klassen har hunnit banta sina ekipage med ett par hundra kilo. Och att släpa på övervikt går som bekant ut över både ork och energi.

Instrumenteringen har städats upp ordentligt och virrvarret av knappar och reglage är rensat. Foto: Anders Wiklund/TT
Instrumenteringen har städats upp ordentligt och virrvarret av knappar och reglage är rensat. Foto: Anders Wiklund/TT

Mera muskler

Ford Kuga var redan tidigare en ganska körglad bil och blev förstås inte mindre underhållande med mera muskler i maskinrummet. Men särskilt sportig är den inte, vilket den som väljer den här biltypen nog heller inte förväntar sig. Biltillverkarens egenutvecklade dubbelkopplingsväxellåda pallar inte trycket från den här motorn som i stället har parats ihop med en konventionell automatlåda med sex steg – jag gissar att en åttaväxlad eller rentav nioväxlad transmission redan finns i pipeline. Men fyrhjulsdrivningssystemet är däremot Fords eget. Om väglaget växlar kan det förflytta drivmomentet till de hjul som har bäst fäste på 20 millisekunder.

Åkkomforten är riktigt bra. Man sitter högt och sittdynorna ger stöd nästan till knävecken. Sikten snett bakåt är lite inskränkt av den uppdragna midjelinjen, vilken även begränsar vyerna för små barn i baksätet. För där bör de sitta enligt Ford och därför går krockkudden på passagerarplatsen fram inte att koppla ur. Något barnfamiljen bör beakta vid val av ny bil.

Rolf Gildenlöw/TT

Fyrhjulsdrivningssystemet kan, när väglaget växlar, på 20 millisekunder förflytta drivmomentet till de hjul som har bäst fäste. Foto: Anders Wiklund/TT
Fyrhjulsdrivningssystemet kan, när väglaget växlar, på 20 millisekunder förflytta drivmomentet till de hjul som har bäst fäste. Foto: Anders Wiklund/TT
Nästan lika rymligt bagagerum som i en VW Tiguan. Foto: Anders Wiklund/TT
Nästan lika rymligt bagagerum som i en VW Tiguan. Foto: Anders Wiklund/TT
Farthållare, radio och mobiltelefon sköts med knappar i ratten. Foto: Anders Wiklund/TT
Farthållare, radio och mobiltelefon sköts med knappar i ratten. Foto: Anders Wiklund/TT
Den kompakta suven Ford Kuga fick i fjol en ny nuna och fräschare interiör. Foto: Anders Wiklund/TT
Den kompakta suven Ford Kuga fick i fjol en ny nuna och fräschare interiör. Foto: Anders Wiklund/TT

FORD KUGA 2,0T ECOBOOST AWD

ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters bensin med turbo.

Växlar: 6-stegad automat, fyrhjulsdriven.

Tjänstevikt: 1 813 kg.

Maxlast: 437 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 454/186/176 cm.

EKONOMI
Betyg: 3

Pris från: 341 000 kr.

Skatt: 2 296 kr.

Garantier: 5 års nybil, 3 års vagnskada, 12 års rostskydd.

SÄKERHET
Betyg: 3

3-punktsbälte alla platser: Ja.

Krockkuddar: 7.

Autobroms: + 2 000 kr.

Antisladd: Ja.

MILJÖ
Betyg: 1

Bränsleförbrukning: 0,87 l/mil.

CO2: 199 g/km (NEDC).

NOx: 29,1 mg/km (NEDC).

KOMFORT
Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 465-1 653 liter.

Luftkonditionering: ACC.

Styrservo: Elektromekanisk.

PRESTANDA
Betyg: 3

Toppfart: 212 km/tim.

Effekt: 242 hk vid 5 500 varv/min.

Vridmoment: 394 Nm vid 2 000–4 500 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/t på 8,8 sekunder.

HELHETSBETYG: 3
PLUS
Tyst och komfortabel. Bra köregenskaper och effektiv fyrhjulsdrift.

MINUS
Relativt dyr. Sjunger på sista versen – ny generation på väg.

3 konkurrenter
VW Tiguan 2,0 TSI 4Motion

371 000 kronor.

220 hk. CO2 177 g/km. 4-cylindrig 2,0-liters bensin med turbo och 7-växlad dubbelkopplingslåda. Den här motorn kan bara kombineras med fyrhjulsdrivning. Bagageutrymme 615–1 655 liter. Släpvagnsvikt 2 500 kilo.

Mercedes GLA 250 4Matic

380 900 kronor.

211 hk. CO2 155 g/km. 4-cylindrig 2,0-liters bensin med turbo och 7-växlad automat. Den här motorn kan bara kombineras med fyrhjulsdrivning. Bagageutrymme 421–1 235 liter. Släpvagnsvikt 1 800 kilo.

Seat Ateca TSI 4Drive

296 900 kronor.

190 hk. CO2 159 g/km. 4-cylindrig 2,0-liters bensin med turbo och 7-växlad dubbelkopplingslåda. Den här motorn kan bara kombineras med fyrhjulsdrivning. Bagageutrymme 510–1 604 liter. Släpvagnsvikt 2 100 kilo.

-----

No more pages to load