Inte alldeles enkelt att avslöja detta som en helt ny Fiestageneration, formspråket är snarlikt både föregångaren och övriga syskon i Fordfamiljen. Foto: Pontus Lundahl Fiesta tillverkas i Fords fabrik i Köln. Enligt uppgift färdigställs en bil var 68:e sekund och Fiesta kan byggas med 20.000 variationer. Foto: Pontus Lundahl EExteriörens design följer det formspråk som Ford använt ett antal år. Nya Fiesta är 16 centimeter bredare än originalet från 1977. Foto: Pontus Lundahl Första generationen Fiesta. Året var 1977. Foto: Ford En mycket överskådlig och lättarbetad förarmiljö. Ratten är trevlig att greppa. Multimediasystemet på den stora skärmen (tillval) föredömligt! Foto: Pontus Lundahl När Fiestaköparen kryssar i många tillval blir även ratten fullkryssad med reglage. Men det mesta är enkelt att begripa sig på. Åttatums pekskärm med navigationssystem samt automatisk klimatanläggning och högtalare från Bang & Olufsen säljs i paket för 15 900 kronor. Ett mycket väl fungerande multimediasystem. Foto: Pontus Lundahl För rimliga 3 000 kronor utrustas Fiesta med eluppvärmd ratt, vindruta och spolarmunstycken. Foto: Pontus Lundahl Baksätet är inte så pjåkigt, men utrymmet där man ska tråckla in fötterna osedvanligt trångt. Foto: Pontus Lundahl Hög lasttröskel och ett utrymme som knappt rymmer matkassarna. Men baksätet är fällbart med 60/40-delning. Foto: Pontus Lundahl Tre cylindrar är tidens melodi och i småbilar som denna funkar det utmärkt. 100-hästarsmotorn med turbo gör ett bra jobb. Foto: Pontus Lundahl/TT

TEST: Så bra är nya generationen av klassikern

Ford Fiesta är sedan fyra decennier ett vanligt inslag på svenska vägar. Nyligen lanserades en helt ny generation.

Inte så många vanliga bilmodeller får böcker skrivna om sig, åtminstone inte medan de fortfarande är nya. Men det var just vad som hände Ford Fiesta när den lanserades 1977.

Den franske journalisten Edouard Seidler skrev boken ”Let’s call it Fiesta” om hur Projekt Bobcat börjat som en långtifrån självklar idé 1969. Utvecklingsarbetet böljade över Atlanten mellan Fords amerikanska och europeiska divisioner, innan det slutligen blev en tysk produkt tillverkad i Spanien.

Växer med åren

Ford Fiesta tog för sig direkt, i skarp konkurrens med Volkswagen Polo som kommit 1975.

Drygt 40 år senare har den sjunde generationen Fiesta rullat ut på den svenska marknaden. Under dessa år har modellen vuxit 40 centimeter på längden, i likhet med konkurrenter som Nissan Micra (kom 1983), Renault Clio (arvtagare till R5 som kom 1972) och nämnda Polo.

Särskilt ny känns den emellertid inte. Snarare följer formspråket både in- och utvändigt den linje som Ford använt de senaste sju–åtta åren. Förfinat och vidareutvecklat, men sannerligen inte en bil som folk vänder sig efter på gatan.

Pigg i stadstrafik

Hur är den att köra? Trevlig och pigg i stadstrafik. Provbilen har en trecylindrig, bensindriven turbomotor med en liters volym. Den fungerar i fin samklang med den manuella växellådan. Inte heller landsvägskörning är någon pina – där märks det allra tydligast vilka stora kliv småbilarna tagit på senare år.

Väghållningen är utmärkt, men nog minns vi flera tidigare Fordbilar (från Focus 1998 och framåt) som ännu mer alerta. Den spänst och körglädje som varit lite av märkets signum på senare år saknas i den nya modellen.

Utrymmena är bra framtill, där känns Fiesta snarare som en mellanklassbil. Baksätet är naturligtvis större än i Original-Fiestan från 1977, men hör ändå inte till klassens bästa. Särskilt insteget är förvånansvärt trångt. Bagageutrymmet hör inte heller till de största eller mest väldisponerade.

Enkel meny

Provbilen har en hel del extrautrustning, bland annat en åtta tums pekskärm för att manövrera multimediasystemet (inklusive navigatorn som också är tillval). Det är ett synnerligen lättanvänt och logiskt menyupplägg – här kan många konkurrenter se och lära.

Fiesta fick goda vitsord när Euro NCAP krocktestade och -bedömde den. Inte minst finns adaptiv farthållare och autobroms som kan identifiera fotgängare. Krocksstrukturer och ljudisolering är förmodligen – vid sidan av bilens ökade format – de detaljer som mest bidragit till ökad vikt. Ur-Fiestan vägde 830 kg – dagens testbil 1.231! Nästan 50 procents ökning, men krocksäkerheten lär skilja flera hundra procent.

Nya Fiesta är en bil med flera tilltalande egenskaper. Samtidigt är konkurrensen knivskarp och sjunde generationen är inte en produkt som tillför något innovativt eller är avgörande bättre på någon punkt. Den är kort sagt inte värd en bok. Fast hur många bilar är det?

Eric Lund/TT

FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST TITANIUM

ALLMÄNT

Motor: Trecylindrig 1,0-liters bensinturbo.

Växlar: Sexväxlad manuell växellåda, framhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 231 kg.

Maxlast: 434 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Längd/bredd/höjd: 404/174/148 cm.

EKONOMI

Betyg: 4

Pris från: 143 900 kr.

Skatt: ej fastställd.

Garantier: Nybilsgaranti 5 år eller 10 000 mil, 12 års garanti mot genomrostning, 3 års vagnskadegaranti, 2 års lackgaranti,

SÄKERHET

Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 6.

Aktiva nackskydd: Nej.

Antisladd: Ja.

MILJÖ

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,43 l /mil.

CO2-utsläpp: 97 g/km.

KOMFORT

Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 292 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

PRESTANDA

Betyg: 3

Toppfart: 183 km/tim (elektroniskt begränsad).

Effekt: 100 hk vid 4 500–6 500 varv/min.

Vridmoment: 170 Nm vid 1 500–4 000 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/t på 10,5 sekunder.

HELHETSBETYG: 3

Plus

Bra komfort för två personer, duglig för fyra. Pigg motor och körupplevelse, om än inte på sedvanligt hög Fordnivå. Mycket bra multimediasystem. Bra säkerhet.

Minus

Inte den rymligaste eller mest genomarbetade bilen i storleksklassen.

3 KONKURRENTER

Citroën C3 Puretech 110 Live

142 900 kronor. 110 hästkrafter. 103 g/km.

C3 sticker ut i trafikvimlet och även vad gäller känsla och atmosfär för de resande i bilen. Framför allt fjädringskomforten sticker ut – mjuk och bekväm. En personlig bil som inte känns lika genomarbetad som exempelvis Polo.

Nissan Micra Acenta IG-T 90

142 650 kronor. 90 hästkrafter. 99 g/km.

Modellnamnet Micra firar 35 år på den svenska marknaden. Nuvarande modellen är alldeles färsk och går att ”individualisera” med mängder av färgval och inredningsmaterial. Motorn känns förvånansvärt trött. En fin bil med en hel del småbilskänsla i behåll.

Volkswagen Polo 1.0 TSI

158 000 kronor. 95 hästkrafter. 101 g/km.

Ett bra snäpp dyrare än konkurrenterna, men Polo har också flyttat fram positionerna. I det mesta presterar nya Polo som en ännu större och dyrare bil än den faktiskt är. Stilen är stram, och det kan säkert skrämma en och annan kund till Citroën eller Nissan.

-----

No more pages to load