DS7 Crossback har en högst ordinär suv-design med ovanligt mycket pynt. Foto: Eric Lund DS är ett bilmärke som knoppats av från Citroën. DS7 Crossback är märkets första helt egna modell och den hittills dyraste. Foto: Eric Lund DS7 Crossback vill utmana bland andra Audi Q5 och Volvo XC60, men finns bara med framhjulsdrift. Foto: Eric Lund Rund som en semmelbulle och med ett hyggligt stort bagageutrymme innanför den stora, tunga luckan. Foto: Eric Lund Ett nytt ansikt och ett nytt emblem som kan dyka upp i backspegeln. Men det är nog främst på hemmamarknaden Frankrike och i Kina som DS7 Crossback blir en vanlig syn. Foto: Eric Lund De tre led-insatserna i strålkastaren snurrar och glimrar när motorn startas. Ett skådespel som kanske känns mer vaudeville än en galakväll på operan. Foto: Eric Lund Bakljusens insatser är rena konstverken med glimrande fiskfjällsmönster. Foto: Eric Lund Förarmiljön präglas av de två stora skärmarna, i föraren blickfång och mitt på panelen. Multimediasystemet är hyggligt lättarbetat, men pekskärmens respons oväntat seg. Foto: Eric Lund Pekskärmen har en rad med snabbvalstangenter, vilket underlättar användningen. Växelväljaren är elektrisk och omgärdas av reglagen för fönsterhissarna. Foto: Eric Lund Bekväma framstolar som i testbilen är utrustade med massagefunktion. Även läderklädseln är extrautrustning. Foto: Eric Lund Är det här ett baksäte för en president? Tja, Emmanuel Macron är 175 centimeter och då duger detta. Men någon limousinkomfort bjuder inte DS7 Crossback. Foto: Eric Lund Marknadens mest designade fönsterhissknappar? Den bakre justerar för övrigt baksätets ryggstödslutning. Foto: Eric Lund Provbilen har en fyrcylindrig dieselmotor på 180 hästkrafter. Det finns även en fyrcylindrig bensinturbo på 225 hästkrafter. Foto: Eric Lund

TEST: Så mycket premium är nya suven

DS är franska Citroëns finare kusin och DS7 Crossback är märkets hittills dyraste och mest profilskapande modell. Men vad bjuder den egentligen på utöver alla konkurrenter som redan trängs i klassen för halvstora suv-bilar? En långresa ger svar på frågan.

Först blir jag smått irriterad. Få nya bilar lanseras med lika hög svansföring som DS7 Crossback.

Men vid första anblicken är den en synnerligen ordinär bil i det suvsegment där det numera snöar in nya modeller. I pressmaterialet omtalas fordonet som en nytänkande spjutspets och lyxbil av yppersta klass. Det är kanske fånigt att irritera sig över sådant – franska presstexter är ofta lite pretentiösa och storvulna.

Ser inte väldig ut

Men den här gången är det upp till bevis, DS ska vara premiummärket i Citroëns, Peugeots och numera Opels sortiment. DS7 Crossback är märkets hittills dyraste modell, tillika den första som inte rakt av baseras på en befintlig Citroën.

Ändå ser den inte mycket ut för världen, bortsett från att strålkastarinsatserna och bakljusen är konstfärdigt utformade.

Invändigt är det också mycket fokus på ytskikten, även om helheten är ganska återhållsam. Men det är svårt att se vad DS7 Crossback erbjuder som inte en Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, Porsche Macan eller någon av de andra konkurrenterna gör. Utöver en lite egen stil i detaljarbetet.

Stark rullkomfort

Jag tar en längre resa med bilen och då kommer en definitiv styrka i dagen: rullkomforten. Den egenskapen var en gång i tiden Citroëns signum, tack vare den gashydrauliska fjädringen som när gav upphov till liknelser som ”flygande matta” eller ”vattensäng”.

När modellen DS5 introducerades 2011 (då alltjämt under varumärket Citroën) var det i stället en av de stötigare bilarna i sin storleksklass. En obegriplig utveckling. Med nya DS7 är ordningen återställd, trots stålfjädring. Bilen är fast i hullet men sväljer både små och stora ojämnheter med upphöjt lugn. Framstolarna är dessutom lagom hårda och ger fin komfort även under långa köretapper.

Baksätet är däremot inte någon toppenplats. När Frankrikes president under stort ståhej (från biltillverkaren) blev skjutsad i DS7 förra sommaren grämde han sig nog över att föregångarnas Citroën CX Prestige och C6 gått i pension. Bakom ratten trivs man allt bättre. Instrumentering och multimediasystem innehåller visserligen mycket pynt och ornamenteringar, men efter ett tag lär man sig att se förbi detta. Kvar finns irritationen över pekskärmens långsamma respons.

Automatlådan imponerar

Testbilen har en dieselmotor på 180 hästkrafter som går mjukt och tyst. Verkligt imponerande är den åttastegade automatlådan som växlar närmast omärkligt. Att DS7 endast är framhjulsdriven kan vara en black om foten jämfört med fyrhjusldrivna konkurrenter, men under testkörningen på bitvis mycket vintriga och hala vägar gick bilen tryggt och avkopplande.

Den inledande irritationen förbyts efterhand mot respekt. DS7 har å ena sidan inga bländande fördelar – jo, komforten! – men å andra sidan inga större nackdelar heller. Den är en trivsam bil i mängden med en ganska kavat prissättning. Dess största problem är kanske hur presentationsmaterialet blåser upp förväntningarna.

Eric Lund/TT

DS7 CROSSBACK BLUE HDI 180

Allmänt

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters dieselturbo.

Växlar: Åttaväxlad automatlåda, framhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 702 kg.

Maxlast: 433 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 850 kg (1 550 med glastak).

Längd/bredd/höjd: 457/191/163 cm.

Ekonomi

Betyg: 2

Pris från: 379 900 kronor (provbilen cirka 464 900 kronor).

Skatt: 2 563 kronor.

Garantier: 3 års/10 000 mils nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 12 års garanti mot genomrostning, vägassistans 3 år.

Säkerhet

Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 8.

Aktiva nackskydd: Nej.

Antisladd: Ja.

Miljö

Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,49 l /mil.

CO2-utsläpp: 128 g/km.

Komfort

Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 555 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

Prestanda

Betyg: 3

Toppfart: 215 km/t.

Effekt: 180 hk vid 3 750 varv/min.

Vridmoment: 400 Nm vid 2 000 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/t på 9,4 sekunder.

HELHETSBETYG: 3

Plus

Fin rullkomfort. Mycket bra vändradie. Bra vinteregenskaper. Bekväma framstolar. Design som i detaljerna skiljer sig från mängden. Suverän automatlåda.

Minus

Dålig runtomsikt. Har förlorat lite av särprägeln från föregångaren. Risk för visset andrahandsvärde.

3 KONKURRENTER

Audi Q5 TDI Quattro S-tronic

472 700 kronor. 190 hästkrafter. 132 g/km.

Audi har ransonerat antalet Q5-varianter i Sverige, till exempel säljs den endast i fyrhjulsdrivet utförande. Dessutom för tillfället endast i det dyra Proline Sportutförandet. En bekväm bil med hög kvalitetskänsla.

Lexus NX 300h Comfort

369 900 kronor. 197 hästkrafter. 117 g/km.

Lexus har inga dieselmodeller, i stället är det bensinhybrider som gäller. NX 300h upplevs lite seg på grund av den lågintensiva bensinmotorn i kombination med steglös automatlåda, men det är en bil med fint bruksvärde och Toyotas erkänt höga driftsäkerhet.

Volvo XC60 D4 Automat

398 900 kronor. 190 hästkrafter. 133 g/km.

XC60 med framhjulsdrift och Momentumutrustning kvalar in precis under 400 000-kronorsstrecket. En bekväm nytolkning av klassiska Volvoideal. Ett halvt snäpp större än DS7. Extrautrustning är dyrt till Volvo, men det finns prisvärda paket. Mycket hög krocksäkerhet.

-----

No more pages to load