Hyundai Ioniq finns som hybrid, laddhybrid och elbil. Här är den eldrivna versionen, som röjer sig bland annat genom att sakna traditionell kylargrill. Foto: Pontus Lundahl/TT

TEST: Så prisvärd är asiatiska supermiljöbilen

En ganska lågbyggd, slank och hyfsat modern asiatisk halvkombi. Så ser Hyundai Ioniq ut. Men under skalet döljer den helt eller delvis elektrifierade drivlinor. Vi provkör elbilen och hittar både för- och nackdelar.

Känslan bakom ratten i Hyundai Ioniq Electric är att köra en bil i 200 000-kronorsklassen, på sin höjd. Stolen är okej men enkel av komfortnivån att döma. Inredningen är prydlig men inte påkostad i något avseende. Fjädringskomforten är högst medelmåttig och chassits allmänna uppträdande vittnar om en bil där det inte lagts alltför många utvecklingstimmar på varken grundkonstruktion eller finlir.

Ändå står det 409 900 kronor på bilens prislapp. Då är det förvisso den dyraste versionen av Hyundai Ioniq Electric, kallad Premium Plus Eco. Det finns två enklare varianter och grundpriset är 376 900 kronor. Dock utan de statliga subventionerna inräknade. Varken den supermiljöbilspremie på 40 000 kronor som strax fasas ut, eller den nya bonus som träder i kraft efter den 1 juli på 60 000 kronor (som en del i skattesystemet bonus-malus).

En del av familjen

Med bidrag från staten kan alltså en eldriven Ioniq köpas för 316 900 kronor inom kort. Då närmar sig priset en välutrustad och i största allmänhet rejält påkostad bil i denna storleksklass. Om det är en bil med förbränningsmotor. Men Hyundai Ioniq Electric är eldriven och ställer sig därmed en aning vid sidan av gängse bedömningsmallar.

Ioniqfamiljen kom för två år sedan och finns med tre drivlinor: hybrid (bensin/el, från 254 900 kronor), laddbar hybrid (bensin/el, från 324 900 kronor) eller enbart eldrift.

Elbilen har ett batteri på 28 kilowattimmar, vilket är mindre än exempelvis Nissan Leaf (40 kWh) och Volkswagen E-golf (35,8 kWh). Det ska räcka till en körsträcka på 28 mil, enligt bränslemätningsnormen NEDC som under året fasas ut och ersätts av WLTP-normen. Den sistnämnda är tuffare och kommer att gå mer eller mindre hårt åt tillverkarnas angivna förbruknings- och räckviddssiffror.

17 mil i testet

Vid provkörningen, som ägde rum i minusgrader, visade räckviddsmätaren 17 mils körsträcka från fulladdat batteri. När tidningen Vi Bilägare testade Ioniq kom de 22 mil (och knappt 28 respektive 25 med Leaf och E-golf).

Ioniq fick fem stjärnor av Euro NCAP när den krocktestades och -bedömdes 2016. Sedan dess har kriterierna höjts, men sannolikt är det fortfarande en femstjärnig bil. Autobroms och knäkrockkudde för föraren ingår.

Är elbilen ett vettigt köp för privatpersoner? Ja, förutsatt att köparen dels är verkligt angelägen att köra lokalt utsläppsfritt och har körbehov som klaras inom ramen för batteriets räckvidd, dels är beredd att ta den ekonomiska risken. Det finns ett osäkerhetsmoment för hur elbilars restvärden kommer att bli med tanke på den snabba tekniska utvecklingen – är dagens eldrivna Ioniq en stenålderslämning om tre år?

Troligen inte. Och trots de inledande hårda orden är Ioniq en behaglig och vettigt utrymmesdisponerad elbil. Det är kanske den gamla måttstocken för vad som är prisvärt och inte som måste justeras.

Eric Lund/TT

HYUNDAI IONIQ ELECTRIC

Allmänt
Motor: Elektrisk synkronmotor.

Växlar: Enväxlad växellåda, framhjulsdrift.

Tjänstevikt: 1 520 kg. (Kan skilja beroende på bilens utrustning.)

Maxlast: 360 kg. (Kan skilja beroende på bilens utrustning.)

Max släpvagnsvikt: 0.

Längd/bredd/höjd: 447/182/145 cm.

Ekonomi
Betyg: 2

Pris från: 376 900 kronor (Comfort Eco), 409 900 kronor (Premium Plus Eco, testbilen).

Skatt: 360 kronor.

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 8 års / 20 000 mils batterigaranti, 5 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års garanti mot genomrostning, 3 års vägassistans.

Säkerhet
Betyg: 4

3-punktsbälte på alla platser: Ja.

Krockkuddar: 7.

Aktiva nackskydd: Ja.

Antisladd: Ja.

Miljö
Betyg: 5

Förbrukning: 11,5 per 100 km (NEDC).

CO2-utsläpp: 0 g/km.

Komfort
Betyg: 2

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 350 liter.

Luftkonditionering: Ja.

Styrservo: Elektrisk.

Prestanda
Betyg: 2

Toppfart: 165 km/tim.

Effekt: 120 hk.

Vridmoment: 295 Nm.

Acceleration: 0–100 km/t på 9,9 sekunder.

HELHETSBETYG: 3
Plus
Smidig att köra. Bra utrustning. Rimligt bra men inte ledande räckvidd. Känns skapligt välgjord.

Minus
Högt pris i förhållande till bilens allmänna känsla. Halvdan komfort.

3 vassa konkurrenter

BMW i3 94 Ah

375 000 kronor. 170 hästkrafter. 0 g/km.

Även i3 har fått ett kraftigare batteri nyligen och BMW utlovar 20 mils verklig räckvidd. i3 är en helt egen konstruktion jämfört med BMW:s övriga modeller och till stor del tillverkad av lättviktsmaterial. Krångliga bakdörrar.

Nissan Leaf

369 900 kronor. 150 hästkrafter. 0 g/km.

Leaf känns på sätt och vis mer modern än Ioniq men är samtidigt en lite knepigare körupplevelse och komforten är inte heller här på topp. Avancerade säkerhetssystem och viss självkörningsassistans ingår.

Volkswagen E-golf

403 900 kronor. 136 hästkrafter. 0 g/km.

Volkswagen har utgått från sin vanliga Golf och E-golf känns på de flesta sätt likadan att köra. Mjukt, bekvämt och tyst samt med ett minimum av den artificiella körkänsla som brukar komma med elbilar.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load