Med tvärställd motor och drivning på framhjulen väckte den andra generationen av BMW X1 protester hos de trogna entusiasterna. Men den finns också med fyrhjulsdrivning. Foto: Christine Olsson/TT

TEST: Så vass är tyska biljättens nya Volvo-utmanare

Relativt liten och relativt dyr. Det skulle väl kunna vara en relativt korrekt beskrivning av BMW:s lill-suv X1. Den fick inte bara en ny skrud härom året utan också en ny plattform, som inte alla entusiaster gillade.

BMW X1 är nästan på centimetern lika stor som Volvo nya XC40, och kanske blir den också tyskens tuffaste utmanare bland eleganterna i den snabbt växande floran av små suvar. Svensken är däremot lite axelbredare och några centimeter högre.

Jodå, visst är Volvon svensk även om den byggs i Belgien och nog är BMW X1 tysk trots att den sätts ihop i Nederländerna. Som av en händelse i Volvos forna Daf-fabrik i Born. BMW X1 tillverkas dessutom i Malaysia, Indonesien, Kina och i Ryssland.

Chassisättningen är sportigt hård och det dunkar rejält i vägskarvar och begynnande tjälskador. Foto: Christine Olsson/TT
Chassisättningen är sportigt hård och det dunkar rejält i vägskarvar och begynnande tjälskador. Foto: Christine Olsson/TT

Motorn på tvären

Dagens X1-generation väckte en del ont blod hos många inbitna entusiaster när den lanserades som 2016 års modell. I de leden anses det självklart att en äkta BMW i grunden ska vara bakhjulsdriven och ha motorn monterad på längden. Men till skillnad från föregångaren har nya X1 en tvärställd motor och är framhjulsdriven. Den är nämligen byggd på samma UKL-plattform som koncernsyskonet Mini Countryman.

Men både X1 och Countryman går att få med fyrhjulsdrivning och det alternativet väljer nästan alla svenska köpare.

Drivkraften fördelas mellan fram- och bakaxel via det svenskutvecklade Haldex-systemet som 1988 uppfanns av rallyföraren Sigge Johansson. I dag ägs det av amerikanska Borg Warner. Elektroniken som styr systemet kan sedan biltillverkaren själv programmera för att påverka körkaraktären. På halt underlag känns X1 således mer benägen att skjuta på där bak, vilket ger en mera typisk BMW-profil.

Hårt och stadigt. Så sitter man i BMW X1. Läderklädseln kostar 10 000 kronor extra. Foto: Christine Olsson/TT
Hårt och stadigt. Så sitter man i BMW X1. Läderklädseln kostar 10 000 kronor extra. Foto: Christine Olsson/TT

Dunkar i vägskarvarna

Chassisättningen är sportigt hård och det dunkar rejält i vägskarvar och begynnande tjälskador. Det hjälper inte nämnvärt att ställa det justerbara chassiet (extrautrustning) i komfortläge. Det är möjligt att den hårdare chassisättningen tilltalar förare som vill ha en tuffare körkaraktär, men i min smak inkräktar den för mycket på åkkomforten.

Servotronicstyrningen i nya X1 är smidigare än tidigare, men precis som hos många av konkurrenterna försvinner servoseffekten när motorn vid tomgångskörning automatiskt stannar. Det kan upplevas som lite obehagligt och det händer att förare kopplar ur auto-stop-funktionen. Flera biltillverkare, däribland Volvo, ser numera till att styrservon fungerar även vid ett autostopp.

En syn många BMW-entusiaster aldrig trodde de skulle få se – motorn på tvären!
En syn många BMW-entusiaster aldrig trodde de skulle få se – motorn på tvären!

Klassiskt och analogt

På plats bakom ratten märks det att X1 har ett par år på nacken. I alla fall när det gäller brådskan i branschen att införa pekskärmar och eliminera knappar och reglage. I bilen är i stort sett varenda knapp och ratt kvar på traditionell plats och mätartavlorna är på klassiskt vis runda och analoga.

Personligen trivs jag faktiskt bäst med riktiga knappar som man vet var man har och kan manövrera utan att behöva ta blicken från vägen och trafiken. En pekskärm klarar inte ens den mest inbitne datornörd av utan att titta var fingret ska placeras. Det är en ologisk utveckling när man samtidigt förbjuder förare att hålla i mobiltelefonen.

Testbilen är fyrhjulsdriven och har en fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor. Foto: Christine Olsson/TT
Testbilen är fyrhjulsdriven och har en fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor. Foto: Christine Olsson/TT

Upphöjd position

Generation två av X1 är några centimeter högre och bredare än generation ett, men framför allt sitter du som förare 36 millimeter högre än tidigare. Det är en nog så viktig parameter för den som skall investera i en suv. Enklare att kliva i och ur och du har en bättre överblick i trafiken. En och annan upplever kanske också en viss tillfredsställelse i att kunna se ned på sina medtrafikanter.

Motorutbudet till BMW X1 är stort men den som vill ha både automatväxellåda och fyrhjulsdrivning har bara fyra alternativ – två dieslar (20d och 25d) respektive två bensinare (20i och 25i).

Rolf Gildenlöw/TT

Beroende på modell kan du packa mellan 505 och 1 550 liter. Foto: Christine Olsson/TT
Beroende på modell kan du packa mellan 505 och 1 550 liter. Foto: Christine Olsson/TT

BMW X1 XDRIVE 20D

ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor.

Växlar: 8-stegad automat, fyrhjulsdriven.

Tjänstevikt: 1 800 kg.

Maxlast: 405 kg.

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg.

Längd/bredd/höjd: 444/182/161 cm.

EKONOMI
Betyg: 3

Pris från: 383 500 kr.

Skatt: 1 728 kr.

Garantier: 2 års nybil, 3 års vagnskada, 12 års rostskydd.

SÄKERHET
Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja.

Krockkuddar: 7.

Autobroms: Standard.

Antisladd: Ja.

MILJÖ
Betyg: 3

Bränsleförbrukning: 0,47 l/mil.

CO2: 123 g/km.

NOx: 38,4 mg/km.

KOMFORT
Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd.

Bagageutrymme: 505–1 550 liter.

Luftkonditionering: 2-zons.

Styrservo: Elektromekanisk.

PRESTANDA
Betyg: 3

Toppfart: 219 km/tim.

Effekt: 190 hk vid 4 000 varv/min.

Vridmoment: 400 Nm vid 1 750–2 500 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/t på 7,6 sekunder.

HELHETSBETYG: 3
PLUS
Hög kvalitetskänsla. Trygga och förutsägbara köregenskaper.

MINUS
Dyr. Chassisättningen lite väl hård.

3 konkurrenter
Volvo XC40 D4 AWD

398 900 kronor. 190 hk. CO2 135 g/km.

4-cylindrig 2,0-liters diesel med 8-växlad automatlåda. 4-hjulsdriven. Acceleration 0–100 km/t på 7,9 sekunder. Bagageutrymme 460–1 336 liter. Max dragvikt 2 100 kg.

Audi Q3 2.0 TDI Quattro

392 000 kronor. 184 hk. CO2 136 g/km.

4-cylindrig 2,0-liters dieselmotor, 7-växlad dubbelkopplingslåda. 4-hjulsdriven. Acceleration 0–100 km/t på 7,9 sekunder. Bagageutrymme 460–1 365 liter. Max dragvikt 2 000 kg.

Mercedes GLA 220d 4Matic

365 900 kronor. 177 hk. CO2 127 g/km.

4-cylindrig 2,2-liters dieselmotor, 7-växlad dubbelkopplingslåda. 4-hjulsdriven. Acceleration 0–100 km/t på 7,7 sekunder. Bagageutrymme 421–1 235 liter. Max dragvikt 1 800 kg.

-----

No more pages to load