Var tredje samtal från länet till 1177 besvaras inte

Förra året kom det in cirka 190 000 samtal från Jönköpings län till sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden. Av dessa blev endast 66 procent besvarade, vilket innebär att var tredje samtal aldrig kom fram.

Som JKPG News har skrivit om tidigare gör de långa väntetiderna hos 1177 Vårdguiden att oroliga patienter i Jönköpings län istället vänder sig till SOS, och ambulanser skickas ut på onödiga larm.

Nu visar Region Jönköpings läns egen statistik, som P4 Jönköping tagit del av, att regionen får allt svårare att klara av samtalsbelastningen.

Förra året besvarade 1177 Vårdguiden endast drygt en tredjedel av de 190 000 samtal som kom in från länet.

– När man har behov av den här tjänsten och ringer in är det rimligt att man kommer fram inom ett par minuter. Gör man inte det, eller om man blir utkastad ur kön och exempelvis söker sig till akuten, då är det inte bra. Då måste man börja fundera på vad vi kan hitta för andra sätt, säger det socialdemokratiska regionrådet Marcus Eskdahl, till radion.

Otåliga patienter ringer 112 – ambulanser skickas i onödan

-----

No more pages to load