Recension: Allvarligt, busfräckt rappt och fenomenalt roligt Schyffert

Henrik Schyffert är fenomenal i sin show ” Var inte rädda”.

Han kan som få fånga en karaktär eller ett fenomen i några knivskarpa meningar. När man hört Schyffert kan man inte påstå att svenska är ett ordfattigt språk.

-Vi lever i en tid då rädsla färgar vår vardag och vår livsstil. Medvetet och omedvetet. En folksjukdom som är svår att bota.

Han möter en jublande och välkomnande publik, en bra start. Ensam på scen med en mikrofon i handen och ett glas vatten på en barstol, ger han sin publik en mycket underhållande och tänkvärd one man show och på ett roligt och fräckt humoristiskt sätt och för 160:e gången. Han klan det här och vet precis hur han skall tackla publiken. Han blandar allvar med tabuöverskridande påståenden som får publiken att gång på gång explodera i skratt. Han hittar snabbt en ung kille i publiken och några äldre som han smart lattjar med under föreställningen. Det är genialt och de blir bollplank i showen.

Precis som många andra ståuppare är han en fantastisk berättare som vet att trollbinda en publik. En fascinerande gåva som många saknar.
Henrik triggar igång sin publik med igenkänningsnerven, en viktig och smart ingrediens i en stand up show. Publiken är med direkt när han  blandar in skämt om sex och illustrerar hur det låter när en, ja faktiskt flera, snippor stängs. Publiken exploderar och Henrik eldar på illustrativt och det har effekt. Det är under bältet. Han menar att det är okej att avväpna allvaret.

– Här drar vi inga grova skämt.

Men det finns en tanke även bakom det. Rädslan som är kärnan i showen. Schyffert har tagit sig an ett ämne, ett komplicerat sådant som ingen annan gjort. Och man beundras av hur han i 90 minuter kan hålla låda, ett resonemang med sig själv och publiken som inte har ett självklart slut. Jo, faktiskt och ett viktigt budskap. Han och som många av oss, är rädda för en massa saker och menar att vi lever i en tid då det blir allt mer påtagligt.
-Rädsla är den starkaste känslan och den skapas av okunnighet. Vi är rädda för vad som händer i vår värld och icke minst här hemma i vårt land, där allt fler skjuts, men där det påstås att kriminaliteten minskar. Är det verkligen okej att 100 personer mördas varje år? Nej, jag tycker inte det och vi är rädda för att ensamkommande är terrorister, när de i själva verket är ensamkommande pojkar.

Var tionde år stannar Henrik upp och rannsakar sig ”Vad håller jag på med egentligen? Lever jag som jag lär? Stämmer mitt leverne överens med verkligheten? Det gör lite ont att vara ärlig mot sig själv.” Han snackar om sin skilsmässa och om erfarenheten att vara en överbeskyddande curlande pappa mot sin tonårsson. Han beskriver hur rädslan stänger av förnuftet och ofta beror det på okunnighet.

– Världen är inne i en populistisk era som drivs av löst förankrade fakta, spekulationer och rädsla. Detta leder till en faktaresistens och ökade klyftor. Egentligen är det kanske just rädslan som vi ska vara mest rädda för enligt Schyffert. Det är inte fel att vara rädd, men det får inte bli samhällets ovetenskapliga skyddsnät. Allt är inte lika grått och hemskt som det verkar. Med erfarenhet och kunnande övervinner vi rädslan.

Lika exploderande roligt som showen inleds, lika allvarligt slutar den med ett allvarligt budskap om att  vi måste konfrontera våra rädslor.

Det här är en föreställning av hög klass om ett ämne som berör de allra flesta. Roligt, rappt och fräckt, helt suveränt.

Se vimmelbilder från föreställningen: