Samtliga komiker levererade under föreställningen ”April, april” på Sofiehof Underjord, tycker News recensent. Foto: Emma Bratt

Recension: Intim skrattfest på Sofiehof Underjord

I torsdags var det dags för Jönköping Underground Comedy Clubs ståupp-show “April, april”. Föreställningen innehöll en blandning av stora namn som Johanna Wagrell och Johan Hurtig, rutinerade personer från diverse svenska ståupp-scener och “up and coming”-komiker från Jönköpingstrakten.

Under torsdagskvällen intog Henrik Schyffert scenen på Jönköpings teater. I en annan del av stan höll Jönköping Underground Comedy Club (JUCC) sin ståupp-show ”April, april”. Var håller då en Underground Comedy Club till? Jo, givetvis i en källarlokal. Vad annars? För JUCC är det Scenen Sofiehof Underjord som gäller. Vilket jag måste säga är ett väldigt passande val av lokal. Det känns intimt, samtidigt som det finns kapacitet – ljud, ljus, bar och plats för en del människor.

I torsdagens uppställning fanns rutinerade komiker som Johanna Wagrell och Johan Hurtig. Wagrell, civilingenjören som numera är en självklar del av de stora ståupp-scenerna i Sverige och medverkar i tv-programmet “Parlamentet”. Hurtig, journalisten som växte upp i Habo, men har sadlat om till komiker. Även han en given del av ”ståupp-Sverige” och känd från tv- och poddvärlden. De är både gifta, parhästar i branschen och var dragplåstret för ”April, april”. Det märks att komikerparet har rutin. Men inte bara det, de levererade. Wagrell skämtade om allt från sin egen, alltid något högerpekande, näsa och handdukar som har glömts kvar av grannen i tvättstugan, till terrorism, #MeToo och Pirate Bay. Hurtig pratade om sin konflikträdsla. Om Tomas Ledins banala låttexter, manlighet och sina bråk med hustrun.

Johanna Wagrell
Johanna Wagrell. Foto: Emma Bratt
Johan Hurtig
Johan Hurtig. Foto: Emma Bratt

Förutom de rutinerade äkta makarna innehöll ”April, april” en blandning av komiker. Vissa var ”up and coming” medan andra har turnerar runt på Sveriges ståupp-scener. En av dem som passar in på den senare beskrivningen är Birgita Klepke. Journalisten som har gått och blivit ståuppare på äldre dar. Vad är det med journalister och ståuppkomik, kan jag inte undgå att fråga mig själv. Både Hurtig och Klepke (och många andra därute i branschen). Är det där jag själv kommer att hamna om några år? Turnera Sverige runt som det nya ”household-namnet” inom svensk ståuppkomik? Nej, jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna leverera roliga skämt på scen. Men någon som definitivt har den kapaciteten är Birgita Klepke. Är hon ståppkomikens nya ”grand old lady”? Ja, jag skulle vilja påstå det. Klepkes vardagsobservationer fungerar definitivt. Hon skämtade om hur det är att bli äldre. Att kurser är den äldre generationens Tinder, om virkade tamponger och köksrenoveringar. Jag tror att Klepke kan bana väg för många andra kvinnor, äldre såväl som yngre.

Birgita Klepke
Birgita Klepke. Foto: Emma Bratt

En person som inte är lika rutinerad i branschen är ”Klot-Johan” – kvällens rookie. Jag förstod inte riktigt var namnet kom ifrån och fick heller ingen förklaring till det. Men att som nykomling ställa sig upp på en ståupp-scen kan jag inte annat än att beundra. Vissa skämt satt, vissa behöver slipas. Men way to go ”Klot-Johan”!

Anton Eriksson var en annan av kvällens komiker som är ”up and coming”. Det är Erikssons andra gång på JUCC. Han har en självklar scennärvaro, kan det där med komisk tajming och ja, han är helt enkelt rolig. Jag tror garanterat att vi får se mer av Eriksson framöver.

Någon i kvällens uppställning som har varit med förr är komikern Kim Österberg. Han skämtade bland annat om sin likhet med Jimmie Åkesson och sin asperger. Vissa skämt satt, medan andra inte riktigt flög.

Eric Sporrong, en av grundarna till JUCC, körde också ett set. Bland annat skämtade han om mobbning. Om hur de som mobbas slutar upp som konstnärer. Sporrong kan det där med ståupp måste jag säga, som jag skrattade.

Carin Sollenberg, andra grundaren till JUCC och den som i dag roddar det hela tillsammans med Staffan Kolhammar, hoppade in för Ellinor Johansson som låg hemma sjuk. Sollenberg är inte rädd för att vara lite vulgär och vågad. Nej, det är skämt om sex, kristna svärföräldrar och Jesus. Det är uppfriskande och roligt, speciellt i en stad som Jönköping.

Sist men inte minst, Staffan Kolhammar. Andra parten i JUCC-duon och en rolig jävel, om jag får säga det själv. Han var konferencier under kvällen och startade den med ett eget set. Höjdpunkten? När Kolhammar skämtade om klippet på den amerikanske pojken som joddlar på Walmart. En viral succé, som har tagit pojken från en liten stad i USA till tv- programmet”Ellen Degeneres show”. Kolhammar visade oss ett smakprov på sitt eget joddlande och bad DJ:n i lokalen spela den amerikanske pojkens version, så att publiken skulle höra vad det rörde sig om – inget speciellt oväntat där. Men sedan, musiken blir snabbare, tempot högre, basen starkare. En remix av låten kommer på och han brister ut i en härlig dans. Överraskande och kul, Kolhammar!

Samtliga komiker på bild.
Övre raden f v: Kim Österberg, Birgita Klepke, Anton Eriksson, Carin Sollenberg och Johan Hurtig. Nedre raden f v: Staffan Kolhammar, Johanna Wagrell, Eric Sporrong och Johan Nilsson. Foto: Emma Bratt

Överlag måste jag säga att samtliga komiker levererade. “April, april” var som en ståupp-kväll bör vara – rolig. Det bjöds på anekdoter, tankar och en härlig självdistans. Några komiker var träffsäkrare än andra och vissa skämt höll inte hela vägen. Men till ett pris av 100 kronor fick sig skrattmusklerna en rejäl omgång!

Jönköping Underground Comedy Club: ”April, april”

Plats: Scenen Sofiehof Underjord, lokal tillhörande Sofiehof.

Betyg: 4