Ellen Andersson Quartet. Foto: Emma Bratt

Recension: Supermusikaliskt och förföriskt sofistikerat

”Det här är en kvartett som kommer låta höra av sig i hela världen och utan tveka både imponera och skörda framgångar,” skriver News recensent.

RECENSION. Det tämligen nya stjärnskottet på den vokala jazzhimlen Ellen Andersson (född 1991 i Linköping) har utan jämförelse en av de mest särpräglade jazzrösterna i Sverige just nu. Utan tvekan är den här tjejen en blivande världsstjärna med det sätt hon för jazztraditionerna vidare. Hon har en helt egen stil att sjunga och använder sitt eget instrument genom att utnyttja sin klanglåda på ett sätt som man sällan hört förut och som lätt tolkas som det fjärde instrumentet i kvartetten. Hennes ton är så utsökt sofistikerad och vältajmad att man bara ryser av förföriskt välbehag. Men man kan inte låta bli att få lite Billy Holliday och Diana Krall i tankarna även om hennes sångsätt är outstanding. Hon är dessutom en skicklig improvisatör och njuter av att duellera med instrumentalisterna.

Annorlunda tolkningar

Med sina annorlunda tolkningar av gamla odödliga jazzstandards ger hon dem nytt spännande liv, en andra andning som väcker livsandarna till en ny nivå. Hon gör det med tilltalande stöd av sina medmusikanter i kvartetten. I vissa låtar visar hon att det räcker med komp av Hannes Jonsson (gått på PB:s musiklinje) på bas som i en härligt svängig och återigen sofistikerad tolkning av ”Sunny side of the street” eller ”Lady be good” med komp på gitarr av Anton Forsberg.

Kvällens gästsolist Klas Lindquist presenterar sig i Bert Keampferts ”L.O.V.E” tillsammans med Ellen Andersson och Gud vad det svänger. En sådan stjärna som Ellen redan är omger sig med idel ädel ung jazzadel och Klas Lindquist är en av landets mest eftersökta saxofonister, men behandlar även klarinetten på ett sätt som för tankarna till Putte Wikman i låten ”I Cried for you”.

Hon har tillsamman med sin kvartett fått utmärkelsen Gyllene Skivan för sitt debutalbum ”I’ll be seeing you” 2016 och Jazzkatten 2017  och just debutalbumet låg den här kvällen som grund för konserten. Men här bjöds också på blues av bland annat Charlie Parkers låtskatt. Här ges en helt underbar tolkning av ”Gloomy Sunday” även kallad den ungerska självmordssången av kompositören Rezsö Seress från 1933. Den låten ger inget övrigt att önska, helt sanslöst skön.

Instrumental röst

Ellen Andersson kvartett är en av få som består av sångerska och tre musiker, men i det här fallet är det inget konstigt med det för Ellen är i det här fallet det fjärde instrumentet. Kvartetten möter med den amerikanska standardrepertoaren nutid i personliga och nytänkande arrangemang där Anton Forsberg står för många där hans lekfulla gitarrspel på orkestergitarr får fullt utlopp. Man tänker inte ens på att inget piano låter sig höras i kvartetten, det är också avgörande för de mjuka underbara sound som bjuds. Det fjärde benet Sebastian Brydniak gör bakom sina trummor skinnen glödheta, men på ett lika sofistikerat och jazzigt sätt som övriga.

Det här är en kvartett som kommer låta höra av sig i hela världen och utan tveka både imponera och skörda framgångar. Ellen Andersson om hon inte redan är kommer att bli vår tids största jazzsångerska. Hon är i vilket fall det bästa jag hört, Viktoria och Vivian får ursäkta.

Ellen Andersson, utan tvekan nästa världsstjärna på jazzhimlen. Foto: Emma Bratt
Ellen Andersson Quartet
Ellen Andersson och Klas Lindquist. Foto: Emma Bratt