Till vänster annonsen som News försökte få publicerad i JP. ”Publiken måste kunna lita på att det inte finns dolda agendor som hindrar åsikter, fenomen eller budskap från att komma fram,” skriver Mats Ottosson, ansvarig utgivare.

Krönika: Annonsen gammelmedia inte vill att du ska få se

De fem bokstäverna olåst blev för jobbiga för Jönköpings-Posten.

Gammelmedia vill inte att läsarna ska se det ordet.

Yttrandefrihet är inte lika viktig när den skaver, skriver Mats Ottosson, ansvarig utgivare för JKPG News, i krönikan.

Jönköpings-Posten har, liksom i stort sett alla svenska landsortstidningar, börjat ta betalt på sin nyhetssajt. Vissa saker går att läsa fritt men den som klickar sig runt möts snabbt av krav på inlogg.

Genom åren har tidningarna själva lustigt nog kallat det betalvägg – inget piggt ord när en ny affär ska säljas in till publiken.

Oavsett var dessa betalväggar införts har det lett till kraftiga reaktioner hos läsarna. Inte så konstigt kanske, det är en stor förändring från att ha kunnat informera sig fritt och dessutom finns det en gratiskultur på internet. Många reagerar också över att de plötsligt ska betala för samma innehåll som tidigare varit gratis, alltså att den exklusivitet saknas som finns hos exempelvis Spotify och Netflix.

Samtidigt kan man förstå att gammelmedia är pressade att hitta nya sätt att tjäna pengar. Annonsintäkter och antalet prenumeranter går ner år efter år.

Uppstickaren JKPG News har en annan affärsmodell. Vi är en liten effektiv organisation som kämpar med att bjuda på relevanta nyheter. Vi jobbar hårt för att vara så nyttiga för annonsörerna att de ska vilja vara med oss. Jag kan glädja er som gillar oss med att vi är på väg att få runt affären och därmed säkra framtiden för News.

Olåst kontra låst, alltså. Gratis kontra betala. Det nya kontra medieföretag tyngda av en papperstidning med höga kostnader och dyster framtid.

Vad som är bäst kommer publiken att avgöra och förhoppningsvis finns det plats för båda alternativen i framtiden.

För oss på News är det viktigt att så många som möjligt vet om att det finns olåsta alternativ. Alla har inte råd att betala, andra vill inte. Men alla behöver veta vad som händer i sin stad.

Därför bestämde vi oss för att beställa en annons i Jönköpings-Posten, du kan se den ovan.

Självklart förstod vi att chansen att få den publicerad var liten, vi har dessutom andra och betydligt bättre (och billigare) kanaler för marknadsföring än en papperstidning.

Det blev en test på hur gammelmedia ser på yttrandefriheten.

Få talar sig nämligen så varma för just yttrandefrihet som representanter för gammelmedia. Det sker dock vanligen i välformulerade artiklar eller på möten under kritstallkronor. Men när den egna affärsmodellen utmanas prövas principerna.

Jag har 36 års erfarenhet av publicistiska frågor och har varit ansvarig utgivare i hyfsat många år. Utifrån mitt perspektiv finns det tre skäl att stoppa en annons:

o Den bryter mot lagen (till exempel hets mot folkgrupp eller förtal).

o Den är könsdiskriminerande.

o Den kränker människor.

Den intresserade kan se exempel på detta i tv-reklamen. De olika tv-bolagen låter sina konkurrenter marknadsföra sig i de egna kanalerna. Skulle en stoppa annonser skulle alla stoppa och därmed uppstår en helt onödig begränsning av yttrandefriheten.

Enkla principer, kan tyckas.

För det är just principer det handlar om. Begränsar man yttrandefriheten en gång för att budskapet skaver kan man begränsa den nästa gång för att det är en åsikt man inte delar.

Varje utgivare har självklart rätt att själv bestämma vad som publiceras i sina tidningar, även rätt att driva sina egna teser och principer. Ansvariga utgivarens unikt suveräna roll är en viktig del av tryckfrihetslagstiftningen.

Men yttrandefrihet är kärnan i mediernas trovärdighet och måste därför diskuteras och värnas. Publiken ska kunna lita på att det inte finns dolda agendor som hindrar åsikter, fenomen eller budskap från att komma fram.

Om inte ansvariga utgivare för de stora starka lokala medieföretagen står upp för yttrandefriheten – vem ska då göra det? Vill man nagga på den för att försvara sina egna affärsintressen föder man yttrandefrihetens fiender med argument. Det riskerar i framtiden att slå mot just tidningarna.

Mats Ottosson

Ansvarig utgivare Newssajterna

Fotnot: Det finns tre Newssajter, JKPG-, Linköping- och Norrköping News. Annonsen stoppades av tidningsdrakarna i alla tre städer.

Missa inga nyheter:

Anmäl dig till JKPG News nyhetsbrev – helt gratis!

Ladda ner appen:

Android eller iOS(Iphone).

Följ på Facebook.

-----

No more pages to load