Förklaringen: Därför har Jönköpings restaurangsektor exploderat

Som News berättat i en lång serie artiklar dyker ständigt nya restauranger upp i centrala Jönköping. Samtidigt har vissa typer av butiker och butikskedjor haft svårare att klara sig i cityhandeln, vilket delvis beror på den ökade konkurrensen från e-handeln.

Enligt Tobias Rönnberg, som är analytiker på HUI research, har restaurangbranschen nu haft en stark tillväxt under lång tid.

– Det beror dels på en beteendeförändring, att vi vill äta mer ute. Och dels på att restaurangmomsen sänktes 2012, säger han till News.

– För Jönköping gjorde vi en mätning på stadskärnan förra året. Det jag kan säga där är att Jönköping låg över snittet jämfört med vad andra stadskärnor presterar inom restaurangsektorn.

Rönnberg reser däremot ett frågetecken för hur lönsamheten ser ut för stadens restauranger.

– Frågan är om de kommer att vara hållbara över tid. Att det etableras så många restauranger kan också göra att det blir en tillfällig överetablering, säger han.

Jesper Lidhjelm Steén, som är vd för Jönköping city, har följt utvecklingen i stadskärnan på nära håll under lång tid. Han har också slagits av den starka tillväxten inom just restaurangsektorn.

Jesper Lidhjelm Steén. Foto: Mattias Landström
Jesper Lidhjelm Steén. Foto: Mattias Landström

– När jag började med det här för tio år sedan hade vi 15 eller 20 stycken caféer och restauranger i Jönköping. Nu har vi över 80. Så det är en enorm utveckling, säger han till News.

Lidhjelm Steén lyfter fram den fysiska utvecklingen av stadskärnan kring Atollen som en viktig bidragande faktor till att restaurangutbudet i staden exploderat på senare år.

– Sen har vi ett antal pigga och alerta entreprenörer som har kunnat nischa in sig med klockrena och lite olika koncept. Det som är positivt med restaurangutbudet i Jönköping är att vi har så många olika typer av restauranger.

– När vi tittade på Atollen från början så var det meningen att mycket av den ytan som i dag är café och restaurang skulle vara kommersiella butikslokaler. Men samtidigt som efterfrågan sjönk på sällanköpshandel så ökade efterfrågan på café och restaurang. Man såg att det blev en sådan fantastiskt trevlig mötesplats med solen och vattnet.

En stor del av ytan som i dag utgörs av restauranger och caféer på Atollen var ursprungligen tänkta som butikslokaler. Foto: Mattias Landström
En stor del av ytan som i dag utgörs av restauranger och caféer på Atollen var ursprungligen tänkta som butikslokaler. Foto: Mattias Landström

Det stora antalet restauranger i staden har samtidigt skapat en extremt tuff konkurrenssituation. Något som ställer oerhört höga krav på den som i dag startar nytt.

– Jag tror att ska man ge sig in och konkurrera och öppna ett nytt café eller en ny restaurang nu så måste man veta vad man gör. Det går liksom inte bara att öppna längre, utan man måste vara väldigt nischad med sitt koncept och sin målgrupp, säger Jesper Lidhjelm Steén.

Kent Ly, som är ordförande i krögarnätverket Taste Jkpg, håller med om att det i dag är svårt att lyckas med en ny restaurangsatsning i Jönköping.

– Samtidigt är den tuffa konkurrensen bra på ett sätt. Den har gjort att man måste göra det lilla extra och leverera. Så konkurrensen har nog medfört att kvaliteten överlag har blivit bättre, säger han.

Hur många restauranger tror du Jönköping klarar av?

– Ja, det är en bra fråga. Den får man ganska ofta i olika sammanhang. Till syvende och sist är det marknaden som avgör.

Fotnot: Den här artikeln publicerades ursprungligen 18 maj 2018. 

Hamburgerrestaurang stänger i city – nytt koncept på väg in

Citykrögarens ilska mot kommunen – efter vägkaoset

Det var 2004 som Jönköpings första libanesiska restaurang, Taste of Beirut, öppnade. Platsen var densamma som i dag vid Torparondellen.

Sedan restaurangen startade har omgivningen genomgått stora förändringar. Ägaren Georges Iskandar har på nära håll sett hur Munksjöstaden vuxit fram. Förändringarna har också inneburit påfrestningar i form av vägarbeten och avspärrningar i nära anslutning till restaurangen.

Sedan kommunen nyligen inledde ett arbete med att förnya och förbättra Torparondellen är Taste of Beirut återigen omgärdad av vägskyltar, avstängda vägar och en mycket begränsad framkomlighet. Rondellarbetet startade i maj och beräknas vara klart i september.

– De gjorde ett stort vägarbete på platsen för ungefär två år sedan. Nu river de upp gatorna igen. Har de ingen planering i kommunen? Plötsligt vill de flytta rondellen två meter. Det är inte bara vi som drabbas utan även Jönköpingsbornas skattemedel, säger Iskandar till News.

Kritisk mot kommunens agerande

Den ökade aktiviteten kring Munksjöstaden ledde till att Iskander tidigare i år valde att börja servera lunch för första gången sedan starten. Men med anledning av den minskade kundtillströmning som följt av vägarbetet har han nu fått tänka om.

– Vi har fått stänga för lunch. Nu är vi oroliga över att vi även måste stänga på kvällen och därmed helt och hållet.

Han ställer sig mycket kritisk till kommunens agerande. Iskandar säger att han mötts av kalla handen.

– Jag har fem heltidsanställda. Vem ska betala deras löner? Så här kan det inte gå till. De enda som har stöttat oss är vår hyresvärd. De har varit väldigt hjälpsamma och försökt att hjälpa oss i den mån de har kunnat.

Vad har kommunen gjort för att underlätta för dina gäster?

– De har placerat en orange skylt med hänvisning till vår restaurang. Det är det enda. Men du vet hur vi fungerar – alla människor vill ha det så lättillgängligt som möjligt och nu är det i stort sett omöjligt att komma fram till restaurangen.

Vad vill du att kommunen ska göra för dig?

– De bör betala våra löner under tiden som arbetet pågår och lite annonsering så småningom. Det är vad jag vill ha.

Kommunjuristen: ”Begränsade möjligheter”

Enligt kommunens chefsjurist Lars-Åke Svensson är det ovanligt att ersättning betalas ut med anledning av förlorad inkomst för affärsidkare vid vägarbeten.

– Det är begränsade möjligheter till skadestånd, men de är inte lika med noll, säger han.

Den här typen av ärenden regleras i miljöbalken (32 kap 3 § MB), där det görs en individuell prövning i varje enskilt fall.

– Man har alltid möjlighet att framställa ett anspråk på ersättning naturligtvis. Sedan tittar vi på det utifrån miljöbalken om vi kan anses ha gjort ett sådant intrång att det verkligen föreligger ersättningsskyldighet.

Frågan som ställs utifrån lagstiftningen är om kommunen genomfört arbeten som kan anses normala för den ort det gäller, i det här fallet Jönköping. I sådana fall blir kommunen inte skadeståndsskyldig.

– Är det den typ av vägarbeten som man normalt sett gör, då får som huvudregel affärsidkarna tåla detta. Sedan tittar vi på om vi informerat i god tid, om det finns en viss tillgänglighet till verksamheten fortfarande även om den kan vara begränsad.

Vad krävs då egentligen för att få ersättning?

– Det skulle kunna vara att du informerar fastighetsägaren om att ett arbete kommer att ta tre veckor. Sedan visar det sig att arbetet tar tre månader. Det kan också vara en åtgärd som vare sig är allmänvanlig eller ortsvanlig, något som avviker från det vi normalt gör vid gatu- och vägarbeten, till exempel att man gräver upp en väg för sanering, säger Lars Åke-Svensson.

Fotnot: Den här artikeln publicerades ursprungligen 14 maj 2018. 

Känd Torpa-krog satsar på nytt koncept

Varumärkesexperten: Jönköpingsborna vänjer sig snart vid Asecs

Som JKPG News tidigare berättat har köpcentrets namnbyte väckt ont blod bland Jönköpingsborna. De flesta föredrar den gamla stavningen, A6, vilket i sin tur retat upp företagets marknadsavdelning.

Bakom namnbytet står den Göteborgsbaserade reklambyrån Invinn. Trots upprepade försök har byråns företrädare inte velat svara på News frågor om hur namnet togs fram.

Men att döma av Invinns hemsida var medarbetarna nöjda med slutresultatet. Den här texten publicerades på hemsidan i samband med att köpcentrets nya entré invigdes i oktober förra året:

”Idag, invigningsdagen av Asecs, är vi en mycket stolt varumärkesbyrå då det är vi som står bakom varumärkesstrategin, logotypen och det uppdaterade namnet. Kärnan i vårt projektteam besökte invigningen i Jönköping, medan vi andra firade på hemmaplan!”

Forskaren Mart Ots, som är docent i företagsekonomi vid Jönköping University, berättar att stora varumärkesförändringar kan leda till negativa konsekvenser för ett företag.

– Det är klart att det kan slå tillbaka på företaget om man gör ett radikalt byte så att kunderna inte känner igen sig i det. Ett varumärke står ju för någonting. Ändrar man på det så att kunderna inte längre känner igen sig, då kan det bli negativt för varumärket, säger han till JKPG News.

– Det finns mycket känslor i varumärken. Folk identifierar sig med saker och känner trygghet i dem, så det rör upp ganska mycket känslor.

Förutom att den nya stavningen verkar sticka i ögonen på många Jönköpingsbor har flera också uppmärksammat det faktum att den gamla stavningen lever kvar i köpcentrets marknadsföring. Inte minst i den nya loggan. Något som även Mart Ots lagt märke till.

– De har haft svårt att bestämma sig riktigt. De vill skapa uppmärksamhet kring det nya, men samtidigt har de behållit mycket av det gamla, säger han och fortsätter:

– Jag tycker att det här med stavningen är lite krystat. Jag vet inte om det i sig spelar så stor roll och är sådär jättelyckat.

Men på sikt tror Ots ändå att missnöjet med det nya namnet kommer att glömmas bort. Han jämför med högskolans namnbyte, som även det var kontroversiellt i början. När lärosätet bytte namn från Jönköpings högskola till Jönköping University väcktes också missnöjda reaktioner.

– Det var många som tyckte att det var töntigt, med det är sådant där som oftast sätter sig efter ett tag.

– Folk har ganska kort minne. Man retar upp sig på saker och sen vänjer man sig vid det.

Fotnot: Den här artikeln publicerades ursprungligen 27 januari 2018. 

Köpcentrets vädjan: Sluta kalla oss för A6

Biljättens superaffär – tar över nya prestigesatsningen i Jönköping

Det var hösten 2016 som Hedin bil öppnade sitt nya varuhus vid A6. En flytt som ledde till en ökad butiksyta på över 8 000 kvadratmeter och 10–20 nya jobb.

Nu förbereder bilhandlaren sin nästa storsatsning i Jönköping. I september 2017 köpte Hedin bil upp norska Miklagruppen, där bland annat Bavaria ingick. Det innebär att det nu är Hedin som kommer att driva nya Porsche center.

– I och med förvärvet ökar Anders Hedin invest-koncernen omsättningen med över sex miljarder kronor och vi kommer att komplettera varumärkesportföljen med flera nya kvalitetsmärken. Samtidigt får vi en större geografisk täckning i både Sverige och Norge och vi välkomnar ytterligare 900 kompetenta medarbetare till koncernen, sade koncernchefen Anders Hedin i ett pressmeddelande då.

Som JKPG News kunde avslöja för drygt ett år sedan planerade Bavaria Nordic för att öppna ett komplett Porsche center längs E4 genom Jönköping tillsammans med Porsche Sverige. I och med uppköpet av Miklagruppen föll det i stället på Hedin bils lott att driva den planerade anläggningen.

– Man förvärvade ju Porsche center i Borås, Göteborg och Linköping. Sen efter det gjordes förvärvet av Bavaria, och de hade kontrakt på att bygga anläggningen i Jönköping. Miklagruppen hade även försäljning av Porsche i Norge. Nu passade det väldigt bra att det ramlade in under vårt träd, säger Rickard Magnusson, som är vd för Hedin performance cars, till News.

Enligt Rickard Magnusson kommer Porsche center i Jönköping att vara jämförbart med motsvarande anläggningar i Göteborg och Borås.

– Bäst som referens kanske är Göteborgsanläggningen, för den är nyast. Den öppnade här i december.

Fotnot: Den här artikeln publicerades ursprungligen 20 mars 2018. 

Då öppnar nya lyxbilsanläggningen i Jönköping

Klart: Nya modebutiker till Asecs

I oktober invigdes en ny del av Asecs där ett nytt restaurangtorg stod i fokus. I höst är nästa del av renoveringen klar.

Den nya delen uppgår till 6 300 kvadratmeter uthyrningsbar yta med samma höga rymd som i den tidigare etappen. Därtill öppnar en ny entré mot Ikea.

– Det är med stor stolthet vi nu ser att förverkligandet av vår satsning på Asecs når ytterligare en milstolpe och att vi kan konstatera att slutprodukten blir precis så bra som vi hoppats och trott, samt att det stora intresset för att etablera sig hos kvarstår säger Alexander Sundberg, chef för Fastighetsutveckling på Alecta som äger och utvecklar Asecs.

Elva nya butiker 

De butiker som är klara för inflyttning i den nya delen är Cubus, Cassels, Best of Brands, Naked Juice Bar, MQ, Joy, Iems, Brothers, Panduro, Lyko och Kahls the & kaffehandel.

– Det känns väldigt roligt att vi kan göra plats och bredda vårt utbud ytterligare med tre nya modebutiker som under lång tid varit efterfrågade av våra kunder. Dessutom blir det förstås en inspirerande nystart för våra befintliga butiker som flyttar från sina nuvarande lokaler till nya säger Lars Bröms, centrumchef på Asecs.

Under torsdagen den 28 juni öppnade Gina Tricot ny butik vid Grön entré på Asecs.

Den nya delen öppnar den 25 oktober. Den tredje och sista etappen av köpcentret ska vara klar hösten 2019.

Efter raset – nu rusar priserna på solresor

Det vackra vädret i maj innebar prisras på sommarresor. Resor till Medelhavet gick att få för dryga tusenlappen.
Men den senaste veckans usla väder har fått många att boka utlandsresor och då skjuter priserna i höjden. Det visar färsk statistik från Ticket.

– Den senaste veckans betydligt kallare väder och regnskurar påminner om att det ljuvligt varma vädret vi hade i maj tyvärr inte är speciellt pålitligt. Eftersom de allra flesta svenskar inte har semester i maj vill nu många säkra upp sommaren med en sol- och badresa i juli i stället, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket i ett pressmeddelande..

Och prisstegringen verkar fortsätta.

– Om man vill vara säker på att få sol och värme i sommar är bästa tipset att inte vänta för länge med att boka en resa. Resebokningar är mycket väderberoende och om de kallare temperaturerna håller i sig finns risken att priserna sticker iväg rejält, säger Katarina Daniels.

Klassiska Jönköpingskrogen försvinner – därför tvingas ägaren bort

Nonno Helgesson menar att Hamhus har andra planer med lokalerna.

– Annike Thorén, vd för Hamhus, tog kontakt med mig förra året och berättade att de bygger kontorshotell, med konferenslokaler och vill ha en ny och modernare restaurang. Det skulle bli Jönköpings modernaste restaurang och som ska serva gäster med framförallt lättare rätter. Dessutom menade hon att vi skulle öppet 10–22. Så kan man inte driva en restaurang och konkurrera med andra, säger Nonno Helgesson.

Lokalerna skall också byggas om med vita väggar och en trappa skall placeras och komma ner i det nuvarande köket. Det innebär att ett nytt modernt kök måste byggas i andra ändan av lokalerna.

– Jag erbjöds förlänga kontraktet om jag bekostar det nya köket. Ett nytt kök kostar flera miljoner att bygga och det har inte jag råd med. Dessutom är det fastighetsägarens sak. Som krögare hyr man bara lokalerna.

Nonno Helgesson säger att han alltid varit den som tagit kontakt för att ha en bra dialog med fastighetsägaren och också kämpat med att driva restaurangen som den är.

– Det har varit tio tuffa år och jag har också försökt sälja restaurangen när det tog emot för några år sedan, men nu är den inte till salu. Jag vill också driva restaurangen som den är och inte ombyggd till något helt annat, säger Nonno Helgesson.

På tisdagen träffade Nonno Helgesson och hans advokat Hamhus och deras advokat.

– Man blir knappast imponerad, faktum är att det nu är nere på en sandlådenivå, säger Nonno Helgesson.

News har upprepade gånger försökt nå Hamhus vd Annike Thorén för en kommentar.

Jönköpingstidning bidragsfifflade – åker på miljonsmäll

Det var vid årsskiftet som ETC Jönköping gick i graven efter att ha gjort comeback ett år tidigare. Nu tvingas ETC återbetala de drygt två miljoner kronor i presstöd som tidningen i Jönköping beviljades under 2017. Det beslutade Presstödsnämnden vid sitt senaste möte.

I september 2017 beviljades ETC Jönköping preliminärt allmänt driftsstöd för perioden 1 februari–31 december 2017 med 2 155 083 kronor. Presstödsnämndens nya beslut innebär att hela den summan ska återbetalas.

Totalt handlar det om drygt åtta miljoner kronor som ETC-koncernen tvingas betala tillbaka. Resten av summan gäller för Dagens ETC och ETC Umeå. Den sistnämnda är precis som Jönköpingstidningen nedlagd.

Anledningen till återbetalningskravet är att ETC lämnat felaktiga uppgifter om antalet abonnenter. I Jönköping låg upplagan lägre än den lägsta gränsen för rätt till allmänt driftsstöd, vilket innebär att hela det beviljade presstödet måste återbetalas.

Jönköpingstidning går i graven – igen

Han blir ny vd för byggjätten

– Jag ser fram i mot uppdraget som vd för Bostadsbyggen AB och vill arbeta för en fortsatt bra relation till våra kunder, säger Daniel Toftskär, i ett pressmeddelande.

Bostadsbyggen i Jönköping AB är ett fastighetsbolag som ägs gemensamt av Region Jönköping Län och Riksbyggen. Fastigheter finns i Jönköping, Huskvarna och Värnamo.

Fastighetsbeståndet består av kontorslokaler, hyreslägenheter och en gruppbostad som vi utvecklar och anpassar i nära relation med våra hyresgäster.

Daniel Toftskär har arbetat på Riksbyggen i tre år och kommer att sköta arbetet som vd för Bostadsbyggen AB parallellt med sin tjänst som marknadsområdeschef. Tidigare har Daniel Toftskär arbetat som regionchef inom ICA-koncernen och inom Clas Ohlson med ansvar för etableringar.

Daniel Toftskär tillträder som vd den 1 augusti 2018.

Innovativ fintechtjänst vinner prestigepris

Urd Ratings grundare Nils-Henrik Hjälmdahl, med säte i Göteborg, vinner det regionala Skapa-priset i hård konkurrens.

Fintechbolaget, som även har kontor på Science Park i Jönköping, är en innovativ digital tjänst som hjälper befintliga och blivande aktiesparare att göra klokare val genom att investera smartare och öka sin ekonomiska frihet. Genom att använda matematik och finansiell historik har Nils-Henrik skapat en unik algoritm som ökar transparens och tillgänglighet för användaren att kunna investera smartare.

Visar vem som träffar rätt mest
Enligt SCB finns det 1,2 miljoner aktiesparare i Sverige. I den oberoende tekniska tjänsten samlas automatiskt in tidigare gjorda aktierekommendationer från experter via API.

Rekommendationer tillsammans med aktiekurser, valuta och annan finansiell information analyseras sedan av Urds algoritmer. Analysen visar på vilka aktieanalytiker som gett de mest träffsäkra rekommendationerna på aktiemarknaden. Därefter blir det lättare för aktiespararen att satsa rätt.

Urd Rating vill skapa trygghet för användaren med sitt placerande, öka transparensen och eliminera intressekonflikter och dolda agendor. Uppfinnaren Nils-Henrik är i sin vänkrets känd som en ”faktaguru” som kan allt. Idén till Urd Rating har han haft i bakhuvudet under många år. Nils-Henrik som ofta läste aktieanalyser, brukade regelbundet även studera äldre analyser, för att följa upp det verkliga utfallet av analysen.

– Jag reflekterade över att det saknades en systematisk uppföljning av alla råd som florerade på marknaden. Alla tycktes vilja uppmana dig till vad du skulle göra med ditt kapital. Köp aktie A. Sälj aktie B. Behåll aktie C, osv. Det var däremot sällan eller aldrig som det följdes upp hur bra dessa råd verkligen var och vem som egentligen hade lyckats bäst med att förutse” säger Nils Henrik Hjälmdahl, i ett pressmeddelande. Användaren kan också jämföra sina egna råd med experternas. – Vi vill hjälpa användaren att investera smartare, och uppmanar samtidigt användaren att vara med och skapa en bättre värld genom att utvärdera hur korrekta olika påståenden faktiskt är, säger företagets nytillträdde VD Timothy Gullberg.

Ica stoppar försäljning av engångsgrillar

Beslutet innebär att Ica stoppar all försäljning av engångsgrillar i hela landet. Anledningen är den extrema torka som just nu råder i stora delar av Sverige.

– Vi förstår att man kan bli besviken, men det finns andra och mycket säkrare sätt att grilla, säger Tony Holmberg, vd på Ica special, till TV4.

Beslutet välkomnas av Brandskyddsföreningen, som tidigare uppmanat handlare att sluta sälja engångsgrillar. Tony Holmberg anser att det är viktigt att Ica tar sitt ansvar i frågan. En faktor som vägts in är att användningen av grillarna väntas öka vid midsommar.

– Det är ett medvetet beslut vi har tagit för att ta ansvar, då vi inte vill att våra egna engångsgrillar ska hamna i risk för brand, säger Ica-chefen till TV4.

Texten kan komma att uppdateras.

Postnord efter nya Wish-avtalet: ”Jättenöjda”

Det blev stora protester när Postnord införde hanteringsavgift på Kinapaketen. Nu har Wish och Postnord kommit överens om hur den nya och lägre avgiften ska hanteras. Från i går kväll, torsdag, finns en ny teknisk lösning så att den som handlar hos Wish betalar avgiften och momsen direkt vid köpet.

– Vi är jättenöjda över att vi äntligen är färdiga med en teknisk lösning. Den nya avgiftens storlek varierar med volymen, baserat på hur mycket svenskarna handlar, så det går inte att säga exakt hur stor den blir. I vilket fall kommer den att vara betydligt lägre än 75 kronor, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman, till SVT Nyheter.

Återstår att se om Postnord kan komma överens med fler e-handelsjättar om upplägget för avgiften.

Vändningen: Postnord slopar Kinaavgiften på Wishpaket

Surfboom i Jönköping – här är anledningen

Vi mobilsurfar mer än någonsin visar ny statistik från Telenor. I Jönköpings län ökar mobilsurfen med 94 procent och störst ökning uppvisar boende i Aneby kommun med hela 171 procent.

Telenors statistik visar även att ökningen i Sverige är 96 procent mätt under årets fyra första månader jämfört med samma period förra året.

– Vi har under de senaste åren förändrat vårt digitala beteende och strömmar nu video på mobila enheter mer än någonsin och det är just strömmad video som står för majoriteten av förbrukad data. Vi ser att fler väljer mobilabonnemang med obegränsad surf eller större datapotter än tidigare och att man även använder mobilsurf som komplement till fast uppkoppling, säger Magnus Österholm, nätexpert på Telenor, i ett pressmeddelande.

Äldre surfar ikapp de yngre
Seniorer är den åldersgrupp som ökar sitt mobilsurfande mest i Sverige vilket är en stor anledning till den höga accelerationen av mobilsurf. Den största ökningen i Jönköpings län står personer mellan 51 och 60 år för som ökar med 122 procent. Näst mest ökar länets seniorer
över 70 år som ökar med 110 procent. Yngre (18-30 år) surfar mest i Sverige men skillnaden mellan dem och de äldre åldersgrupperna minskar för varje år. Det skiljer till exempel idag bara 20 procent i total surfmängd per person/månad mellan personer i åldersgruppen 18-30 år och personer 31-40 år.

– De yngre surfar fortfarande mest men för varje månad minskar gapet. De äldre börjar på allvar surfa ikapp den yngre generationen. En anledning till den kraftiga ökningen tror jag dels beror på att vi digitaliserat Sverige vilket tillgodoser svenskarna med en bra
uppkoppling och dels seniorerna som historiskt legat lite efter, nu genomgått samma beteendeförändring vi ser i hela landet och använder digitala produkter och tjänster allt mer, säger Magnus Österholm.

Här ökar mobilsurfen mest i Jönköpings län
Aneby – 171%
Nässjö – 144%
Gnosjö – 110%
Vetlanda – 104%
Habo – 99%

Så mycket ökar mobilsurfen i olika åldersgrupper i Jönköpings län
Över 70 år – 110%
61-70 år – 95%
51-60 år – 122%
41-50 år – 97%
31-40 år – 82%
18-30 år – 63%

Så mycket ökar mobilsurfen i olika åldersgrupper i Sverige
Över 70 år – 117%
61-70 år – 105%
51-60 år – 96%
41-50 år – 93%
31-40 år – 95%
18-30 år – 63%

Län som ökar mest i Sverige
Gotland – 152%
Västernorrland – 135%
Norrbotten – 128%
Uppsala – 117%
Västerbotten – 116%

Län som surfar mest i Sverige
Värmland
Uppsala
Örebro
Västernorrland
Jönköping

Grundaren slutar som vd för mångmiljonbolaget – han tar över

– Patrik delar mina värderingar om hur ett företag ska drivas och vad man ska prioritera i en verksamhet, därför känns det skönt att kunna lämna över rodret till någon som står en nära. Jag önskar Patrik all lycka i sin nya roll, säger Mattias Carlsson.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att Mattias Carlsson kommer att fortsätta inom företag. Han kommer nu ägna sin tid åt projektutveckling och styrelsearbete på Blue Wall Construction.

Kommer från posten som vice vd
I fem år har Patrik Eklund arbetat som bland annat platschef och nu senast verkat som vice VD inom företaget. Genom organisationens värdeord om långsiktighet, utveckling och engagemang vill han fortsätta driva företaget framåt som ett lag.

– Jag tror min styrka finns i mig som lagledare. Laget består alltid av olika människor med egna kunskaper och där ligger vikten i att lyfta fram våra styrkor för att tillsammans nå målsättningarna. Detta är också något som vi i Blue Wall Construction jobbar mycket med och genom vår egenutvecklade ledarskapsskola fortsätter vi utvecklas som team och ledare, säger Patrik Eklund.

Hans mål rent företagsmässigt är att förvalta det Blue Wall Construction sedan starten har byggt upp och står för idag.

– Jag anser att vi är det lite personligare byggföretaget med en tydlig vision om att vi skall vara det mest attraktiva företaget att göra affärer med och vara anställd i” fortsätter han. Fortsatt har Blue Wall Construction en målsättning om att hela tiden kunna utvecklas med lönsamhet och kvalitet i byggandet men också i bemötandet mot beställare och samarbetspartners.

Dina matrester kan sprida dödlig svinpest

Den afrikanska svinpesten finns ännu inte i Sverige. Men genom åren har den tagit sig allt närmare våra gränser. I såväl Baltikum, Polen och Tjeckien, som i Ungern och Ryssland har smittade vildsvin påträffats.

Afrikansk svinpest orsakas av ett virus och de djur som smittas går oftast en plågsam död till mötes.

Vi människor kan inte smittas av sjukdomen. Men vi kan sprida den vidare via våra matrester. Och tar sig den elaka virus-pesten väl in i Sverige kan den utgöra dödsstöten för många av Smålands grisfarmare.

Ett enda fall skulle kunna leda till att hårda exportrestriktioner infördes för såväl griskött, som andra exportvaror.

Temabild: Pixabay

Störst risk för spridning av smittan utgör människor som reser till länder där den afrikanska svinpesten finns. Men även den som inte varit ute och rest kan ofrivilligt bli smittspridare.

Alla typer av charkvaror som kan innehålla kött från smittade grisar utgör till exempel en risk.

– En kvarlämnad korvmacka kan i värsta fall orsaka inte bara ett enormt lidande för vildsvin och grisar, utan också slå hårt mot svensk ekonomi. Därför vädjar vi nu till allmänheten att vara noggranna med att aldrig lämna eller slänga matrester innehållande charkvaror så att vildsvin eller grisar kan komma åt dem. Exempel på charkvaror är rökt korv och skinka, säger Maria Cedersmyg – handläggare på Jordbruksverket i Jönköping.

Nu kan du investera i nya Jönköpingsbolag – Omtalad crowdfundingtjänst till stan

Bolaget vill demokratisera investeringsmöjligheterna och få fler människor utanför Sveriges tre största städer att få en möjlighet att vara med i och investera i bolag med god tillväxtspotential.

Traditionellt kommer investeringar från någon av landets tre största städer – Stockholm, Göteborg eller Malmö. FundedByMe vill öka intresset och kännedomen för möjligheten att kunna investera i både lokala och internationella företag, en positiv både för investerarna och bolagen. Därför satsar man nu på Jönköping.

– Tidigare har du behövt känna någon för att anskaffa kapital eller investera i bolag tidigt. Genom att digitalt få presenterat olika investeringsmöjligheter i onoterade bolag erbjuds ett unikt möte för både investerare och entreprenörer. Vem av oss vet var i världen som nästa Spotify etableras just nu, eller varför det kommer bli stort. Vi vill göra det erbjudandet tillgängligt, säger Daniel Daboczy, FundedByMe:s medgrundare och vd, i ett pressmeddelande.

Många bolag, som börjar i små eller mellanstora städer, kan ha svårt att locka till sig investerarna i storstäderna eftersom det redan finns så pass många bolag i de städerna som tävlar om investeringarna. Dessutom är det svårt att marknadsföra företaget till en bred investerarmålgrupp. Får man fler att investera lokalt, gör det att bolagen som befinner sig utanför de största städerna har en större chans att få den finansiering som behövs för att kunna dra igång eller arbeta vidare.

Man väljer att satsa inledningsvis i Jönköping på grund av det geografiska läget, att det finns en intressant startup-scen där och för att man har en tilltro på potentiella investerare.

– Jönköping är väldigt intressant, speciellt när man tänker på hur lång företagartradition som finns i staden. Företag som Husqvarna har lagt grunden för ett öppet och bra företagsklimat, där nya företag har kunnat växa fram, som även de förtjänar att få investerare, säger Daniel Daboczy, FundedByMe:s medgrundare och Vd.

Teleproffs tar hem avtal med biljätte

Avtalet består av leverans av Teleproffs Go, ett nytt telefonsystem som samordnar alla kommunikationssätt, internt och externt, via en molnbaserad växellösning.

– Vi har haft ett långvarigt samarbete med Teleproffs när det gäller hårdvaror, Dect-system och löpande frågor inom telefoni. Valet av Teleproffs, för att leda oss in i framtiden med modern telefoniteknik, kändes naturlig. Teleproffs har låtit alla användare genomgå unika utbildningar utifrån respektive roll på företaget. De kunde även erbjuda en unik valfrihet av operatör, detta med ett konkurrensmässigt pris, säger Mats Hansson, koncernekonomichef på Atteviks i ett uttalande.

Stark utveckling bland småföretagare i länet

Småföretagskonjunkturen är stark i hela landet och efter att den mattades av något i länet i fjol är konjunkturläget bland småföretagarna i Jönköpings län mycket gott. En trolig förklaring till den höga placeringen är det lokala näringslivets industristruktur, vilken vi i mätningen kan se är gemensam för de län som ligger i topp.

– Vi har ett mycket bra företagsklimat i regionen just nu. Företagen går på högvarv och mår till största delen mycket bra. Mycket investeringar har gjorts och görs fortfarande. Arbetslösheten är på en mycket låg nivå och det största hindret för tillväxt är, tror jag, är bristen på kompetent arbetskraft, säger Frida Boklund, regionchef Företagarna Jönköpings län, i ett pressmeddelande.

God tillväxt i sysselsättning och orderingång ökar
Det är en fortsatt god sysselsättningstillväxt i länet även om den för andra året i rad minskat något. Nästan var fjärde småföretag har ökat antal anställda vilket är högre än riksgenomsnittet och företagarna är fortsatt optimistiska inför de kommande 12 månaderna.

Även orderingången växer sig starkare och hälften av länets företagare såg tillväxttakten öka under det senaste året. De tror på en fortsatt tillväxt för året som kommer även om de samtidigt tror att takten kommer att minska något.

Fler företag i länet än i riket som helhet, 47 respektive 42 procent har under det gångna året tvingats tacka nej till en order. Det är också en kraftig ökning från i fjol då 35 procent tvingades tacka nej. Främsta orsaken till att man tackar nej är att många företag helt enkelt nått sitt kapacitetstak, man hinner inte med mer. Över hälften av företagarna angav det som skäl. Men även så många som var fjärde svarade att arbetskraftsbrist är en orsak till att man tackar nej.

– Företagarna har visat att endast hälften av de företag som behövt anställa de senaste två åren har lyckats göra det, det är utmaningar med matchning, brist på erfarenhet och utbildning, och att hitta arbetssökande med rätt egenskaper, förmågor och attityd. Jag tror att man måste jobba från flera hålla för att lösa det här, det handlar om en ny typ ledarskap, kompetensutveckla befintlig personal och arbeta för att bli en ännu attraktivare arbetsgivare avslutar Boklund.

Goda möjligheter att växa
I Jönköpings län ser något fler företag än riksgenomsnittet att de har goda möjligheter att expandera sin verksamhet, 71 respektive 70 procent. Men de upplever också att det finns hinder för en fortsatt tillväxt. Nästan var tredje företag i länet anger att problemet att hitta medarbetare med rätt kompetens och utbildning är en utmaning men även tuff konkurrens och höga arbetskraftskostnader upplevs som hinder. Trots det vill nio av tio företag i Jönköpings län växa.

ROL köper Fredbergs Inredningar – och byter namn

I ett pressmeddelande skriver ROL att de i och med köpet av Fredbergs Inredningar AB får en starkare position på den växande europeiska
marknaden för nyckelfärdiga projekt inom restaurang och butikskedjor.

Fusionen av Fredbergs och ROL Retail Solutions Sweden AB kommer att bidra till en stor styrka inom bolaget, med visionen att göra ROL Fredbergs till den självklara partnern för nyckelfärdiga projekt inom nyetablering eller renovering av kedjekunder.

– Tack vare Fredbergs kompetens inom ”Turnkey Projects” tillsammans med mycket nöjda kunder så adderar vi ytterligare ett värde till våra klienter och får full effekt på våra etableringar runt om i Europa, där vi planerar en kraftig tvåsiffrig tillväxt inom de närmaste
åren. Nu har vi både produktionskapacitet och projektkompetens för att ge våra stora kunder en pålitlig och kostnadseffektiv projektleverans, säger Per-Olof Svensson, koncernchef på ROL, i ett pressmeddelande.

Skall expandera till USA och Asien
Förvärvet passar väl in i ROL:s tillväxtstrategi för Europa. ROL koncernen har vuxit betydligt runt om i världen under de senaste åren och har nu cirka 750 anställda internationellt (främst inom produktion).

– Vi startar upp och bygger plattformen för nyckelfärdiga projekt i Europa för att sedan gå vidare med satsningen till våra andra verksamheter i USA och Asien, säger Per-Olof Svensson.

ROL tillverkar inredning åt stora internationella butikskedjor, bland annat H&M, ICA, Shell och OK/Q8. Tillverkningen sker via egna producerade fabriksenheter i Sverige, Litauen, Kina och USA.

2016 omsatte ROL Retail Solutions cirka 99 miljoner kronor med ett resultat efter finansnetto på cirka 21 miljoner kronor.

Simonssongruppens investmentbolag köper mobilaktör

Användningen av mobila lösningar ökar, både i omfång och i komplexitet då arbetsplatserna blir allt mer digitala. För företag kan utmaningen vara en säker hantering av mobila enheter eller att säkerställa att rätt appar finns tillgängliga för kunder och medarbetare.
Promobility har tagit en ledande roll på den svenska marknaden med sin lösning för effektiv hantering av mobilitet.

– I Promobility ser vi ett företag med en stor potential. Marknaden för den här typen av tjänster växer kraftigt och mobila enheter blir den naturliga källan till allt mer information och blir därför en viktig del av ett företags processer. Genom förvärvet etablerar vi också ett nytt affärsområde inom Huset Invest, ett område som vi har som ambition att växa ytterligare. I Promobility har vi fått en bra grund för vår mobila satsning, kommenterar Niclas Ekblad, VD Huset Invest, i ett pressmeddelande.

Promobility har funnits på den svenska marknaden i cirka tio år och levererar marknadsledande företagstjänster för livscykelhantering av mobil telefoni, t.ex. förkonfigurering av mobila enheter för att vara anpassade efter respektive kunds behov, administration av hårdvaran samt säker återvinning av enheterna. Bland kunderna kan nämnas Attendo AB, Tyréns AB och Stampen Media Group.

– Vi har haft en spännande resa med Promobility under våra första tio år, men nu är vi redo att ta nästa steg. I Huset Invest har vi funnit en ägare som delar vår syn på företagsamhet och som har en långsiktig syn på sitt ägande. Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Promobility tillsammans med dem, säger Tom Larsson, VD för Promobility, i en kommentar.

Värmen ger tokbilliga utlandsresor

Vill du resa utomlands på semestern är det alltså läge att boka nu. Men det gäller att passa på. Redan vid midsommar kan priserna stiga rejält.

– Med en rekordvarm försommar är priserna på resor lägre än på mycket länge. Priset för en veckas semester ligger just nu på från 799 kronor inklusive flyg och boende, vilket är helt galet. Tänk också på att sista minuten-resor inte alltid behöver betyda att man reser i morgon. Det går att fynda även i juni och juli redan nu, säger Lina Eklund, PR-specialist på resejätten Resia.

Bland de mest populära semesterresmålen just nu, finns både nykomlingar och gamla bekanta som på grund av oroligheter ibland annat Turkiet och Frankrike varit mindre populära på senare tid, men som nu åter placerar sig i topp på semesterresornast tio-i-topp. Men högst på list-topparna placerar sig resmål som vi börjat känna igen som semesterklassiker.

JKPG News läggs ner

JKPG News har funnits sedan september 2017, då den bytte namn från Jmini. Den sajten startades i sin tur 2012 som en uppstickare på medieområdet i Jönköping.

News-sajterna i Östergötland startades för drygt ett år sedan och har haft en mycket bra utveckling. Men ägarna bedömer att konkurrensen på den digitala marknaden i Jönköping är sådan att det saknas förutsättningar för god ekonomisk tillväxt.

– Vi är extremt väl mottagna i Östergötland, av läsare, kunder, näringslivet, kommuner och civilsamhället. Tack vare det ser vi en stor framtida potential för Linköping News och Norrköping News, säger Mats Ottosson, vd och ansvarig utgivare.

– Tyvärr saknas samma förutsättningar i Jönköping.

Redaktionell- och teknisk personal i Jönköping kommer att varslas om uppsägning. Nyhetssajten JKPG News planeras att stängas senare i sommar.

– Det är med stor smärta vi tvingas säga upp dessa hängivna och kompetenta personer, säger Mats Ottosson.

Här är nya charterdestinationen från Jönköping airport

Det är researrangören Qtravel som satsar på ännu en skidcharter från Jönköping airport. Resebolaget har sedan tidigare arrangerat skidresor till Andorra från Jönköping. Den nya destinationen är Baqueira-Beret i Pyrenéerna, Spaniens största skidområde.

Henrik Älverdal, som är marknadschef på Jönköping airport välkomnar satsningen.

– Vi vet att skidintresset här är stort och är således glada över att Qtravel fortsätter sin satsning på Jönköpingsregionen, säger han, i ett pressmeddelande.

Baqueira-Beret är uppdelat i tre sektorer, Baqueira, Beret och Bonaguia, som tillsammans bildar ett sammanbyggt system med 157 kilometer pist.

Den första avresan från Jönköping sker den 10 mars 2019. Blir efterfrågan stor från Jönköpingsregionen finns möjlighet att utöka med ytterligare avgångar.

Efter mindre än ett år – cityrestaurang lägger ned

Det var i september förra året som den grekiska restaurangen Creta öppnade i korsningen Klostergatan/Kungsgatan på Väster.

– Det blir äkta grekisk mat tillagad från grunden. Och så är det rikligt med olivolja. Det finns ingen annan genuint äkta grekisk restaurang i Jönköping. Det mesta på den här menyn är vi helt ensamma om, sade ägaren Grigorios Moulios till News då.

Restaurang Creta öppnade på Klostergatan i september 2017. Till höger ägaren Grigorios Moulios. Foto: Alexandra Locking
Restaurang Creta öppnade på Klostergatan i september 2017. Till höger ägaren Grigorios Moulios. Foto: Alexandra Locking

Krögaren tog då över lokalerna efter Mr. Brown.

– Jag har gått och funderat på att öppna något eget i många år. Till en början hade jag funderingar på att öppna något enklare så som en ”street food”. Men när den här lokalen blev ledig kunde jag inte låta bli att ta chansen, sade Moulios i samband med premiären.

Den tidigare restaurangen Mr. Brown öppnade 2016 och lade ner ett drygt år senare. Nu går alltså Restaurang Creta samma öde till mötes.

Bolaget som driver restaurangverksamheten, Jonkopings Food AB, försattes i konkurs vid Jönköpings tingsrätt den 29 maj. Restaurangen har även meddelat beslutet att lägga ned verksamheten på sin Facebooksida.

Grekiska smaker när ny restaurang öppnar på Väster

Ny inredningsbutik öppnar i city: ”Fantastiskt roligt”

Ia Sjöqvist och Malin Löfvenhamn Wersén slog samman sina Instagramkonton och skapade inredningsföretaget Otto Henrik. I december startade de sin webbshop och i mars var det premiär för deras första pop up-butik på Klostergatan i Jönköping. Men den som ville handla fick vara snabb, butiken var nämligen bara öppen i tre dagar.

Konceptet gav mersmak för Otto Henrik och nu kommer en ny chans för de som vill handla deras inredningsprylar i en fysisk butik. På torsdag 7 juni öppnar de på nytt, den här gången på Smedjegatan i lokalen där frisörsalongen Hårfin huserar en trappa upp. Hårfin önskade att lokalen efter Bobbys skulle vara öppen med någon verksamhet som gjorde den levande innan en ny aktör kommer in. Konceptet som Otto Henrik erbjuder passade perfekt.

– Hjälpsamheten bland Jönköpings nätverkande företagare emellan är fantastisk. Det är tack vare dem som vi blivit nämnda till detta, säger Sjöqvist och Löfvenhamn Wersén i ett pressmeddelande.

Otto Henrik säljer heminredning och förbrukningsvaror främst till köket. De har även en vintagelinje som går hand i hand med det nydesignade sortimentet, beskriver de i pressmeddelandet. Den röda tråden i deras design är hållbarhet.

Nu siktar duon på att dyka upp ett par gånger per år i Jönköping och, framöver, även på andra orter.

– Vår tanke är att bara finnas på nätet via Instagram och hemsidan med webbshop. Att dyka upp på olika platser då och då är ett koncept vi tror på, säger Sjöqvist och Löfvenhamn Wirsén, och avslutar:

– Möjligheten att få dyka upp så centralt är fantastiskt roligt och vi hoppas vi kan ge Jönköping city en frisk fläkt över sommaren.