Johan Hult, Sportchef HV71. Arkivbild:  Mattias Landström

HV71:s svar efter fansens kritik

HV71 gav sina fans möjligheten att ställa frågor till ledningen. Då krävde flera supportrar en redogörelse för hur klubben agerat på transfermarknaden. Nu ger Jönköpingsklubben svar.

Det var i förra veckan som HV71 gick ut på sociala medier och efterlyste frågor från fansen till ett kommande avsnitt av HV-podden.

Och som News därefter rapporterade krävde fansen svar på sina frågor om hur klubben, bland annat, agerat på transfermarknaden.

Flera supportrar var upprörda att klubben enbart värvade in Fredrik Styrman från allsvenska IK Pantern med backar som Dylan Reese och Topi Jaakola på skadelistan (Kristofer Berglund och Alexander Ytterell hade ersatts sedan tidigare).

Nu ger klubben svar på kritiken.

– När vi tittade på marknaden hade vi inte haft något emot om det dykt upp en topp-3-back. Men när vi skannade av marknaden fanns inte de backarna. De backar som fanns på marknaden var extremt dyra och vi kunde inte säkerställa att en sådan back skulle kliva in på en topp-3-position, säger sportchefen Johan Hult i HV-podden.

– Att lägga en tredjedel av juniorernas årliga budget på en sådan back tycker inte vi var värt det. Det var ett överpris.

När det gäller Jaakola trodde HV71 att den finske backen – som beskrivs som en topp-3-back – skulle komma tillbaka i spel efter OS-uppehållet. Men backen återvände aldrig i spel efter sin skada precis innan landslagsturneringen.

– Det var ingenting som vi kunde förutse, säger Hult.

Fansen kräver svar efter HV71:s floppsäsong

-----

No more pages to load