Under måndagen arrangerade Ny Position en föreläsning på Elmia om Employer Branding. Från vänster: Anna Josefsson Ny Position, Kina Lundqvist IKEA, Jessica Overgaard Sector Alarm, Sofie Haraldsson Sector Alarm, Elin Ingelsten Ny Position. Foto: Ny Position

Ny Position inspirerade topparbetsgivare i regionen inom Employer Branding

Läsarnyhet. På måndagseftermiddagen bjöd företaget Ny Position in sina kunder och samarbetspartners till föreläsning och afternoon tea på Elmia Kongress & Konserthus. Temat för dagen var Employer Branding och med sig hade de personer ifrån två stora bolag som förstått vikten av att arbeta aktivt med detta, IKEA och Sector Alarm.

Employer Branding har gått ifrån ett vagt trendbegrepp till oundvikliga och strategiska frågeställningar som behövs för att nå företagets affärsmål. Det handlar om att vinna kampen om kompetensen, något som Jönköpingsbaserade företaget Ny Position har förstått.

Under föreläsningen inledde Anna Josefsson och Elin Ingelsten ifrån Ny Position med att förklara varför det är så viktigt att arbetsgivare är tydliga med vad de erbjuder, och att erbjudandet i sig är attraktivt. Som rekryteringsföretag vet de mycket väl att i dagens kompetensmarknad är det inte bara arbetsgivaren som ska välja en kandidat, kandidaten ska också välja dem.

– Företag som inte inser vikten av att kommunicera ett attraktivt arbetsgivarvarumärke kommer förlora kampen om kompetensen, förklarar Helen Einarson Lundin och Jeanette Boström, grundare av Ny Position.

Föreläsningens stora fokus var vid dagens gäster, IKEA och Sector Alarm, som pratade om deras resor inom ämnet. IKEA hamnar på topplistor över Sveriges attraktivaste arbetsgivare och Kina Lundqvist, global internkommunikatör på IKEA, gav oss insikt i hur deras internkommunikation skapar ett framgångsrikt arbetsgivarvarumärke. Deras företagskultur och medarbetares engagemang är det som avgörande lockar nya talanger. Faktum är att de själva inte kommunicerar något av detta externt utan vad som har byggt deras starka arbetsgivarvarumärke är just det, deras engagerade medarbetare.

Vidare tog Sector Alarm vid och pratade om hur de framgångsrikt använt sig av sociala medier för att kommunicera sitt arbetsgivarvarumärke. Sofie Haraldsson och Jessica Overgaard, del av Employer Brand team på Sector Alarm, berättade hur de vågar släppa kontrollen till sina värdefulla medarbetare. De blir ambassadörer och berättar sina historier i Sector Alarms sociala medier. En aktivitet de var särskilt nöjda med var samarbetet med Facebooksuccén Lucas Simonsson som har hundra tusentals följare. De gav publiken många bra tips inom strategisk Employer Branding.

Ny Position har sedan starten 2009 jobbar med Rekrytering, Human Resources och Interim Management. Tillväxtföretaget är kända hos både kunder och kandidater som kompetenta och professionella att jobba med.

-----

No more pages to load